طرح گزارش خسارت‌های زلزله در نشست هیات‌دولت

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۱۶
طرح گزارش خسارت‌های زلزله در نشست هیات‌دولت

گروه بنگاه‌ها  

شاید در آن سال‌هایی که دولت مهرورز طرح مسکن مهر را با آب و تاب در فضای عمومی کشور مطرح می‌کرد، کسی گمان نمی‌کرد که در کمتر از 4سال این پروژه پرخرج بر اثر زلزله درمعرض آزمایشی اینچنینی قرار بگیرد. اما وقوع حوادث طبیعی اخیر کشورمان نشان داد که این نوع پروژه‌ها بیشتر از اینکه در راستای منافع ملی ایرانیان و براساس دیدگاه‌های کارشناسی اجرایی شده باشند،

 در راستای ایجاد محبوبیت کاذب برای شخص رییس دولت‌های نهم و دهم برنامه‌ریزی و اجرا شده است و امروز این مردم هستند که باید هزینه

 یک چنین طرح‌هایی را بپردازند.

 در روزهایی که موضوعی ذیل عنوان زلزله افکار عمومی ایرانیان را در اقصا نقاط کشور درگیر خود کرده است، چهره‌های دولتی تلاش می‌کنند تا جدای از حمایت‌های بودجه‌یی با حضور در مناطقی که

به نوعی در استرس زمین‌لرزه به‌سر می‌برند، شنوای درددل‌های مردمی باشند که این روزها به گوش‌های شنوایی برای شنیدن مشکلات‌شان نیاز دارند. به فاصله یک روز پس از وقوع زمین‌لرزه در تهران و کرج، کوهبنان کرمان هم لرزید تا این پرسش در افکار عمومی اوج بگیرد که برای مقابله با آسیب‌های احتمالی یک چنین حوادثی از چه راهکارهایی می‌توان استفاده کرد. از میان چهره‌های دولتی هم محمدباقر نوبخت به نمایندگی از رییس‌جمهوری راهی شهرستان کوهبنان شد تا از نزدیک از روند رسیدگی بازدید کند.

 معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بعد از آماده شدن گزارش خسارت‌های وارد آمده ناشی از زلزله به کوهبنان برای مطرح شدن در نشست عصر یک‌شنبه هیات دولت، می‌توانیم مصوبات لازم را داشته باشیم.

 کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان

محمدباقر نوبخت در سفر به استان کرمان و پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهبنان، در ستاد مدیریت بحران استان کرمان افزود: آخرین مصوبه جلسه دولت روز چهارشنبه با پرداخت مبلغی بیش از 51 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض و 210 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به مناطق زلزله‌زده تصویب شد که مابه‌التفاوت سود آن را دولت باید پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در سایه همکاری بین مردم و دولت همه معضلات و مشکلات می‌تواند به سرعت برطرف شود، گفت: ریاست‌جمهوری و اعضای دولت بسیار علاقه‌مند بودند که از وضعیت خسارت‌های وارده به مردم اطلاع داشته باشند و این توفیق برای من ایجاد شد که به نمایندگی از رییس‌جمهوری و همکاران در هیات‌وزیران به استان کرمان سفر کنم.

وی با بیان اینکه گرچه بازدید انجام شده محدود بود، اظهار کرد: این امر به مثابه حضور و ابلاغ سلام ریاست‌جمهوری و اعضای هیات دولت به همه افرادی بود که در زلزله‌های اخیر دچار خسارت و آسیب شده‌اند.  نوبخت با اشاره به فرهنگ، تدین و ادب مردم استان کرمان، تصریح کرد: ما در کوهبنان تحت‌تاثیر شخصیت، ادب و فرهنگ افرادی بودیم که همه دارایی مادی خود را از دست داده بودند اما ادب، فرهنگ و شخصیت خود را از دست نداده بودند.

سخنگوی دولت بیان کرد: برآوردهای اولیه از خسارات کوهبنان تا فردا بعدازظهر اعلام می‌شود تا موارد موردنیاز در هیات دولت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

 مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی

معاون رییس‌جمهوری بر توجه به اماکن تجاری و دولتی تاکید و بیان کرد: با بروز حوادث بیشتر به بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی توجه می‌شود و این در حالی است که اماکن دولتی که ملجا و محل مراجعه مردم هستند نیز باید موردتوجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: مشکلات ابنیه دولتی استان کرمان نیز مورد توجه قرار گرفته است که جای تقدیر دارد.  وی گفت: مصوبه اخیر مجلس درباره کرمانشاه آغاز و کرمان نیز به آن اضافه شد و این خواست دولت است و در صورتی که نیاز به تسریع هست نیز از دولت استدعا داریم که کرمان را در کنار کرمانشاه ببینند.

نوبخت اظهار کرد: تفاوت استان کرمان با سایر استان‌های آسیب‌دیده از زلزله در وجود معادن این استان است.  وی گفت: امروز با افرادی که آثار کار سخت و دشوار معادن در چهره آنها قابل مشاهده بود، دیدار کردم و معتقدیم که باید به ایمنی کارگران معادن توجه ویژه‌یی شود.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن باید با فوریت نسبت به برآورد خسارات در مناطق زلزله‌زده استان کرمان اقدام کند، گفت: بنیاد مسکن باید درباره ساختمان‌های دولتی نیز گزارش‌ها را تدوین کند.

وی یادآور شد: بخشی از اعتبارات اختصاص یافته به مناطق زلزله‌زده کرمان ابلاغ و تخصیص داده شد و بخشی نیز ابلاغ شده و به‌زودی تخصیص می‌یابد.

نوبخت تاکید کرد: به‌زودی سفر دیگری به استان کرمان خواهم داشت و مصوبات و تصمیمات امروز را مرور کرده و روند خدمات‌رسانی را بررسی خواهم کرد.

نوبخت در این سفر ضمن بازدید از خسارات وارده به مناطق زلزله‌زده و اسکان موقت مردم و گفت‌وگوی صمیمی با آنها، به کمپ‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر سرکشی کرد و روند امدادرسانی به مردم زلزله‌زده ازجمله توزیع بیش از 450 دستگاه چادر امدادی را مورد بررسی قرار داد.

 

 وقوع 1350 پس‌لرزه در منطقه راور

در همین زمینه استاندار کرمان با اشاره به وقوع 1350 پس‌لرزه در منطقه راور استان کرمان در این مدت تصریح کرد: در روز پنج‌شنبه نیز زلزله 5.2ریشتری کوهبنان را تجربه کردیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما خسارات این زمین‌لرزه بسیار زیاد بود.

به گزارش ایسنا، علیرضا رزم‌حسینی دیروز در شورای مدیریت بحران استان کرمان با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، در بازدید از منطقه کوهبنان گفت: در 22 روز گذشته زلزله‌های شدیدی را در استان کرمان تجربه کردیم به‌طوری که 4زلزله با ریشتر بالا بوده است.

وی با اشاره به وقوع 1350 پس‌لرزه در منطقه راور استان کرمان در این مدت تصریح کرد: در روز پنج‌شنبه نیز زلزله 5.2 ریشتری کوهبنان را تجربه کردیم که خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما خسارات این زمین‌لرزه بسیار زیاد بود. رزم‌حسینی با اشاره به آماده‌باش کامل ستاد بحران در این

22 روز تصریح کرد: در زلزله راور به‌دلیل مقاوم‌سازی و استحکام‌سازی صورت گرفته از گذشته شاهد خسارات زیادی در این منطقه نبودیم اما متاسفانه خسارات زلزله کوهبنان بیشتر از منطقه راور بود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مردم استان کرمان با زلزله زندگی می‌کنند، ادامه داد: 34درصد کشته‌شدگان زلزله‌های ایران مربوط به استان کرمان است.

وی از لزوم پیش‌بینی‌های لازم در جهت پیشگیری سخن به میان آورد و بیان کرد: مصوب شده است که در استان کرمان 4 هزار دستگاه کانکس ساخته شود که هزینه 2 هزار دستگاه آن توسط ستاد بحران استانداری و هزینه 2 هزار دستگاه آن را بنیاد مسکن کشور متقبل شده است.

رزم‌حسینی از آغاز ساخت کانکس‌ها خبر داد و عنوان کرد: این کانکس‌ها در زمان زلزله تحویل مردم داده می‌شود و بعدا تحویل می‌گیریم، ضمن آنکه نخستین اعتبار به استان اختصاص داده شده لذا بازسازی شروع شده است.

وی افزود: برآورد خسارات در حال انجام است و تا اواخر هفته به هیات‌وزیران ارائه خواهیم داد.

 

ارسال نظر