گمرک دوغارون وضعیت تاسف‌باری دارد

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۰۴
گمرک دوغارون وضعیت تاسف‌باری دارد

رییس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات با بیان اینکه گمرک دوغارون وضعیت تاسفباری دارد، توضیح داد: هیچ امکاناتی در آنجا وجود ندارد. در این مرز پیرزنان و پیرمردان، کودکان و جوانان بسیاری با حضور در این منطقه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که این موضوعات لازم است پیگیری شود تا امکانات لازم در این منطقه ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، عبدالودود فیض‌زاده دیروز در جلسه هم‌اندیشی تعاملات اقتصادی اتاق‌های اصناف مشهد و پیشه‌وران هرات افغانستان در هتل پردیسان مشهد اظهار کرد: امروز، روزی است که ما می‌خواهیم ثمرات زحمات و تلاش‌های خود را به دست ‌آوریم، ما با کشور ایران جزو یک سرزمین هستیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که فاصله دو ملت ایران و افغانستان کم شده و این دو کشور روابط و تعاملات خوبی دارند و باید بگویم که نزدیکی ملت‌ها ستون‌های روابط است و امروز ستون‌های روابط ما بسیار مستحکم هستند.

رییس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات افزود: در چند روزی که در مشهد حضور داشتیم در خدمت مهندس علیرضایی و رسولیان بودیم که صحبت‌های امیدبخشی را طی این چند روز شنیدیم. صحبت‌هایی که انجام شد به‌گونه‌یی بود که ما حس کردیم دوستان ایرانی ما اصالتا افغانی هستند و این حس خوب از روابط خوب دو کشور با یکدیگر نشأت می‌گیرد.

فیض‌زاده با بیان اینکه تجارت و سود مطلق تنها نمی‌تواند روابط بین دو کشور را شکل دهد، عنوان کرد: ما می‌توانیم با تعاملات و ارتباط‌های خوب ارتباط ثمربخشی را بین دو کشور برقرار کنیم ما از شما تقاضا داریم که با افغانستان صرف فرهنگ و زبان و اشتراکاتی که با یکدیگر داریم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه افغانستان کشور تاریک زمان طالبان نیست بلکه امروزه این کشور بسیار نوین و پیشرفته‌ و در راستای نوسازی، بازسازی و توسعه قرار گرفته است و دنیای استکباری که در کنار و جوار افغانستان وجود دارند این امر را به خوبی درک کردند. رییس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات تصریح کرد: شما تنها افغانستان را از پرده‌های تلویزیون می‌بینید، افغانستان آن نیست که شما از یک قاب می‌بینید کسانی که با این کشور مبادرات دارند این کشور را به‌خوبی می‌شناسند.

فیض‌زاده اظهار کرد: امروز نمایندگانی از اصناف هر دو شهر مشهد پایتخت معنوی ایران بزرگ و هرات در کنار هم قرار گرفتند و امروز، روزی است که اعلام می‌کنیم در آینده باز هم با یکدیگر شاهد جنبش‌های بزرگی خواهیم بود. امروز، روزی است که باید از ظرفیت بالای هر دو کشور بیشتر استفاده کنیم و این هیات آمده به این کشور نخستین هیات و آخرین آن نخواهد بود. باید بگویم برای شما تجار ایرانی بهترین بازار از نظر مسافت و هزینه افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان یک تشکل خصوصی از شما تقاضای مادی نداریم بلکه می‌خواهیم با یکدیگر تعاملات داشته باشیم، گفت: همچنین باید تشریفات گمرکی را کم کنیم. مرز دوغارون 4 گیت دارد و فقط در 2 گیت آن مامور گذرنامه ایستاده و مهر ورود و خروج را ثبت می‌کند. اگر رییسی، شخص والامقام و دکتری بخواهد از این مرز عبور و مرور کند باید در همان صفی بایستد که رانندگان از آن تردد می‌کنند.  رییس اتحادیه پیشه‌وران ولایت هرات با بیان اینکه ما حتی به بخش گذرنامه پیشنهاد کردیم که در این مرز بخش VIP ایجاد کند و هزینه‌های آن را نیز حاضر هستیم پرداخت کنیم، اظهار کرد: این امر برای ما مهم است زیرا وقت با ارزش افراد در صف‌های طولانی گرفته می‌شود.  وی با بیان اینکه اگر امروز افغانستان در آتش بسوزد دودش ایران را دربر خواهد گرفت، اگر افغانستان گلستان شود عطر آن نیز شما را متاثر خواهد ساخت، تاکید کرد: اگر می‌خواهید افغانستان گلستان شود باید به این فکر باشید که در کشور صنعت، معدن و تجارت رشد کند تا کارگر افغانی ما به کشور شما نیاید و جای کارگر شما را در این کشور نگیرد.

 

ارسال نظر