طرح‌هایی که وام اشتغال می‌گیرند

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۵۸
طرح‌هایی که وام اشتغال می‌گیرند

گروه بنگاه‌ها|

اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی است که روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با طرح آن تلاش کرد تا توجه افکار عمومی را به سمت ایده‌های دولتش جلب کند. وعده‌هایی که بلافاصله پس از تشکیل دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن آن آغاز شد.

طی روزهای اخیر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با عنوان «برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396» تیرماه امسال با هدف افزایش جمعیت شاغل کشور به میزان 970هزار نفر از سوی اسحاق جهانگیری رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد. در برنامه اشتغال فراگیر سال ۹۶، دولت موظف به پرداخت تسهیلات بانکی اشتغال‌زایی حداکثر ظرف مدت ۶۳ روز کاری شده است.کلیه طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی که از طریق فرآیند برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶ و بعد از آن در رسته فعالیت‌های منتخب، تسهیلات دریافت کرده و به بهره‌برداری رسیده باشند، مشمول شیوه‌نامه اشتغال فراگیر می‌شوند. بر اساس برنامه اشتغال فراگیر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تهیه بسته سیاستی و حمایتی هر یک از «رسته فعالیت‌های منتخب مشتمل بر وظایف و ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی» در سطح ملی و استانی اقدام کند. اما پرسشی که با این توضیحات به ذهن خطور می‌کند، آن است که چه طرح‌هایی مشمول این شیوه‌نامه می‌شود؟

پاسخ این پرسش در بطن ماده 2 این طرح مطرح شده و در آن طرح‌های مشمول این شیوه‌نامه به شرح زیر عنوان شده است:

کلیه طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی که از طریق فرآیند برنامه اشتغال فراگیر در سال 1396و بعد از آن در رسته فعالیت‌های منتخب، تسهیلات دریافت کرده و به بهره‌برداری رسیده باشند.

اما در ادامه و در ماده 3 آمده است: منابع اعتباری مربوط به یارانه سود تسهیلات بانکی موضوع این شیوه‌نامه از محل اعتبارات ردیف شماره 108-550000 جدول شماره 9 پیوست قانون بودجه سال 1396 کل کشور تامین می‌شود که بر اساس موافقتنامه متبادله بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرف تحقق اهداف آیین‌نامه می‌شود.

تبصره: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به گونه‌یی عمل کند که تعهدات سال جاری و سال‌های آتی برای یارانه سود تسهیلات و حمایت‌های نهادی، آموزشی و اجرایی موضوع آیین‌نامه از سقف ردیف یاد شده بیشتر نشود و چنانچه تعهداتی بیش از سقف تعیین شده ایجاد شود از سایر منابع آن وزارت باید پرداخت شود.

ماده 4 مبنای محاسبه و میزان یارانه سود تسهیلات پرداختی به طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال و کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال که از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار کسر می‌شود.

تبصره 1: برای مناطق روستایی یا مرزی یا نقاط محروم معادل 3 واحد درصد و برای مناطق روستایی یا محروم مرزی نیز 5 واحد درصد به یارانه نرخ سود تسهیلات مندرج در جدول فوق اضافه خواهد شد. همچنین میزان یارانه سود تسهیلات در طرح‌های دانش‌بنیان در رشته فعالیت‌های مصوب شورا، یک واحد درصد افزایش می‌یابد، منوط به آنکه از دیگر مشوق‌های مالی دولت بهره‌مند نشده باشند.

 پرداخت وام اشتغال در ۶۳ روز

همچنین در برنامه اشتغال فراگیر سال ۹۶، دولت موظف به پرداخت تسهیلات بانکی اشتغال‌زایی حداکثر ظرف مدت ۶۳ روز کاری شده است. جزئیات فرآیند زمانی پرداخت تسهیلات بانکی اشتغال‌زایی به شرح زیر است: بررسی اولیه طرح پیشنهادی متقاضی به انضمام مدارک و مستندات آن توسط دستگاه اجرایی استان/ شهرستان و اعلام تایید یا رد آن از نظر اهلیت و توجیهات لازم ملی، استانی و منطقه‌یی حسب ضرورت (بر اساس شاخص‌های بارگذاری شده در سامانه) حداکثر ظرف مدت یک هفته و ارائه به کار گروه اشتغال استان/شهرستان؛

- ثبت طرح یاد شده در سامانه توسط دستگاه اجرایی استان/ شهرستان ظرف مدت یک روز و ارائه کد رهگیری به متقاضی برای پیگیری‌های بعدی؛

- بررسی و کنترل همسویی طرح با رسته‌های دارای اولویت و بررسی عدم تعهدات معوق متقاضی نزد شبکه بانکی و لحاظ مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، توسط کمیته فنی استان/شهرستان (ذیل کارگروه اشتغال استان/ شهرستان) و اعلام تایید یا رد طرح به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان/ شهرستان (براساس شاخص‌های انتخاب طرح که در سامانه بارگذاری شده است) حداکثر ظرف مدت یک هفته؛

- ارائه نتایج طرح‌های بررسی شده کمیته فنی در کارگروه اشتغال استان/ شهرستان و اعلام طرح‌های رد شده به دستگاه‌های اجرایی مربوطه به صورت مستدل حداکثر ظرف مدت 2 روز کاری؛

- معرفی طرح‌های تایید شده در کمیته فنی توسط کارگروه اشتغال استان به بانک‌های عامل متناسب با سهم تسهیلات مربوط به هر یک از طرح‌های سرمایه در گردش، توسعه‌یی و ایجادی از کل تسهیلات ابلاغی بانک‌های عامل استان (موضوع ستون آخر جدول ماده7 آیین‌نامه اجرایی بندهای الف و ب تبصره 18 قانون بودجه سال 1396) حداکثر ظرف مدت 2 روز کاری؛

- تکمیل مدارک و مستندات مورد نیاز طرح‌های معرفی شده به بانک توسط متقاضی حداکثر ظرف مدت یک هفته؛

- بررسی توجیه فنی، اقتصادی و مالی طرح، اهلیت و توان سرمایه‌گذار و نیز بانک‌پذیری پروژه توسط بانک عامل اعلام تایید یا رد آن (با استدلال‌های لازم) به کارگروه اشتغال استان/ شهرستان و متقاضی حداکثر ظرف مدت یک ماه از طریق سامانه نرم‌افزاری کارا.

 

 

ارسال نظر