اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۱۶

 مهار آب‌های مرزی رونق اشتغال را در استان ایلام به دنبال دارد- ایلام| استاندار ایلام گفت: طرح مهار آب‌های مرزی به توسعه کشاورزی و حفظ خاک کمک می‌کند و رونق اشتغال در بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی دیروز در همایش روز جهانی خاک اظهار کرد: ترویج وتوسعه محصولات کشاورزی باید متناسب با ظرفیت منابع آب و خاک باشد.

وی خطاهای انسانی را عاملی موثر در فرسایش خاک دانست و افزود: در گذشته جنگل‌ها و مراتع محافظ خاک بودند اما انسان با از بین بردن این موانع فرسایش، خاک را در معرض تخریب قرار داد. استاندار ایلام در پایان با بیان اینکه در بعضی سال‌ها و برخی مکان‌ها لازم است کاشت را ممنوع کنیم، خاطرنشان کرد: با تمام توان دنبال بهره‌مند شدن از خاک هستیم بدون آنکه خاک را تقویت کنیم.

 افزایش 85 درصدی صادرات گمرک زنجان- زنجان| از آغاز سال تاکنون 207 میلیون دلار کالا از گمرک زنجان صادر شده است. مدیر گمرک زنجان گفت: با افزایش 85درصدی صادرات گمرک زنجان به لحاظ وزنی صادرات کالا 43درصد افزایش یافت و رقم 99هزار تن ثبت شد. احمدی عمده محصولات صادراتی استان را شمش روی و سرب، کشمش، محصولات لبنی، اکسید روی، ترانسفورماتور و فرآورده‌های غذایی اعلام کرد. مدیرکل گمرک زنجان از افزایش 27درصدی واردات استان به گمرک زنجان خبر داد. درآمد گمرک هم امسال 32درصد افزایش یافت و به 93میلیارد تومان رسید.

 استعدادیابی ایجاد 50 هزار هکتار باغ در کهگیلویه و بویراحمد- یاسوج|  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح استعدادیابی ایجاد 50 هزار هکتار باغ در نقاط مختلف این استان اجرا شده است. زواره آزادپور دیروز اظهار کرد: براساس یک برنامه 5 ساله 50 هزار هکتار باغ شامل انگور دیم، انجیر دیم، گل محمدی، بادام دیم و گیاهان دارویی در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد احداث خواهد شد. وی بیان کرد: طرح ایجاد 50 هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار با بارندگی بیش از 300میلی‌متر و پراکنش مطلوب پس از واگذاری اراضی ملی آغاز می‌شود.

آزادپور تصریح کرد: واگذاری زمین‌های ملی با مشارکت منابع طبیعی به صورت اجاره 99ساله، توزیع نهال و آموزش کاشت، داشت و برداشت از برنامه‌های دولت دوازدهم برای اجرای این طرح است.

 توسعه کشت دانه‌های روغنی گلرنگ در فراشبند-شیراز| کشت دانه‌های روغنی گلرنگ در شهرستان فراشبند آغاز شد. مسوول زراعت جهاد کشاورزی فراشبند گفت: ۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت گلرنگ اختصاص داده شده است. مصطفی امیری‌تبار افزود: برای مقابله با خشکسالی و تغییر الگوی کشت، توسعه و ترویج، کشت گلرنگ به کشاورزان توصیه شده است. وی گفت: رعایت تناوب زراعی و استفاده بهینه از منابع آب، کشت گیاهان زراعی کم آب‌بر نظیر گلرنگ سبب افزایش بهره‌وری آب افزایش تولید می‌شود.

امیری‌تبار با بیان اینکه گلرنگ گیاهی مقاوم در شرایط دیم با محصول‌دهی زیاد است، افزود: از هر هکتار حدود ۲۰۰کیلوگرم گل خشک برداشت می‌شود و با توجه به خرید تضمینی این محصول، کشاورزان از کشت این محصول استقبال کردند.

 200 میلیارد تومان برای احداث دهکده گردشگری سد حوضیان الیگودرز- خرم آباد| ساخت دهکده گردشگری سد حوضیان الیگودرز نیازمند 200میلیارد تومان است. نماینده الیگودرز در مجلس دهم گفت: برای احداث دهکده گردشگری سد حوضیان الیگودرز 200میلیارد تومان اعتبار نیاز است. محمد خدابخشی گفت: این طرح شامل 22 زیرپروژه است که اجرای فاز نخست آن 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی افزود: اجرای این طرح، منطقه حوضیان الیگودرز را به یکی از مراکز مهم گردشگری در کشور تبدیل خواهد کرد.

 بهره‌برداری از مجتمع 66 واحدی پایگاه دریایی در عالیشهر- بوشهر| مجتمع 66 واحدی کارکنان پایگاه دریایی بوشهر در فاز4 عالیشهر افتتاح شد. این مجتمع شامل دو بلوک 5 طبقه و 2 بلوک 3 طبقه است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ولایت در این آیین گفت: در دوران 8 سال دفاع مقدس پایگاه دریایی بوشهر یکی از پایگاه‌هایی بوده که در انهدام کامل نیروهای دریایی کشور بعثی عراق و به چرخه درآوردن اقتصاد کشورمان که بر پایه نفت و دریا بوده، تاثیرگذار بوده است.  امیررضا عباسی افزود: برای ساخت این مجتمع نیاز نبوده کارکنان هیچ آورده‌یی از خود داشته باشند بلکه وام مهر با بهره 4درصد تا سقف 25میلیون تومان و تسهیلات وام قرض‌الحسنه طرح حکمت با کارمزد 3درصد به مبلغ 30 تا 50 میلیون تومان به آنها تعلق گرفته است.

 اختصاص 210 میلیارد ریال برای جبران خسارت دامداران زلزله زده- کرمانشاه| رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اختصاص 210میلیارد ریال برای جبران خسارت دامداران مناطق زلزله‌زده استان خبر داد و گفت: دولت برای هر رأس دام سبک 6 میلیون ریال و هر رأس دام سنگین 30میلیون ریال در نظر گرفته است. خسرو شهبازی دیروز در جمع خبرنگاران افزود: بر اثر زلزله 30هزار رأس دام سبک(گوسفند و بز)، یک هزار رأس دام سنگین، 20هزار قطعه مرغ و 3میلیون و  500 هزار قطعه ماهی تلف و یک هزار کندو زنبورعسل نیز تخریب شد. وی بیان کرد: براساس برآوردهای انجام شده در اثر زلزله اخیر بیش از 5 هزار و 450میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان کرمانشاه خسارت وارد شده است.

 چهارمین همایش گره طلایی در قم برگزار می‌شود-قم| دبیر همایش گره طلایی از برگزاری چهارمین دوره این همایش با حضور استاندار قم خبر داد.

محمدرضا رشتی‌زاده دیروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به اهداف برگزاری همایش گره طلایی اظهار کرد: این همایش در چهارمین دوره برگزاری خود به دنبال گردآوری و تقدیر از متولیان امر فرش دستباف بوده که از 7نفر انتخابی توسط کمیته داوران که شامل اتحادیه بافندگان فرش و شورای مزد بوده، تقدیر به عمل می‌آید.

وی با اشاره به ارزش فرش دستباف قم تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت هیچ‌کس توانایی رقابت با فرش قم را به علت تکنیک بافت، رنگ‌بندی و تنوع نداشته و درحال حاضر در تمام دنیا بهترین فرش دستباف مربوط به استان قم است.

 

ارسال نظر