رونق تولید نیازمند بهبود بازاریابی است

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۸۴
رونق تولید نیازمند بهبود بازاریابی است

گروه بنگاه‌ها|

با توجه به اهمیت موضوع بازاریابی و فروش در فرآیند توسعه پایدار و رونق تولید، دولت دوازدهم به دنبال آن است تا به فعالان بخش خصوصی برای طراحی زنجیره ارتباطی معقولی از مرحله تولید تا توزیع و صادرات کمک کند؛ زنجیره‌یی که در صورت تحقق می‌تواند بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی کشورمان را پاسخگو شود.

اهمیت موضوع بازاریابی در فرآیند صادرات زمانی شکل جدی‌تری پیدا کرد که دولت در جریان اجرای طرح رونق تولید و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی متوجه شد که تامین مالی بنگاه‌ها بدون زمینه‌سازی برای تولید افزون‌تر و متعاقب آن فروش بیشتر و صادرات گسترده‌تر جز اتلاف منابع مالی هیچ ثمره دندان‌گیری در فضای تولید، تجارت و بازرگانی کشورمان به جای نگذاشته است. بنابراین قبل از تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی و بازرگانی باید بستر‌های فروش محصولات تولید شده را فراهم کرد.  این موضوعی است که در بطن اظهارات رضا رحمانی، معاون وزیر صنعت در سفر به استان مرکزی به آن اشاره شده و ابعاد و زوایای گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفته است.  معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: رونق تولید نیازمند بهبود مناسبات فروش و بازاریابی است. ایران در زمینه رونق تولید وضعیت بدی ندارد اما مشکلاتی در عرصه تقاضا خودنمایی می‌کند که باید حل شود.

 اقتصاد درون زا و برون نگر

رضا رحمانی روز گذشته در نشست اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک افزود: بخشی از تقاضا در حوزه تولید داخلی و بخش دیگر خارجی است که در حوزه تقاضای داخلی همه باید پای کار آیند.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه حمایت از اقتصاد درون‌زا و تولید داخل سیاست جدی دولت است، بیان کرد: مبارزه جدی با قاچاق کالا، افزایش کیفیت تولیدات و فرهنگ‌سازی در تقاضای بخش داخلی تاثیرگذار است و جمعیت 80 میلیون نفر ایران بازار مصرف کوچکی نیست. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری چند اولویت مهم ازجمله توسعه صادرات، مدیریت واردات، حمایت از تولید داخلی به ویژه در بخش معادن و تولید دانش در دستور کار جدی است و ارائه این برنامه‌ها در مجلس شورای اسلامی نیز با استقبال نمایندگان مردم مواجه شده است. رحمانی عنوان کرد: تقویت ارتباط صنایع بزرگ و کوچک از نکات کلیدی در حوزه تولید است چراکه واحدهای مادر تخصصی و بزرگ باید

به گونه‌یی حرکت کنند که چند صد بنگاه کوچک را مانند لکوموتیو به پیش ببرند. وی اظهار کرد: حمایت از تولید داخلی دستور رهبر معظم انقلاب است و ایشان بارها به این مهم تاکید کرده‌اند که در این راستا همه باید دست به دست هم دهند. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر طرحی که منجر به اشتغال‌زایی است باید در کانون توجه قرار گیرد چراکه اشتغال‌زایی مساله مهم کشور در شرایط کنونی است.

وی اضافه کرد: 500 هزارمیلیارد ریال در حوزه اشتغال کشور در سال جاری ابلاغ شد که این مبلغ در زمره منابع مالی در نظر گرفته شده برای اشتغال روستایی است. رحمانی عنوان کرد: از این میزان 200هزارمیلیارد ریال با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان طرح اشتغال فراگیر است و 200هزارمیلیارد ریال برای طرح رونق تولید و 100هزارمیلیارد ریال برای طرح نوسازی، بازسازی صنایع و صنوف تولیدی اختصاص یافته که مدیریت این بخش‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وی افزود: تمام ارکان متولی در راستای این اشتغال‌زایی سهیم هستند و باید متعهدانه بکوشند تا تصمیم دولت در سایه کار مشترک به ثمر بنشیند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تاثیر فناوری‌های نوین موجب تغییر در بازارهای کسب وکار شده و نیاز است که با برنامه هدفمند از تحولات جدید بهترین بهره در اشتغال‌زایی و تولید گرفته شود. معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: صنوف تولیدی برای دولت اهمیت و جایگاهی کلیدی دارند و باید صنوف نیز از شرایط رونق تولید بهره‌مند شوند و در این راستا تدابیری اندیشیده شده است. رحمانی بیان کرد: مجوزهای صادره در فضای کسب وکار از طریق این وزارتخانه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون از 87 مجوز به 44مجوز کاهش یافته و این روند با جدیت تمام دنبال می‌شود.

 

 آذرآب در آستانه بحران است

استاندار مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات یکی از واحدهای تولیدی استان گفت: شرکت آذرآب در آستانه بحران است و اگر تسهیلات مصوب این شرکت تامین نشود با چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود.

سیدعلی آقازاده در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور رحمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گزارش عملکرد نشست کنونی را فرصت مغتنمی برای بیان نارسایی‌ها و مزاحمت‌های برخی ضوابط و قوانین در مسیر صادرات و تولید دانست. وی عنوان کرد: صادرات استان مرکزی در 7ماهه نخست سال جاری برابر کل سال 95 بوده که این مهم نشانگر ظرفیت و عملکرد قابل قبول مجموعه استان مرکزی است اما باید موانع موجود در مسیر صادرات همچون 40سازمان دخیل در امر صدور مجوز صادرات برداشته شود. آقازاده با بیان اینکه استان مرکزی در شاخص‌های مطرح شده در این نشست تنها 50 درصد ظرفیت خود را به کار گرفته است، تصریح کرد: اگر موفق به رفع چالش‌های موجود در عرصه صنعت استان شویم قطعا جایگاه بهتری در کشور به استان مرکزی اختصاص می‌یابد. وی از کلیه دستگاه‌های مرتبط در امر تولید و صنعت استان خواست همکاری و هم‌افزایی جهت رفع چالش‌های موجود را مورد توجه قرار دهند و افزود: همه دستگاه‌ها درحال حاضر تلاش خود را به کار گرفته‌اند اما باید توجه ویژه‌یی به دستگاه‌های خاص همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی صورت گیرد و در کنار آن نیز پیگیری مصوبات اجرایی نشده کارگروه ملی رفع موانع تولید با قدرت انجام شود.

  ظرفیت‌های صادراتی مرکزی

رقیه یادگاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گزارشی از وضعیت صنعتی استان بیان کرد و گفت: ٤١درصد ارزش افزوده استان مرکزی مربوط به حوزه صنعت است که از میانگین ٣١درصدی کشور فراتر است. ارزش افزوده کشاورزی استان نیز ١٤درصد و بیش از ارزش افزوده ١٢درصدی کشور است و در امر ارزش افزوده رتبه پنجم کشور در اختیار استان مرکزی است.

وی سرانه ارزش افزوده استان را ١٨میلیون تومان و بیشتر از ١٤میلیون سرانه ارزش افزوده کشور دانست و گفت: 9/0درصد از نرخ تسهیلات و سپرده‌گذاران کشور به استان مرکزی اختصاص دارد که در مقایسه با ظرفیت صنعتی استان به نظر سهم کمی است و باید در این راستا تجدیدنظر صورت گیرد.

یادگاری تصریح کرد: ٦ درصد صنعت استان مربوط به صنایع بزرگ است که ٥٥ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به اینکه ٩٤درصد صنایع از نوع کوچک و متوسط است باید زمینه حمایت از این صنایع فراهم شود.

وی با اشاره به رتبه پنجم استان مرکزی در حوزه توسعه‌یافتگی صنایع کشور بیان کرد: استان مرکزی در حوزه معدن نیز ظرفیت بالایی دارد به طوری‌که جایگاه هشتم کشور در اختیار استان است و رتبه اول ذخیره‌سازی سولفات سدیم و رتبه دوم تراورتن را داراست. این استان رتبه ١١ اشتغال معادن را نیز به خود اختصاص داده است. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی به ظرفیت‌های حمل و نقل استان، موقعیت جغرافیایی، فعالیت فرودگاه، عبور راه آهن سراسری از استان، توانمندی در حوزه انرژی و نیروگاه‌های خصوصی و... اشاره کرد.

یادگاری به فعالیت‌های استان طی 8 ماهه اخیر در حوزه تجارت خارجی نیز اشاره و عنوان کرد: در بازه زمانی مذکور ٦٢٣ میلیون دلار صادرات در استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٥٤ درصد رشد حاصل شده است. در امر واردات نیز که عمده آن شامل واردات انواع ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع بوده است ٣٤درصد افزایش مشاهده می‌شود همچنین در حوزه توانمندی بازرگانی، صادرات به ٧٤کشور انجام می‌شود و درحال حاضر ١٨ انبار اختصاصی در صنایع جهت تسهیل و تسریع در امور فعال است.

 

ارسال نظر