در شهر

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۴۶

 تلفات جاده‌ای هر ١٠ روز معادل یک زلزله 7 ریشتری

شهرام جباری‌زادگان، کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: تلفات جاده‌یی ایران هر ١٠روز معادل یک زلزله 7.3ریشتری و مشابه زمین‌لرزه اخیری است که استان کرمانشاه را لرزاند.

جباری‌زادگان در گفت‌وگو با مهر افزود: براساس آخرین آمار اعلام شده در جریان زمین‌لرزه غرب کشور ٤٤٥ نفر کشته شده و حدود ٩٥٠٠نفر آسیب‌ دیده‌اند و در مجموع زلزله 7.3ریشتری اخیر کمتر از ١٠هزار کشته و مجروح و مصدوم بر جای گذاشته است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه البته این عدد رقم بسیار بالایی است، افزود: اما اگر این آمار را با تعداد کشته‌ها و آسیب‌دیدگان ناشی از تصادفات رانندگی در کشورمان مقایسه کنیم به عمق فاجعه انسانی که در جاده‌های کشور جریان دارد پی خواهیم برد. وی با اشاره به اینکه براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست امسال ٨ هزار و ٦٩١ نفر در حوادث جاده‌یی کشور کشته و ١٧٩هزار و ٧٩٥نفر مجروح و مصدوم شده‌اند، اظهار کرد: به عبارتی روزانه در کشورمان ٤٦نفر در سوانح جاده‌یی کشته می‌شوند و ٩٦٦نفر آسیب می‌بینند. جباری‌زادگان با بیان اینکه روزانه بیش از یک هزار نفر در حوادث جاده‌یی کشور کشته می‌شوند یا دچار جراحت شده و صدمه می‌بینند، تصریح کرد: مجموع کشته‌ها و آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه زیر ١٠هزار نفر است در صورتی که هر ١٠ روز بیش از ١٠هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند یا آسیب می‌بینند.

این کارشناس مسائل شهری با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد زمین‌لرزه اصلی در جاده‌های ایران جریان دارد، اظهار کرد: اینکه تنها در ٦ ماه حدود ٩هزار نفر بر اثر تصادفات کشته شده و ١٨٠هزار نفر مجروح و مصدوم و معلول می‌شوند، روی این فاجعه انسانی چه نامی به جز «زلزله جاده‌یی» می‌توان نهاد؟

 بازپس‌گیری سوله‌ بحران از برنامه خندوانه

افشین حبیب‌زاده، معاون رییس شورا در امور نظارت شورای شهر تهران، ری و تجریش با اعلام بازگرداندن سوله‌های مدیریت بحران به کاربری اصلی آنها ازجمله سوله‌یی که دراختیار برنامه خندوانه گذاشته شده بود، گفت: سوله‌های بحران با هدف مشخصی و برای امدادرسانی در شرایط بحرانی طراحی شده بودند و قرار بود به محل دپوی اقلام امدادی و نه سایر کاربری‌ها بدل شوند.

وی با بیان اینکه سوله‌های بحران در مناطق مختلف به گونه‌یی ایجاد شده بودند که در مواقع بحران افراد می‌توانستند دسترسی سریع‌تری به اقلام امدادی داشته باشند، گفت: به خصوص ایجاد سوله بحران در کوچه‌های صعب‌العبور و بافت‌های فرسوده یا خیابان‌های کم عرض می‌توانست بسیار گره‌گشا باشد؛ اما متاسفانه بهره‌برداری از آنها به غیر واگذار شده است که این مساله خارج از اهداف و فلسفه ایجاد سوله‌های بحران بود. البته ما خندوانه را مقصر نمی‌دانیم بلکه این مساله متوجه شهرداری تهران و واگذارکنندگان این سوله‌هاست نه خندوانه که از قرار معلوم ارتباط معناداری در واگذاری این سوله و یکی از مسوولان شهرداری تهران در سازمان‌های وابسته وجود دارد که اگر این موضوع صحت داشته باشد، پیگیری جدی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر