نان مردم آلوده به خاک نیست

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۲۵
نان مردم آلوده به خاک نیست

گروه بنگاه‌ها  

دولت در مکانیسم خرید تضمینی گندم که از سال 92 در پیش گرفته است، گندم تولید کشور را دوبرابر تولید جهانی خریداری می‌کند (حدود 1400تومان) و بعد در حدود همان قیمت جهانی (750تومان) به کارخانجات آرد می‌فروشد و یارانه سنگینی را برای حمایت از تولید داخلی و خودکفایی در تولید گندم پرداخت می‌کند. منطق دولت و منطق وزارت کشاورزی آن است که چون بازدهی گندم در هکتار ما مانند بازدهی گندم در کشورهای دیگر نیست و کشورهای دیگر به دلیل خاک و بارندگی بازدهی زمین بالاتر از ایران است، بنابراین اگر ما این کار را نکنیم، ممکن است کشاورزان در مورد کاشت گندم دچار تردید شوند.

 در شرایطی که برخی رسانه‌های مخالف دولت طی روزهای اخیر تلاش دامنه‌داری را برای حاشیه‌سازی از طریق انتشار اخبار کذب در خصوص کیفیت نان مصرفی مردم در دستور کار قرار داده‌اند، وزارت جهاد کشاورزی با رد ادعاهایی در زمینه بی‌کیفیتی گندم، اختلاط گندم غیرخوراکی با گندم خوراکی و آلودگی نان مردم به خاک اعلام کرد: گندم براساس استاندارد ملی ایران در سه درجه‌بندی توسط دولت خریداری می‌شود.

وزارت جهادکشاورزی دیروز در اطلاعیه‌یی به ادعاهای خلاف واقع برخی و انتشار اخباری درباره کیفیت گندم داخلی و اختلاط با خاک و گندم غیرخوراکی پاسخ داد و تاکید کرد: در پی استمرار خودکفایی در تولید گندم و نجات کشور از وابستگی به این کالای اساسی که با تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و همچنین تامین به موقع نهاده‌های باکیفیت حاصل شده است، عده‌یی تحقق این آرمان بنیادی نظام اسلامی را تاب نیاوردند و با هجمه‌های مختلف و طرح ادعاهای خلاف واقع در مقطعی کیفیت گندم تولیدی کشور را از نظر پروتئین و گلوتن زیر سوال بردند.

 کیفیت ممتاز گندم

در این اطلاعیه آمده است: این حاشیه‌سازی‌ها در حالی است که پیرو روشنگری‌های قبلی و اعلام معاون امور زراعت این وزارت مبنی بر اینکه بیش از 40درصد گندم تولیدی ایران دارای کیفیت ممتاز است و در مراحل قبلی نیز باکیفیت بودن گندم داخلی براساس آزمایش‌های مراجع رسمی به اثبات رسیده بود، هجمه به موضوع گندم در فضای رسانه‌یی کشور شکل دیگری به خود گرفت و این‌بار ادعای خلاف واقع دیگری مبنی بر اختلاط گندم با خاک مطرح شد و این عده با القای شائبه آلودگی نان مصرفی مردم به خاک، در پی تشویش اذهان عمومی مردم برآمدند.

وزارت جهادکشاورزی تاکید کرده است: براساس استاندارد ملی ایران (شماره 104 «گندم - ویژگی‌ها و روش‌های آزمون») گندم خوراک انسان در سه درجه طبقه‌بندی شده و همه گندم‌هایی که دولت در قالب خرید تضمینی طی سال‌های اخیر از کشاورزان خریداری کرده مطابق با استاندارد یاد شده و در درجات یک تا سه قرار داشته است و بر این اساس اختلاط گندم غیر خوراکی با گندم خوراک انسان با قاطعیت رد می‌شود.  قیمت تضمینی خرید گندم داخلی بر پایه افت‌های مفید (شکستگی گندم) و غیرمفید (علف هرز، کلوخ و سنگ) توسط دولت با در نظرگیری یک جدول ماتریسی تعیین می‌شود.

 فرصت‌طلبی برخی سودجویان

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های غلات در قالب جدول پاکی، عملکرد خرید تضمینی 8.8میلیون تن گندم در سال 1396 نشان می‌دهد، متوسط افت مفید و غیرمفید گندم خریداری شده به ترتیب 1.39 و 1.36درصد بوده است بنابراین طرح این موضوع که گندم کشور با 7درصد خاک خریداری و به کارخانجات تحویل داده می‌شود، به هیچ‌وجه صحت ندارد و تکذیب می‌شود زیرا افت غیرمفید گندم امسال 1.36درصد است. وزارت جهادکشاورزی چنین آمارهایی را بیانگر فرصت‌طلبی برخی سودجویان که در همه صنوف و طبقات اجتماعی مشاهده می‌شود و قشر شریف و زحمتکش کشاورز به ویژه گندمکاران را از هرگونه تخلف در فروش گندم به دولت مبری می‌داند.

این اطلاعیه می‌افزاید: وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از هرگونه سودجویی پیش‌بینی کرده و در فصل خرید جاری با مشاهده برخی موارد نامتعارف از استاندارد 104 و اختلاط خاک در تحویل گندم به مراکز خرید ضمن خودداری از تحویل‌گیری، متخلفان را برای برخورد قانونی به دستگاه‌های مسوول و مراجع قضایی معرفی کرده است.

وزارت جهادکشاورزی تاکید کرده است: استاندارد ویژگی‌های آرد گندم (شماره 103) در کشور اجباری است و تاکید شده که دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد استان به صورت مستمر بر ویژگی‌های آرد نظارت کرده و با متخلفان برخورد قانونی کنند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، هرگونه استفاده از افزودنی‌های خوراکی در تولید آرد منوط به اخذ مجوز واحد تولیدی از دانشگاه علوم پزشکی بوده که باید با اصلاح پروانه ساخت انجام شود و در غیر این صورت واحدهای تولیدی مجاز به این اقدام نیستند و دانشگاه علوم پزشکی با هرگونه مغایرت با استاندارد برخورد کنند.

به گزارش ایرنا، به تازگی «سیدمحمدرضا مرتضوی» رییس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از اختلاط 7درصدی گندم با شن و ماسه خبر داد و گفت: با افزایش قیمت گندم توسط دولت، برخی دلالان و کشاورزان، گندم را با خاک و شن و ماسه مخلوط می‌کنند تا با قیمت‌های بالاتری آن را به فروش برسانند.

طبق گفته‌های فعالان صنفی، گندم دارای 17درصد ضایعات، اختلاط گندم خوراکی با گندم غیرخوراکی و بی‌کیفیت بودن آرد است که در کیفیت نان مصرفی نیز تاثیر دارد.

 

 

ارسال نظر