اولویت دولت در تکمیل 66 هزار طرح نیمه‌کاره

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۹۲
اولویت دولت در تکمیل 66 هزار طرح نیمه‌کاره

گروه بنگاه‌ها

«تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام» و «افزایش دامنه‌های اشتغال‌زایی» از طریق رونق تولید و بهبود محیط‌های کسب و کار، مهم‌ترین دوگانه‌یی است که دولت دوازدهم برای پاسخگویی به مطالبات ایرانیان در اقشار و طبقات مختلف در دستور کار قرار داده است.

برای رسیدن به این منظور دولت از یک سو با افزایش اعتبارات عمرانی تلاش می‌کند تا زمینه اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی و خدماتی را که فرآیند کلنگ‌زنی آنها در زمان دولت‌های گذشته بدون بررسی‌های دقیق به انجام رسیده، به سرانجام برساند و از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های طرح رونق تولید که حمایت از بنگاه‌های اقتصادی را در دستور کار قرار داده، به دنبال آن است که با حل مشکل نقدینگی بنگاه‌ها رونق لازم در فضای کسب و کار را ایجاد کند.

برای کاربردی شدن این طرح‌های اقتصادی، ضرورت دارد که ساختار وزارت خارجه از طریق معاونت اقتصادی و رایزن‌های بازرگانی، بازاریابی لازم برای ورود محصولات تولید شده در کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کند. مجموعه این فعل و انفعالات اجرایی نیازمند ساختار نظارتی سامان‌یافته‌یی است که از طریق حضور میدانی مسوولان ارشد اجرایی در استان‌ها و مناطق مختلف کشورمان عملیاتی می‌شوند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم و رییس سازمان برنامه و بودجه یکی از همین چهره‌های ارشد کابینه است که تلاش می‌کند با حضور میدانی در استان‌های مختلف روند اجرای پروژه‌های کلان ملی را پیگیری ‌کند. بر همین اساس نوبخت روز گذشته در استان گیلان ضمن حضور در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان با رسانه‌های گیلانی نیز درباره مهم‌ترین راهبردهای اجرایی دولت برای توسعه و رشد اقتصادی پایدار صحبت کرد. صحبت‌هایی که با ارزیابی دقیق آنها می‌توان از برنامه‌های اقتصادی دولت در بخش کلان پرده‌برداری کرد. سخنگوی دولت در بخشی از اظهاراتش در این سفر گفت: بیش از ۶۶هزار طرح نیمه‌کاره در کشور وجود دارد که تکمیل این طرح‌ها از اولویت‌های کاری دولت دوازدهم است.

 طرح‌های ملی موثر

محمدباقر نوبخت دیروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان به طرح‌های مهم ملی و استانی اشاره کرد و گفت: تکمیل راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا از مهم‌ترین طرح‌های ملی و دارای توجیه اقتصادی است که باید هر چه سریع‌تر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی به تخصیص 20هزار میلیارد تومان اعتبارات تخصیص یافته به طرح‌های عمرانی کشور هم اشاره کرد و افزود: 49درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی گیلان در سال کنونی اختصاص یافته است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور هم اشاره و تصریح کرد: با وجود کاهش درآمد‌های نفتی، دولت مصمم است تا از طریق منابع جایگزین از قبیل افزایش درآمد مالیاتی از 31درصد به 36درصد و توزیع اوراق مالی بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کند که در این راستا تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

محمدباقر نوبخت همچنین به خرید محصولات کشاورزان در سال کنونی هم اشاره کرد و افزود: دولت امسال 11هزار و500میلیارد تومان گندم از گندمکاران خریداری کرد که تاکنون 9هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است و باقی مطالبات هم تا چند روز آینده به حساب گندمکاران واریز خواهد شد. استاندار گیلان هم با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان نیازمند عزمی جدی و اراده ملی است، گفت: تلاش می‌کنیم با جذب اعتبارات در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح‌های نیمه تمام گیلان تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

مصطفی سالاری افزود: 795میلیارد تومان برای اجرای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به گیلان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با جذب این مقدار اعتبار روند تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان تسریع یابد. محمدحسین قربانی رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز با اشاره به مهم‌ترین مشکلات گیلان گفت: مشکل دفن زباله و پسماند شهری و روستایی، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، عدم توازن توسعه منطقه‌یی و اجرای کند ساخت سدهای لاستیک از مهم‌ترین مشکلات گیلان است که دولت باید برای حل آنها اهتمام ویژه داشته باشد.

در این نشست همچنین غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، محمدمهدی افتخاری نماینده فومن و شفت، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، منوچهر جمالی نماینده رودبار، ذبیح‌الله نیکفر نماینده لاهیجان و سیاهکل، حسن خسته‌بند نماینده بندرانزلی و محمود شکری نماینده شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نظراتشان را در خصوص مشکلات گیلان در حوزه‌های زیست محیطی، کشاورزی، آب و فاضلاب، خدمات شهری، تولید و اشتغال استان بیان کردند.

 دولت باید فرصت های شغلی مولد ایجاد کند

قبل از شرکت در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان، سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باید فرصت های شغلی مولد ایجاد کند، یادآور شد: در جلسه تیرماه امسال با مدیران عامل بانک های کشور تصمیماتی در این حوزه گرفته شد.

نوبخت در نشست با اصحاب رسانه گیلان با اشاره به توفیق فرهیختگان گیلانی عرصه رسانه در سطح کشور اظهار کرد: در جلسه صبح امروز(دیروز) شورای برنامه ریزی مباحث توسعه گیلان مورد توجه قرار گرفت که چند نکته را در جمع خبرنگاران بیان می کنم.

وی با اشاره به نقش رسانه در توسعه کشور افزود: دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور چند موضوع را در گیلان مدنظر قرار داده است که در آخرین حضورم در رسانه ملی استان به این موضوعات اشاره داشتم. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در دولت دوازدهم بر تکمیل پروژه های عمرانی زیرساختی استان گیلان تاکید داریم، خاطرنشان کرد: راه آهن قزوین – رشت – انزلی و آستارا و مباحث زیست محیطی از جمله پسماند و رودخانه های آلوده پیگیری خواهد شد. مشاور رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال برای جوانان از طریق افزایش تولید گفت: بسیاری از شهروندان به ما مراجعه می کنند که در زندگی همه تلاششان را برای به ثمر رساندن فرزندان خود گذاشته اند و زمینه را برای تحصیلات عالیه آنان فراهم کرده اند، اما شاهد هستند که فرزندانشان نمی توانند در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی کشور مشارکت داشته باشند لذا مایه شرمندگی ماست.

وی با بیان اینکه دولت باید فرصت های شغلی مولد ایجاد کند، یادآور شد: در جلسه تیرماه امسال با مدیران عامل بانک های کشور تصمیمی در این حوزه گرفته شد. همچنین برای عرصه های غیردولتی و واحدهای بخش خصوصی برنامه ریزی باید داشته باشیم. نوبخت با بیان اینکه در مسیر توسعه برای رسانه ها به ویژه مطبوعات نقش مهمی قائل هستیم، خاطرنشان کرد: رسانه ها می توانند حرکت در مسیر توسعه را تسریع کنند، زیرا فرهنگ زیربنای توسعه پایدار است و رسانه نقش مهمی را در فرهنگ ایفا می کند.

مشاور رییس‌جمهور به آخرین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اشاره کرد و متذکر شد: سرمایه گذاری خارجی سال گذشته 13میلیارد دلار بود که نشان از رفع تحریم ها و آثار برجام است و این روند همچنان ادامه دارد و ادامه آن در آینده نیز بستگی به نوع برخورد امریکایی ها با برجام خواهد داشت. وی با بیان اینکه پس از برجام سرمایه گذاری خارجی در کشور 10برابر شد، اضافه کرد: دولت سال گذشته 17هزار و 900میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه گذاری داخلی به 25هزار بنگاه متوسط و کوچک اختصاص داد.

 

 

ارسال نظر