ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی مشهد با نگرش ملی

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۴۳
ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی مشهد با نگرش ملی

مریم صانع  خبرنگار تعادل در مشهد

 شهردار مشهد نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود را به گونه‌یی متفاوت رقم زد و با حضور در برنامه زنده تلویزیونی فرمول یک که امشب از شبکه یک سیما پخش شد عمده مسائل پیش روی مدیریت شهری در پایتخت معنوی ایران اسلامی را نه‌تنها با شهروندان مشهدی که با همه ایرانیان مطرح کرد.

تقی‌زاده‌خامسی با حضور در برنامه تلویزیونی که به صورت زنده پخش می‌شد در پاسخ به سوالات علی ضیا، مجری این برنامه بر مسائلی همچون ضرورت توجه و نگرش ملی به مشهد، تسریع در اختصاص بودجه‌های دولتی برای گسترش زیرساخت‌های حمل و نقلی در این کلان‌شهر و رایزنی با بانک‌ها برای پرداخت مطالبات پیمانکاران تاکید کرد.  

شهردار مشهد در این برنامه که حدود یک ساعت به طول انجامید به ارائه آماری از میزان ورود زائر و مسافر به پایتخت معنوی ایران پرداخت و گفت: مشهد سالانه میزبان ۲۵میلیون زائر و مسافر است و شهرداری باید علاوه بر جمعیت ۳میلیون و نیمی مشهد به این تعداد زائر امام‌رضا(ع) نیز خدمات‌رسانی کند.

تقی‌زاده‌خامسی شهرداری را تشکیلاتی وظیفه محور خواند و اظهار کرد: اموری چون رفت و روب و جمع‌آوری زباله، نگهداری فضای سبز، اجرای آسفالت و... جزو وظایف شهرداری است و به صورت عادی باید انجام شود و عمده درآمدهای شهرداری نیز صرف همین امور می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در این کلان‌شهر افزود: از سوی دیگر ضرورت دارد در بحث حمل و نقل به ویژه توسعه خطوط مترویی و قطار شهری در مشهد کار تسریع شود.

شهردار مشهد با اشاره به همراهی خوب دولت در انتشار اوراق مشارکت بیان کرد: دولت دوازدهم پذیرفته است، اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری مشهد منتشر شود و بازپرداخت نیمی از آن را متعهد شده و ضرورت دارد، روند اختصاص بودجه سرعت گیرد.  تقی‌زاده‌خامسی خاطرنشان کرد: گرچه حضور زائران و مسافران در مشهد نعمت است اما مسائل و مشکلاتی را نیز به همراه دارد که می‌طلبد برای رفع این مسائل در سطح ملی- و نه محلی و منطقه‌یی- چاره‌اندیشی شود.

  تعامل با ۳ بانک برای پرداخت مطالبات پیمانکاران

شهردار مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع طلب پیمانکاران از شهرداری اشاره کرد و ضمن عذرخواهی از پیمانکاران گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران خود رقمی معادل یک هزار و ۷۰۰میلیارد تومان است. به همین دلیل در گام اول اعلام کردیم، پیمانکارانی که مطالباتشان کمتر از ۱۰۰میلیون تومان است برای وصول مطالبات خود به شهرداری مراجعه کنند.

تقی‌زاده‌خامسی افزود: در نتیجه ۵۰ پیمانکار با مطالبات کمتر از ۱۰۰میلیون تومان مراجعه کردند. از سوی دیگر با ۳بانک وارد مذاکره شدیم تا بانک‌ها از طریق شهرداری وام‌هایی در اختیار پیمانکاران قرار دهند و سررسید وام بر عهده شهرداری باشد در واقع بانک‌ها به صورت وضعیت پول پرداخت می‌کنند.

 به دستیار جوان معتقدم، نه مشاور جوان

شهردار مشهد در پاسخ به سوالی پیرامون به کار گرفتن جوانان در مدیریت شهر گفت: ایجاد گروه مشاوران جوان کاری تبلیغاتی است و با آن مخالفم. فرض بگیریم که مدیران افرادی باتجربه هستند در این صورت یک جوان چگونه می‌تواند به مدیر باتجربه مشاوره دهد؟ تقی‌زاده‌خامسی با تاکید بر اینکه به‌کارگیری دستیاران جوان اعتقاد دارم، بیان کرد: درحال حاضر نیز متوسط سنی افرادی که به کار گرفتم بسیار پایین است. وی با اشاره به حضور ۱۴۰۰نخبه شناخته شده در مشهد افزود: ضرورت دارد از نخبگان استفاده شود. این درحالی است تا آنجا که اطلاع دارم، گروه مشاوران جوان نهادی برای استخدام‌های رابطه‌یی شده است. شهردار مشهد تصریح کرد: دستیار جوان باید ظرفیت انجام کار و به نتیجه رساندن آن را داشته باشد. ظرفیتی که در بین جامعه نخبگانی مشهد و ایران به اندازه کافی وجود دارد و باید از آن استفاده شود.

 به‌کارگیری زنان در مدیریت شهر

تقی‌زاده‌خامسی در ادامه به موضوع به کارگیری زنان در مدیریت شهر اشاره کرد و توضیح داد: تاکنون از توان زنان در مدیریت شهر استفاده نکردم اما در برنامه دارم چراکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: البته زنان ایرانی همواره به دنبال تهدید بودند و از فرصت‌ها استفاده نکردند. اگر دولتی سر کار می‌آمد که به جای مشاوران جوان ۳۰معاون زن به کار می‌گرفت امروز ۱۰کاندیدای زن برای پست وزارت وجود داشت.

 کم بودن سرانه تفریح و تفریحگاه در مشهد

شهردار مشهد در واکنش به سوال مجری برنامه پیرامون عمده تفریحات در مشهد گفت: حداقل در مورد مشهد باید بگوییم جایی برای تفریح در این کلان‌شهر نیست. در هر صورت مشهد به واسطه کارکرد زیارتی‌اش، شرایط خاص خود را دارد.

تقی‌زاده‌خامسی افزود: زائر به دنبال تفریح نیست و دنبال زیارت، خرید و اقامت نزدیک حرم مطهر است اما شهروندان مشهدی نیز مانند شهروندان شهرهای دیگر به تفریح نیاز دارند.

وی سرانه تفریحگاه در مشهد را بسیار پایین خواند و گفت: زمانی که بین سال‌های ۱۳۶۸تا۱۳۷۰ معاون استاندار خراسان رضوی بودم، پارک شادی مشهد احداث شد اما هم‌اکنون این پارک ۶ سالی است که تعطیل شده چرا که صاحب آن بانکی است که خواستار فروش زمین آن است.  شهردار مشهد بیان کرد: با بانک مذاکراتی صورت گرفته اما قیمت‌های مطرح شده اقتصادی و باورپذیر نیست. این درحالی است که زمانی همین زمین رایگان به آنان ارائه شد. شبیه این مسائل و مشکلات در مشهد مقدس بسیار است و امیدوارم بتوانم در حد بضاعتم آنها را مرتفع کنم.

 

 

ارسال نظر