توسعه کسب و کار خرد و مهارت‌آموزی هدفمند

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۴۲
توسعه کسب و کار خرد و مهارت‌آموزی هدفمند

کاهش فقر و ارتقای زندگی مردم برنامه محوری دولت است

گروه بنگاه‌ها  

«کاهش فقر در جامعه و افزایش کیفیت زندگی مردم از برنامه‌های محوری دولت تدبیر و امید است.» این عباراتی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر به استان مرکزی در جلسه با مدیران اجرایی این استان مطرح کرده است. راهکاری که نشان می‌دهد، مسیری که دولت دوازدهم طی 4سال آینده به دنبال تحقق آن است، کدام موارد را شامل می‌شود.

ربیعی دیروز در نشست مشترک شورای اداری شهرستان‌های فراهان، تفرش و آشتیان و شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی در فرمانداری فرمهین افزود: با عملیاتی شدن برنامه‌های دولت و ارتقای سطح زندگی، عده‌یی از زیرپوشش سازمان‌های حمایتی خارج خواهند شد.

وی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، دریافتی افراد زیرپوشش سازمان‌های حمایتی 3و 2دهم درصد افزایش یافته است.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت روحانی کم حرف و شنواست و نباید کم حرفی را دلیل بر نشنیدن دانست.

ربیعی در ادامه افزود: رویکرد اشتغال در کشور نیازمند تغییر است و نباید برای تحصیل انتظار مشاغل پشت میزی را داشت و باید فرهنگ کارآفرینی تقویت شود.  وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت پول‌پاشی و تزریق مبالغ مالی که به اشتغال و تولید نمی‌انجامد، نیست و باید برنامه اشتغال هدفمند اجرا و منابع کشور با راهبری اصولی هدایت شود.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اعطای تسهیلات در اشتغال‌زایی نیز باید هدفمند باشد و با نظارت دقیق انجام شود.

ربیعی افزود: تکیه بر مدیریت برنامه‌محور که منافع بلندمدت و جدی را در نظر دارد، مورد توجه دولت است و این نگرش که تنها به نیازهای آنی بدون تفکر برای آینده توجه شود، پسندیده نیست.

وی اظهار کرد: تمام امکانات مغزافزاری و سخت‌افزاری کشور باید در راستای توسعه هدفمند همه بخش‌ها باشد.

 اشتغال‌زایی پایدار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم کوشید ثبات مالی را در بخش‌های مختلف تامین کند و در چهار سال پیش‌رو متعادل کردن منابع و مصارف و تامین بدهی صندوق‌ها هدف‌گذاری شده است.

ربیعی افزود: توسعه کسب و کار خرد و مهارت‌آموزی هدفمند و منطبق بر نیاز روز سیاستی در راستای اشتغال‌زایی پایدار است.

وی گفت: در فعالیت برخی اتباع بیگانه در مشاغل استادکاری و فنی وحرفه‌‌ای باید بازنگری و شرایطی فراهم شود که استادکاران ایرانی در سایه آموزش‌های موثر رشد کنند و به بازار کار بپیوندند.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شهرستان‌های تفرش، آشتیان و فراهان در مسائل اجتماعی در کشور وضعیت مناسبی دارند و برای مثال آمار کمترین نرخ نزاع در این مناطق بیانگر این مهم است و اگر انسجام اجتماعی در این شهرستان‌ها افزایش پیدا کند، شاخص‌های اجتماعی بهبود می‌یابد.

ربیعی کمترین آمار خودکشی و افراد بازمانده از تحصیل استان مرکزی را مربوط به این سه شهرستان عنوان کرد و افزود: باید به حوزه رفاهی این شهرستان‌ها نگاه ویژه شود و برنامه‌یی قوی و حساب شده برای بهبود زیرساخت‌ها در این مناطق اجرایی شود.  وی اظهار کرد: در برخی موارد در بحث صندوق روستاییان و عشایر مشکل منابع رخ داده که باید با توجه ویژه این مساله حل شود تا برای سایر صندوق‌ها مشکلی پیش نیاید.

علی ربیعی افزود: سرمایه اجتماعی محصول اتحاد و پیوند قوی لایه‌های اجتماعی بر مبنای اعتماد است و باید در شهرستان‌های فراهان، تفرش و آشتیان بیشترین استفاده از ظرفیت‌ها در راستای اهداف توسعه‌یی شکل بگیرد.

وی گفت: در شهرستان‌های تفرش، آشتیان و فراهان نخبگان و ظرفیت انسانی خوبی وجود دارد که این پتانسیل انسانی باید در راستای تربیت استادکار برجسته و کارآفرین در حوزه اشتغال‌زایی هدایتگری شود.

ربیعی افزود: هیچ شهری رشد نخواهد کرد مگر اینکه نخبگانی متحد با تشکیل کانون‌های کارآفرینی و کانون توسعه شهری به روند توسعه آن کمک کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: راه‌اندازی کانون گفت‌وگوی نخبگان در کنار حلقه مدیریتی و تصمیم‌ساز در شهرستان‌های تفرش، آشتیان و فراهان باید دنبال شود.

ربیعی افزود: تاکید دولت بر تثبیت شغل است و در این راستا 170هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته برای کارگاه‌های در معرض آسیب توزیع شد.

 

ارسال نظر