نظام برنامه‌ریزی گذشته باعث عقب‌ماندگی استان‌هاست

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۵۹
نظام برنامه‌ریزی گذشته باعث عقب‌ماندگی استان‌هاست

وزیر کشور گفت: باید پیوندهای سیاسی و اقتصادی کشورها را از موضوعاتی که مربوط به نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است، پیگیری کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران با اشاره به اینکه برای سنجش اقدامات استان‌ها و دولت نسبت به دوره‌های گذشته باید دید کشور را در چه شرایطی به این مدیران سپرده‌ایم، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم کشور دارای رکود و تورم شدیدی بود و استانداران و مسوولان با مشکلات زیادی مواجه بودند.

وزیر کشور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و فروش نفت در دولت یازدهم رونق گرفت، افزود: یک میلیون بشکه فروش روزانه نفت بود که توافق شده بود اما امروز بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌شود.

فضلی با بیان اینکه در این شرایط استانداران کار کردند و اگر قرار است قضاوتی صورت گیرد باید براساس شرایط آن زمان صورت گیرد، افزود: اقدامات خوبی در کشور از سوی استانداران صورت گرفته است اما شرایط حاکم بر کشور در برخی مسائل سایه انداخته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه موجب عقب‌افتادگی استان‌ها شده به نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی از قبل از انقلاب مرتبط است، اظهار کرد: باید پیوندهای سیاسی و اقتصادی کشورها را از موضوعاتی که مربوط به نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی است پیگیری کرد؛ این نظام‌ها باید غیرمتمرکز، تعادل‌ساز و متوازن‌ساز باشد.  فضلی با بیان اینکه این عقب‌افتادگی در تمام استان‌ها وجود دارد، افزود: عدم توازن سختی در استان‌های مرزی وجود دارد که نتیجه این شده است که در حوزه منابع و جمعیت با مشکلاتی مواجه هستیم. بعد از انقلاب چندین مقطع برای رفع این مشکل گذرانده‌ایم و اقدامات ضروری که باید در این سال‌ها صورت می‌گرفت، انجام شده است. از نظر خدمات یکی از متوازن‌ترین و متعادل‌ترین کشور در منطقه هستیم اما در این مدت نشده که فرصت به‌گونه‌یی ایجاد شود و نظام بودجه‌ریزی تغییر کند.

وی با بیان اینکه استانداران نیز براساس تعادل و معتدل بودن انتخاب می‌شوند، گفت: بر این اساس استانداران تعیین شدند که باید معتدل باشند، باید با مشی اعتدال از نظر سیاسی دارای هر نوع بینش سیاسی برخوردار باشند و مهم نیست که از چه گروه و حزبی انتخاب می‌شوند، ترکیب دولت نیز همین است و وزرا نیز با همین اصل چیده شدند.

فضلی با اشاره به ویژگی‌های استانداران در دولت دوازدهم تصریح کرد: استانداران نیز در استان محور انتخاب مدیران را محور اعتدالی انتخاب کنند زیرا فرصت حاشیه‌سازی در کشور وجود ندارد و کار سیاسی و مشی سیاسی در چارچوب قانون قابل‌قبول است. بحث تجربه در انتخاب استانداران اهمیت دارد زیرا نمی‌توانیم دوباره همه مسائل را تجربه کنیم، استانداران باید قدرت توزیع و جمع‌بندی داشته باشند و مدیرانی را که انتخاب می‌کنند دارای تجربه باشند و مدیرانی که بتوانند مسوولیت کار را انجام دهند، انتخاب شوند.

وی با بیان اینکه باید نظام بودجه‌ریزی و ویژگی‌های اقتصادی کشور تغییر کند زیرا باید دید چه میزان اقتصاد امروز کشور مردمی است، گفت: 320هزار میلیون تومان از سوی مجلس برای دولت تصویب شده است اما هزینه‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد بیش از این میزان است.

 

ارسال نظر