توسعه بدون مهارت ممکن نیست

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۹۱
توسعه بدون مهارت ممکن نیست

مهارت آموزی راه برون رفت از تله فقر است

گروه بنگاه‌ها  

«برای برون‌رفت از تله فقر در جامعه نیاز داریم که گفتمان مهارت‌آموزی را در جامعه تسری دهیم.» این عباراتی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان آنها به استقبال برنامه‌ریزی‌های اجرایی مهارت‌آموزی برای توسعه اشتغال‌زایی در کشور مطرح می‌کند. برنامه‌هایی که دولت دوازدهم با اجرای آنها قرار است، ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در ایران را افزایش دهد اما از منظر ربیعی هر برنامه اشتغال‌زایی بدون تهیه پیوست‌های مهارت‌آموزی بیشتر به رویایی در دوردست شبیه است تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد.

«علی ربیعی» دیروز در مراسم نشست صمیمی با کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور و معرفی «سلیمان پاک‌سرشت» به عنوان ریاست جدید این سازمان افزود: گفتمان چالش بزرگ بیکاری برای نخستین ‌بار از سوی این وزارتخانه در دولت یازدهم از سوی وزارتخانه متبوع بیان شد و با اینکه می‌دانستم این موضوع به نفع ما نیست اما مشکلی بود که جامعه باید نسبت به آن حساس می‌شد.

وی با اشاره به سال 2030میلادی گفت: باید بدانیم که تا این سال چه میزان نیرو وارد بازار کار کشور خواهد شد.

ربیعی افزود: موضوع‌هایی نظیر آب و خاک مواردی است که به خودی خود در جامعه از سوی شرایط طبیعی زمین و آب بیان می‌شود.

وی ادامه داد: اما فقدان مهارت چالش بزرگ ایران است و باید اعلام کرد که مردم بی‌مهارت چالش بزرگ ایران محسوب می‌شوند، بی‌مهارتی در همه ابعاد زندگی به چشم می‌خورد از رانندگی گرفته تا مهارت‌های دیگر اجتماعی که ما فاقد آن هستیم.

 پول توسعه نمی‌آورد

وزیر کار با بیان اینکه پول توسعه نمی‌آورد، گفت: ساختار کارخانه‌ها، بازاریابی، طراحی، کارگر ماهر و مدیر ماهر نیاز امروز توسعه جامعه ایران است. وی ادامه داد: بدون همه اینها بناها ساخته می‌شوند اما در طول 7 تا 8 سال رقابت خود را از دست می‌دهند مگر اینکه با دادن سوبسید(یارانه) آنها را به ظاهر سودمند کنیم.

وزیر کار گفت: به طور مثال لوله‌یی در خانه شما خراب می‌شود، چندین لوله‌کش که مهارت کافی ندارند را به خانه می‌آورید و در انتها نه مشکل شما رفع نمی‌شود بلکه پول هنگفتی هم از جیبتان خارج خواهد شد.

وزیر کار معتقد است: باید نماد نوآوری، بهره‌وری و تغییر باشیم و چنین مسائلی را در جامعه راه‌اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: برای پشت سر گذاشتن فقر باید آدم‌ها را با مهارت کنیم و من چقدر خوشحالم که سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور به سمت دانشگاه شدن پیش نرفت. ربیعی گفت: حدود 30میلیون نفر در جامعه نتوانسته‌اند به دیپلم برسند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور باید برای چنین افرادی آموزش ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کتاب‌هایی که اگر این سازمان را به سوی دانشگاه شدن تغییر می‌داد، ارزش لازم را نداشت، گفت: باید به سمتی برویم که دست همه افراد، کتاب‌هایی دستی(هندبوک) در زمینه‌های مختلف مهارتی داشته باشیم که افراد با مراجعه به آنها بتوانند مشکلات مهارتی خود را حل کنند. به گفته ربیعی هم‌اکنون در زمینه آموزش‌های آشپزی به چنین رویه‌یی دست یافته‌ایم اما این نوع کتاب‌ها باید در زمینه‌های دیگر مهارت هم تسری یابد.

وی از پاک‌سرشت خواست که گفتمان مهارت را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور گسترش دهد.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی در سطح کارگاهی و روستا باید راه‌اندازی شود و باید این سازمان به چنین حرکتی مبادرت کند.

وی پاک‌سرشت را به عنوان مدیر«بی‌کس و‌کار» عنوان کرد و گفت: هیچ توصیه‌یی در انتخاب ایشان به من نشده و انتخاب ایشان تنها به دلیل شایستگی و توانمندی‌های فردی ایشان بوده است.

 

 اشتغال و مهارت آموزی به هم تنیده‌اند

 در همین خصوص معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: اشتغال و مهارت آنچنان به هم تنیده‌اند که در همه جای دنیا این موضوع که نخست مهارت سپس اشتغال یا نخست اشتغال سپس ارتقای مهارت مطرح است.

«عیسی منصوری» نیز در مراسم دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور که در محل این سازمان برگزار شد، افزود: نه تنها جویندگان کار نیاز به مهارت‌آموزی دارند بلکه باید برای افزایش بهره‌وری، مهارت خود را همواره ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: برای اینکه مهارت‌آموزی در کشور توسعه یابد باید برنامه‌های موجود درخصوص آموزش مهارت را ارتقا دهیم، برنامه‌های خوبی برای آموزش مهارت طراحی کنیم یا ساختار حکمرانی را به گونه‌یی تنظیم کنیم که پروژه‌های اصلی آموزش‌های مهارتی در کشور اجرایی شود.

منصوری بیان کرد: واقعیت این است که باید برای تحقق گزینه سوم اقدام کنیم که لازمه آن این است که ضرورت دارد، نقش سازمان را در آموزش مهارت اصلاح کنیم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور باید به سوی اصلاح نظام حکمرانی برود و پذیرش تنظیم امور توسعه‌یی باید تدریجی باشد که سازوکار خود را می‌طلبد.

وی اظهار امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور، تاثیر آموزش‌های مهارتی روی اشتغال بیشتر دیده شود.

یادآور می‌شود، هفته گذشته «سلیمان پاک‌سرشت» دارای مدرک دکتری جامعه‌شناسی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور برگزیده شد.

 

ارسال نظر