تخصیص500 میلیون دلار تسهیلات به واحد‌های مناطق محروم

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۰۸
تخصیص500 میلیون دلار تسهیلات به واحد‌های مناطق محروم

گروه بنگاه‌ها   

طرح رونق تولید که دولت از طریق آن قصد دارد تا رونق را به کالبد تولید، تجارت و کشاورزی کشورمان بازگرداند و فرآیند احیای بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل را که در زمان دولت‌های نهم و دهم به مرز هشدار رسیده بود، در دستور کار قرار دهد، آرام‌آرام 2ساله می‌شود؛ طرحی که با وجود برخی انتقادات و کاستی‌ها، توانسته به‌طور نسبی معضل تامین مالی بنگاه‌ها را در مسیر حل و فصل شدن قرار دهد. اما طرحی که دولت در قالب رونق تولید در سال 96 دنبال می‌کند هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی با طرح سال 95 تفاوت‌های چشمگیری دارد؛ تفاوت‌هایی که علی یزدانی معاون وزیر صنعت در جریان گفت‌وگوهای گاه و بی‌گاه با رسانه‌های گروهی تلاش می‌کند تا ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کند.

در سال 95 اعلام شد که دولت یازدهم حدود 16هزار میلیارد تومان برای احیای بنگاه‌ها تخصیص داده است و از طریق کمیته استانی تلاش می‌کند تا کیفیت تسهیلات اعطایی را ارتقا دهد. این روند در سال 96 به بیش از 100درصد افزایش داشته و دولت حداقل 30هزار میلیارد تومان را برای این طرح اختصاص داده است تا دامنه وسیعی از بنگاه‌ها بتوانند از تسهیلات تخصیصی این طرح بهره‌مند شوند.

در کنار این موضوع و بر اساس اظهارات یزدانی دولت در سال 96 بیش از 500میلیون دلار اعتبار برای تامین سرمایه واحدهایی که در مناطق کمتر برخوردار و محروم فعالیت می‌کنند، اختصاص داده است تا از طریق این تسهیلات ویژه، زمینه حضور فعالان اقتصادی در این مناطق بیشتر از قبل فراهم شود. در کنار این موضوعات معاون وزیر صنعت در بیان ارتقای کیفی طرح رونق تولید به این نکته اشاره می‌کند که اولویت این تسهیلات متوجه واحدهایی است که جدای از ظرفیت‌های تولیدی، بازار فروش مناسبی هم در اختیار داشته باشند و به ابزارهای فناورانه نیز مجهز باشند. به عبارت روشن‌تر دولت تلاش می‌کند تا از طریق حمایت‌های مالی، صادراتی و... زمینه افزایش دامنه‌های صادراتی محصولات ایرانی در بازار‌های خارجی را فراهم کنند.

 بازار فروش و تکنولوژی

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص فراگیری این طرح و تاثیری که بر رونق تولید داشته می‌گوید: تاکنون بیش از 33هزار بنگاه اقتصادی و تولیدی برای گرفتن تسهیلات طرح رونق تولید که 300هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است در سامانه بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند.

علی یزدانی عصر پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از شهرک‌های صنعتی شهرستان قروه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری یک‌میلیارد و 500میلیون دلار اعتبار برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های تولیدی و صنعتی مناطق کمتر توسعه‌یافته، روستایی و شهرهای زیر 10هزار نفر جمعیت اعطا می‌شود.

به گفته وی، یک طرح رونق برای واحدهای راکد و زیر ظرفیت تولید نیز در قالب مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور پیش‌بینی شده است و بیش از

33 هزار واحد برای استفاده از این تسهیلات در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند.

یزدانی تاکید کرد: بیش از سه ماه از راه‌اندازی مجدد این سامانه می‌گذرد که امیدواریم در ماه‌های پایانی سال بانک‌ها با سقف پیش‌بینی شده 300هزار میلیارد ریال تسهیلات برای راه‌اندازی واحدهای راکد و زیر ظرفیت پرداخت کنند.

وی افزود: به واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت خواهد شد که حتما بازار کار و فروش محصول داشته و از تکنولوژی مناسبی برای تولید برخوردار باشند تا بتوانند هزینه‌های تولید را هم کاهش دهند.

یزدانی با اشاره به سفر 2روزه خود به استان کردستان و بازدید از 11شهرک و ناحیه صنعتی چهار شهرستان گفت: در شهرستان قروه از پنج شهرک یا ناحیه مصوب یا در حال بهره‌برداری بازدید شد و تصمیماتی برای تحرک بیشتر واحدهای صنعتی این شهرستان و بهبود وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرفته شد.

 توجه به مزیت‌های استانی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: قرار شد، مشکلات ناحیه صنعتی مصوب سریش‌آباد ظرف سه ماه آینده از لحاظ ساختار اداری در استان و شهرستان مرتفع شده و سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

یزدانی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت صنایع و معدنی که در منطقه سریش‌آباد وجود دارد در آن ناحیه امکان استفاده از تسهیلاتی که دولت برای رونق واحدهای تولیدی پیش‌بینی کرده و همچنین استفاده از تسهیلات با نرخ 6درصد برای سرمایه‌گذاران از محل مصوبه اخیر وجود دارد.

وی با اشاره به احداث شهرک جدید صنعتی در بخش چهاردولی به مساحت 260هکتار گفت: اقدامات اداری این شهرک همزمان با آماده‌سازی معابر، ایجاد شبکه برق، آب و گاز باید پیگیری شود تا در فاز اول 20هکتار زمین آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران باشد.به گفته وی، در ناحیه صنعتی سنگ قروه که مجوز و مصوبه دولت برای ساماندهی دارد به سهامداران یک ماهه پروانه ناحیه صنعتی غیردولتی داده می‌شود تا با تبعیت از قوانین و مقررات کارهایشان را انجام دهند.

یزدانی افزود: بر اساس چارچوب مصوب، شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان مدیریت آن را به عهده می‌گیرد تا با همکاری سهامداران نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و ضایعات سنگ دپو شده با اخذ نظر محیط زیست، محلی پیش‌بینی و بخشی از این ضایعات به آنجا انتقال داده شود.

به گفته وی، بخشی از ضایعات سنگ که قابل بازیافت در دانش جدید به عنوان تولید کاغذ از سنگ آهک است باید مورد استفاده قرار گیرد.

 تکمیل شبکه‌های زیرساختی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: در بخش زیرساخت‌ها از نظر روشنایی معابر، جاده ورودی، مبلمان شهری، تکمیل شبکه گاز و آب برای شهرک صنعتی آونگان و دلبران تصمیماتی گرفته شد تا در حداقل زمان همه این موارد منعکس شود تا از منابع مالی شهرستانی، استانی و ملی برای رفع مشکل این شهرک‌ها کمک گرفته شود.

وی یادآور شد: در سال 97 مجموعه شهرک‌ها و نواحی با توجه به ظرفیت شهرستان قروه از لحاظ دسترسی به راه‌آهن، بزرگراه و نیروی انسانی با یک وضعیت مطلوب‌تری آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران خواهد شد.

یزدانی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی باید متناسب با وضعیت بازار، تکنولوژی و حضورشان در بازارهای جهانی و نحوه رقابت با رقبای خود فعالیت کنند، افزود: در دولت یازدهم 3هزار و 500واحد صنعتی تعطیل در شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگشته و باز فعال شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور برای بازدید از برخی شهرک‌های صنعتی و بررسی وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در این شهرک‌ها، به استان کردستان سفر کرد.

 

 

ارسال نظر