علاقه اروپایی‌ها به سرمایه‌گذاری در استان‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۲۷
علاقه اروپایی‌ها به سرمایه‌گذاری در استان‌ها

گروه  بنگاه‌ها  

ماجرای ظرفیت‌های واقعی اشتغال‌زایی کشورمان موضوعی بود که از زمان انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ابعاد و زوایای تازه‌تری در سطح رسانه‌ها و افکار عمومی پیدا کرد؛ دوره‌یی که در آن برخی نامزدهای اصولگرا با طرح آمارهای غیرواقعی (5میلیون شغل در هر سال) از اشتغال‌زایی تلاش کردند تا توجه افکار عمومی را به سمت وعده‌هایشان جلب کنند.

نامزدهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب اما بر خلاف اصولگرایان رویکردی واقع‌گرایانه‌تر درباره اشتغال مطرح می‌کردند و بر اساس اعداد و ارقام اقتصادی این‌گونه تحلیل می‌کردند که حداکثر ظرفیت اشتغال‌زایی کشور در نگاهی خوش‌بینانه در هر سال حدود یک‌میلیون شغل را شامل می‌شود که رسیدن به این میزان از اشتغا‌ل‌زایی نیز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده است.

مردان اقتصادی دولت اعلام می‌کردند که برای رسیدن به سطح اشتغال‌زایی یک‌میلیونی در هر سال باید حدود 68میلیارد دلار (770میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری کرد. نیازی که برای تحقق آن باید ساختار سازمان یافته‌یی فرآیند جذب سرمایه‌های خارجی در کشورمان را مدیریت کند. در چنین شرایطی معاونت اقتصادی در ساختار وزارت خارجه کشورمان با هدف هماهنگی‌های بیشتر میان ساختارهای اجرایی استان‌ها از یک طرف و سرمایه‌گذاران خارجی از سوی دیگر تشکیل شد. با گذشت کمتر از 100روز از تشکیل دولت دوازدهم نشانه‌های میدانی حاکی از آن است که دولت به‌طور نسبی توانسته حلقه ارتباطی معقولی میان استان‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کند. اخبار و رویدادهایی که از ارتباط سفرای کشورهای خارجی با استانداران استان‌های مختلف منتشر می‌شود، محصول عینی رویکردی است که دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی و متعاقب آن توسعه کسب و کار در مناطق مختلف کشورمان تدارک دیده است. روز گذشته سفرای فرانسه و ارمنستان با هدف ترسیم مناسبات ارتباطی تازه با استانداران خراسان رضوی و آذربایجان‌شرقی دیدار کردند؛ دیدارهایی که می‌توان آن را در راستای برنامه‌ریزی‌های کلان دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی تفسیرکرد.

 تولید اتوبوس و کامیون‌های کم مصرف

 سفیر فرانسه در تهران دیروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی در تبریز برای گسترش روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با این استان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا، «فرانسوا سنمو» در این دیدار گفت: این استان دارای پیشینه قوی در زمینه صنعتی است و ما علاقه‌مند به توسعه روابط دوجانبه هستیم.

وی ادامه داد: در فرانسه دو شرکت تولید کامیون و اتوبوس فعال است که محصولات کم مصرف با آلایندگی کم تولید می‌کنند و توصیه می‌کنیم تولیدکنندگان کامیون و اتوبوس در آذربایجان‌شرقی با این دو شرکت در ارتباط باشند.  سنمو با اشاره به پیشنهاد مدیریت ارشد استان درخصوص سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه اظهارکرد: در این زمینه شرکت‌های بسیار قدرتمندی در فرانسه وجود دارند. وی همچنین با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد فزاینده سفر گردشگران فرانسوی به ایران هستیم، گفت: می‌توانیم در زمینه گردشگری و هتل‌سازی همکاری خود را گسترش دهیم.

وی در پایان با اشاره به بازدیدهایی که در این سفر

2 روزه در آذربایجان‌شرقی خواهد داشت، گفت: علاقه‌مندم از مسجد کبود تبریز نیز بازدید داشته باشم.  

 تبریز را قطب سوم خودروسازی کشور می‌کنیم

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه درصدد ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز هستیم، گفت: از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

مجید خدابخش در دیدار با سفیر فرانسه، بخش خودروسازی را از اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان اعلام کرد و افزود: با توجه به حضور واحدهای قدرتمند ساخت موتور و قطعات خودرو در تبریز، زمینه خوبی برای تولید خودرو با برند مطرح اروپایی در استان فراهم است.  وی با اشاره به تجربیات کشور فرانسه در تولید خودرو ادامه داد: ما در استان به دنبال ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور با رویکرد صادرات به کشورهای منطقه هستیم و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به آمادگی استان برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق گفت: هم‌اکنون زمینه تولید 3هزار مگاوات برق در استان فراهم است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌شود. وی با اشاره به وجود شبکه ریلی در استان و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه و اروپا گفت: در زمان حاضر عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تبریز به تهران در حال اجراست و برای برقی کردن این مسیر نیز آماده جذب سرمایه‌گذاری هستیم.  خدابخش خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، زمینه‌های زیادی برای همکاری با کشور فرانسه داریم که مسوولان استان و بخش خصوصی، اطلاعات لازم را در این خصوص ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان برخی ویژگی‌های استان گفت: تبریز یک شهر تاریخی و فرهنگی است که مرکز مشروطه‌خواهی و پیشگام تحولات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: تبریز به‌ عنوان شهر جهانی فرش و پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده و بازار این شهر به‌ عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان نیز به ثبت جهانی رسیده است.  وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته افزون بر 2میلیارد دلار بود، گفت: دوره پسابرجام فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی است.  وی با اشاره به اینکه اکنون دو شرکت فرانسوی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در استان هستند، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی در حوزه‌های مختلف استان استقبال و از گردشگران فرانسوی دعوت می‌کنیم در سال 2018 از تبریز دیدن کنند.

 افزایش روابط اقتصادی

از سوی دیگر و کیلومترها دورتر از آذربایجان‌شرقی در خراسان‌رضوی سفیر ارمنستان در تهران به دیدار استاندار خراسان‌رضوی رفت تا درباره راهکارهای افزایش سرمایه‌گذاری در این استان گفت‌وگو کند. سفیر ارمنستان در تهران گفت: استان خراسان‌رضوی دارای زمینه‌های بسیار به ویژه در حوزه اقتصادی و علمی برای همکاری مشترک با این کشور است.

آرتاشس تومانیان دیروز در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد افزود: استان‌های متعدد با ویژگی‌های متفاوت در ایران وجود دارد که تاکنون از یک‌سوم آنها دیدن کرده‌ام.  وی روابط اقتصادی بین خراسان رضوی و ارمنستان را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: اقتصاد ارمنستان خیلی بزرگ نیست اما زمینه‌های بسیار همکاری مشترک اقتصادی بین تجار و صنعتگران آن با خراسان رضوی وجود دارد.  وی ادامه داد: ارمنستان منطقه وسیعی در نزدیکی روسیه با شاخص‌ها و معیارهای بین‌المللی و جهانی است که ظرفیت بسیار در حوزه خدمات فنی و مهندسی، فرآوری محصولات کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت‌های توسعه یافته در زمینه گردشگری و بخش‌های دیگر دارد.

سفیر ارمنستان در تهران افزود: در بازدید از هفت واحد تولیدی خراسان‌رضوی تولید آنها را مطابق با استانداردهای بین‌المللی و فناوری جهانی یافتم که این مهم می‌تواند زمینه‌ساز همکاری مشترک بین این استان و ارمنستان باشد. وی اظهار کرد: خراسان‌رضوی ظرفیت‌های فوق‌العاده در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصادی و گردشگری دارد که می‌تواند مورد استقبال سرمایه‌گذاران ارامنه داخل ایران و خارج از آن باشد.

  افزایش همکاری‌های اقتصادی و علمی

استاندار خراسان‌رضوی نیز در این دیدار گفت: روابط دو کشور ایران و ارمنستان پیش‌رونده و مناسب است و امیدوارم تعاملات در جهت منافع دو کشور گسترش پیدا کند.  علیرضا رشیدیان افزود: تعامل و ارتباطات استان‌های دو کشور ایران و ارمنستان می‌تواند در جهت توسعه روابط بین دو ملت موثر باشد.

وی اظهار کرد: روابط اقتصادی بین خراسان‌رضوی و ارمنستان در سال گذشته اندکی کاهش یافت اما امید است، تعاملات اقتصادی و علمی این استان با ارمنستان به ویژه استان آراگاتس بیش از گذشته توسعه یابد.

وی با اشاره به ارتباطات خواهرخواندگی ایران و ارمنستان و اظهار امیدواری نسبت به توسعه روابط گفت: با توجه به دیدگاه و مواضع دو کشور ایران و ارمنستان محدودیتی در گسترش تعاملات بین آنها وجود ندارد.  رشیدیان افزود: ارمنستان ظرفیت‌های خوبی برای فعالیت تجار و فعالان اقتصادی ایران در آن کشور دارد و خراسان رضوی نیز از ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک با آن کشور به ویژه کشورهای سی.‌ای. اس و افغانستان و پاکستان برخوردار است.  وی اظهار کرد: خراسان‌رضوی در حوزه‌های علمی و دانشگاهی با برخورداری از 270 مرکز آموزش عالی، 300هزار دانشجو، 5هزار عضو هیات علمی و 12هزار دانشجوی خارجی یکی از قطب‌های دانشگاهی ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به وجود تجارب و ظرفیت‌های خوب در حوزه کشاورزی کشور ارمنستان گفت: خراسان رضوی نیز در حوزه کشاورزی دارای هشت محصول تراز اول کشور و یک محصول تراز اول جهانی است و می‌تواند همکاری مشترک با کشور ارمنستان در حوزه کشاورزی، دامداری و فرآوری محصولات کشاورزی داشته باشد.

رشیدیان افزود: یکی از ظرفیت‌های همکاری خراسان‌رضوی با کشور ارمنستان در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های معرفی ظرفیت‌های کالایی در این استان و ارمنستان است.

 

ارسال نظر