بزرگ‌ترین اپراتور دیتا کشور کیست؟

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۶۵
بزرگ‌ترین اپراتور دیتا کشور کیست؟

گروه بنگاه‌ها|

تجارت الکترونیک، از سال‌های نخست دهه 60 ظهور کرد و اکنون اهالی داد و ستد در جای جای جهان ازجمله ایران از آن به‌مثابه راهکار بسیار مطلوبی برای انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر بهره می‌گیرند.

به دلیل سهولت در بهره‌گیری از تجارت سیار، یعنی انجام معاملات توسط گوشی‌های همراه، در طول سال‌های اخیر، بازار موبایل یکی از سریع‌ترین بازارهای رشد را در جهان به خود اختصاص داده است. اشباع رشد مشترکین موبایل، منجر به این امر شد که اپراتورهای سیار به‌دنبال روش‌های جایگزین برای کسب درآمد باشند.

استفاده از پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه کسب و کار موجب ایجاد فناوری نوینی به‌نام تجارت الکترونیکی و همچنین پیشرفت در زمینه فناوری‌های بیسیم باعث ایجاد فناوری تجارت سیار شد. با ظهور و گسترش سریع دستگاه‌های تلفن همراه موقعیت‌ها و چالش‌های بسیاری برای موسسات مالی و اعتباری در ارائه خدمت ایجاد شده است. چندسالی است که تجارت سیار به‌دلیل مزایایی، ازجمله عدم محدودیت مکانی، حداقل امکانات، اجتناب از حمل پول، ضریب نفوذ به نسبت بالای تلفن موبایل و شخصی بودن آن در قسمت‌های مختلف جهان با موفقیت بسیار زیادی همراه بوده است. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که قدرت نفوذ این پدیده بین مردم حتی از اینترنت هم بیشتر بوده و در حال افزایش میزان محبوبیت خود بین کاربران است، در ایران نیز بالغ بر 50 میلیون نفر، یعنی حدود 70درصد از مردم از تلفن همراه استفاده می‌کنند، در این راستا اپراتورهای تلفن همراه تلاش کرده‌اند، ارائه خدمات سیار از طریق تلفن همراه متناسب با گسترش تلفن همراه پیشرفت کند و پرداخت سیار به یکی از مهم‌ترین کاربردهای تجارت سیار تبدیل شود. در این مسیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و اپراتورها همگام با یکدیگر حرکت کرده‌اند تا بهترین نتیجه حاصل شود. بررسی‌های صورت گرفته در این حوزه، حاکی از آن است که اپراتور همراه اول بیش از سایر اپراتورها پیشگام بوده و در جذب حداکثری مخاطب استفاده از تجارت سیار موفق عمل کرده است.

یکی از گام‌های بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال اخیر بهبود وضعیت پوشش باند پهن سیار و ارتقای باند پهن سیار به تکنولوژی‌های به‌روز و حمایت از اپراتورهای تلفن همراه با برداشتن انحصار در بخش دسترسی نسل سوم و چهارم سیار بود که باعث شد تا نسل سوم در ایران به‌صورت گسترده پیاده‌سازی و دراختیار مشترکان قرار گیرد.

همچنین شبکه 4‌G‌ از سال 1393 به بهره‌برداری رسید که باعث شد تا تغییر بسیار بزرگی در شبکه و سرعت اتصال برای کاربران ایجاد شود. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ابتدای دولت یازدهم تنها

 943 سایت نسل سوم و چهارم تلفن همراه وجود داشت که تا پایان خرداد ماه 96 این میزان به بیش از 43هزار و 500 سایت نسل 3 و 4 تلفن همراه افزایش پیدا کرده است. این اطلاعات بیان می‌کند که شبکه G3 در ابتدای دولت یازدهم با پوشش جمعیتی 42درصد دارای ضریب نفوذ 0/8درصد بوده است اما تا پایان خرداد 96 این میزان به پوشش جمعیتی 63.3درصد و ضریب نفوذ 2.43درصد ارتقا یافته است. گفتنی است که شبکه G4 نیز که در ابتدای دولت یازدهم وجود نداشت، با همت و تلاش اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه تا پایان خرداد ماه 1396 در 693 شهر پیاده‌سازی شد و به پوشش جمعیتی 34.4درصد با 6.4 میلیون مشترک یعنی ضریب نفوذ 8درصد رسیده است.

 همراه اول؛ بیشترین سهم و تعداد مشترکان پهن‌باند و دیتای کشور

تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه G3 تا پایان خرداد ماه 96 مبین این حقیقت است که همراه اول با سهم پوشش 1057 شهر (94درصد از مناطق تحت پوشش اینترنت نسل سوم)، بیشترین اقبال را در میان جامعه مخاطب فعالیت‌های تلفن همراه و نیز تجارت سیار دارد. بعد از همراه اول، ایرانسل با پوشش 894 شهر و رایتل با پوشش 491شهر در مقام‌های بعدی هستند. درخصوص تعداد شهرهای تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه G4 به تفکیک اپراتورهای تلفن همراه نیز همراه اول با پوشش 693 شهر و ایرانسل با پوشش 598شهر برترین‌ها به‌شمار می‌آیند و رایتل در این حوزه سهمی ندارد.  تعداد مشترکان باند پهن سیار نیز نشانگر این مساله است که اپراتور همراه اول 23.6 میلیون مشترک باند پهن سیار G3 و G4 برتری میزان مشترک نسل سوم و نسل چهارم داراست و ایرانسل با سهم 15.8میلیون مشترک باند پهن سیار G3 و G4 و رایتل با سهم 1.7 میلیون مشترک باند پهن سیار G3 و G4 سه رتبه را تعیین کرده‌اند. جان کلام اینکه سهم نخست بازار مشترکان باند پهن سیار به همراه اول با تخمین 57.4درصد می‌رسد، ایرانسل سهم 38.6‌درصد و رایتل سهم 4‌درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

 در‌نهایت باتوجه به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان خرداد ماه 1396، باید گفت که همراه اول، اپراتور اول ایران دارای بیشترین میزان مشترک اینترنت باند پهن سیار (اینترنت تلفن همراه) و بیشترین پوشش اینترنت نسل سوم و نسل چهارم به ترتیب با 1057 و 693 شهر تحت پوشش است و از این رو همراه اول سهم جدی و اصلی مخاطبان بهره‌گیری از تجارت سیار را به خود اختصاص داده است. چشم‌انداز پیش روی رشد و گسترش تجارت سیار بسیار روشن و درخشان است، اما نباید از نظر دور داشت که ساز و کارهای این شیوه تجارت، متناسب با نیاز جامعه در حال تغییر است و اپراتورهای تلفن همراه فعال در کشورمان برای همگامی با نیاز علاقه‌مندان تجارت سیار ملزم به توسعه بیشتر زیرساخت‌ها و بسترهای کارآمد جهت ادامه حیات خود با هدف ارائه بهترین خدمات هستند.

  تولید تبلت و گوشی کودک و نوجوان انارستان همراه اول

در همین زمینه، روز گذشته خبر رسید که توافق‌نامه تولید داخلی ۵۰۰ هزار تبلت و گوشی کودک و نوجوان با نام انارستان امضا شد.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، توافقنامه تولید ۵۰۰ هزار تبلت و تلفن همراه ویژه کودکان و نوجوانان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرعامل همراه اول و استاندار خوزستان در شرکت جی ال ایکس، در خرمشهر امضا شد.

از ویژگی‌‌های این محصولات که با هدف رفع دغدغه والدین برای حضور فرزندان‌شان در فضای مجازی طراحی و تولید می‌شود، می‌توان به امکان نظارت خانواده‌ها و تامین انواع برنامک‌ و محتوای جذاب و موردنیاز کودک و نوجوان اشاره کرد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در این مراسم گفت: این خط تولید با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با سیستم‌ عامل بومی و امن، به دست متخصصان ایرانی شروع به فعالیت کرد و با نخستین محصول تولیدی، یک انقلاب بزرگ در فضای مجازی سالم و یک بازار بزرگ اقتصادی اتفاق می‌افتد. بنا بر اعلام، برای نخستین‌بار در کشور، فروش این دستگاه‌ها با هماهنگی همراه اول، در قالب فروش اقساطی، آسان و بدون ضامن برای خطوط دایمی معتبر ایجاد شده تا تمام اقشار بتوانند به‌راحتی دستگاه خود را خریداری کنند. تبلت‌ها طوری برنامه‌ریزی و تنظیم شده‌اند که با سیم‌کارت‌های انارستانی و همراه اول کار کنند. سیم‌کارت انارستان، سیم‌کارت اعتباری رایگانی است که از طریق همراه اول برای مجموعه کودکان، نوجوانان و جوانان (سنین ۶ الی ۱۸ سال) ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته‌های آنها طراحی شده و برای نخستین‌بار در کشور عرضه می‌شود. این سیم‌کارت ضمن پوشش دادن تمام نیازهای مکالمه و پیامک این گروه سنی، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، امن و پرسرعت، با بسته‌های متنوع، متناسب با سن آنها را فراهم می‌کند. از طریق این سیم‌کارت امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه‌های جذاب و مفید فراهم می‌شود.

شایان ذکر است همراه اول در راستای تولید داخلی، از سال گذشته از شرکت جی ال ایکس به‌عنوان تولیدکننده داخلی حمایت کرده است.

  ارائه «وای فای» رایگان به زائران اربعین

از سوی دیگر، همراه اول از ایجاد کانال‌های ارتباطی گسترده جهت بهبود ارتباط موبایلی زائران اربعین خبر داد. با نزدیک شدن اربعین حسینی، اپراتور اول ظرفیت شبکه ۲G، ۳G، ۴G خود را برای مکالمه و اینترنت، در پایانه‌های مرزی، به بیش از دو برابر افزایش داده و تدابیر ویژه‌یی را برای این مراسم در نظر دارد.

همراه اول برای ارائه خدمات ارتباطی هرچه بهتر به زائران اربعین حسینی، در پایانه‌های مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چذابه، ظرفیت آنتن‌های BTS خود را نسبت به اربعین سال گذشته به بیش از دوبرابر افزایش داده و قرار است در این پایانه‌ها، کارشناسان، زائران را برای استفاده صحیح از خدمات ارتباطی درنظر گرفته شده، راهنمایی کنند. بنا بر این گزارش، همچنین در 4 پایانه مذکور، برای پوشش ارتباطی بهتر زائران پیاده‌روی اربعین حسینی، وای فای رایگان همراه اول ارائه می‌شود. استفاده از وای فای همراه اول با نام تجاری «وای فای اول»، از تاریخ ۹ تا ۲۳ آبان ماه به مدت 2 هفته برای مشترکین همراه اول در 4 نقطه مرزی ایران رایگان است.

شایان ذکر است قبل و پس از تاریخ ذکر شده، مشترکینی که در این نقاط از «وای فای اول» استفاده می‌کنند، چنانچه بسته اینترنت آنها دارای حجم رایگان وای فای اول باشد (بسته‌های ماهانه ۱+۱، ۲+۲ و ۴+۴)، از حجم وای فای آنها و اگر بسته اینترنت آنها هدیه وای فای نداشته باشد، از حجم بسته آنها کسر می‌شود. همچنین مشترکینی که بسته اینترنت فعال ندارند، در صورت استفاده از وای فای اول در این نقاط (قبل و پس از تاریخ مذکور)، تعرفه آزاد برای آنها محاسبه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود، مشترکین قبل از استفاده در تاریخ‌های غیررایگان، یک بسته اینترنت فعال کنند.

در پایان این گزارش آمده است: همراه اول به‌مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، با همکاری اپراتورهای عراقی سرویس رومینگ بین‌الملل مکالمه، پیامک و اینترنت همراه با تعرفه ویژه آماده کرده است.

 گفتنی است روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه ندارد و دریافت پیامک نیز رایگان است.

 

ارسال نظر