گنجاندن ردیف اعتباری برای توسعه مترو در بودجه 97

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۱۸
گنجاندن ردیف اعتباری برای توسعه مترو در بودجه 97

گروه بنگاه‌ها|

«دولت در بودجه سال آینده ردیف خاصی برای طرح‌های مرتبط با مترو درنظر گرفته است.» این عباراتی است که محمدباقر نوبخت در جریان سفر به خراسان‌رضوی و در حاشیه بازدید از خط دوم قطار شهری مشهد به زبان آورده است. اظهاراتی که نشان می‌دهد دولت با درک پیش‌نیازهای توسعه پایدار در مناطق مختلف کشورمان، برنامه‌ریزی جهت تحقق آنها را در دستور کار قرار داده است.

 رویکردی که دولت دوازدهم درخصوص بحث توسعه استانی دنبال می‌کند، تفاوت‌های چشمگیری با شیوه‌های مدیریتی دولت‌های قبل دارد؛ درگذشته نحوه اختصاص بودجه‌های استانی براساس دستورالعمل‌های خشک و غیرقابل انعطاف برنامه‌ریزی می‌شد به این صورت که در ابتدای سال مالی و در جریان ارائه بودجه به مجلس اعداد و ارقام مشخصی در قالب بودجه‌های دستگاهی تخصیص پیدا می‌کرد و در بازه‌های زمانی مشخص این میزان بودجه به حساب دستگاه‌های کلان اجرایی و اقتصادی ریخته می‌شد. در این الگوی اجرایی، ارگان یا استان موردنظر محکوم بود تا بودجه‌های تخصیص داده شده را در یک بازه زمانی مشخص مصرف کند و چنانچه بخشی از این بودجه باقی می‌ماند، باید به خزانه کل کشور بازگشت داده می‌شد. این الگوی نه‌چندان تخصصی باعث شده بود تا در استان‌ها مسابقه بی‌سرانجامی بر سر مصرف بودجه‌های تخصیص داده شده به راه بیفتاد و بخشی از ظرفیت‌های استان‌ها در مسیر اتلاف شدن قرار بگیرند.

 اما مدلی که دولت دوازدهم از دل بودجه 97 و برای نخستین‌بار به‌دنبال تحقق آن است، منعطف کردن بودجه سالانه است تا آن دسته از نهادها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و استان‌هایی که بتوانند عملکرد موثرتری در اجرای پروژه‌های عمرانی و اقتصادی داشته باشند، سهم افزون‌تری از بودجه‌های سالانه را نیز دریافت کنند. در این مدل اقتصادی، بودجه‌ها براساس عملکرد استان‌ها تخصیص داده می‌شود و تلاش شده تا براساس کارایی بیشتر و اثرگذاری افزون‌تر برنامه‌ریزی‌های اجرایی در دستور کار قرار بگیرد. در یک چنین ساختار منعطفی، نظارت مستمر و پایش دقیق، یکی از راهکارهایی است که از طریق آن می‌توان جهت‌گیری پروژه‌های عمرانی، رفاهی و اقتصادی در استان‌ها را به سمت توسعه پایدار هدایت کرد. سفرهای استانی چهره‌های اقتصادی دولت و نظارت مستمری که در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی انجام می‌دهند، براساس یک چنین دستورالعمل کلی اجرایی می‌شود. محمدباقر نوبخت به‌عنوان یکی از کاراکترهای برنامه‌ریز دولت دوازدهم، این روزها سفرهای دامنه‌داری را با هدف پیگیری نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی انجام می‌دهد، سفرهایی که در جریان آن نوری به ابعاد پنهان پروژه‌هایی تابانده می‌شود که نقش ویژه‌یی در توسعه متوازن استانی به‌عهده دارند. سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهوری در روزهای پایانی هفته گذشته و روزهای ابتدای این هفته راهی خراسان‌رضوی شد تا از نزدیک در جریان فرآیند اجرایی پروژه‌های کلان این استان قرار بگیرد.  باتوجه به اهمیت مقوله حمل و نقل در توسعه اقتصادی و معیشتی هر منطقه‌یی، رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: باتوجه به سیاست‌های دولت در مقوله توسعه خطوط مترو، در بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای این مهم گنجانده خواهد شد. محمدباقر نوبخت دیروز در حاشیه بازدید از خط دوم قطار شهری مشهد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درمورد اجرا نشدن مصوبه تخصیص سهم 2میلیارد دلاری برای توسعه خطوط مترو در کلان‌شهرها از زمان دولت دهم و سیاست دولت دوازدهم درخصوص این مصوبه، افزود: تسهیل عبور و مرور مردم در جغرافیای شهر از طریق توسعه قطار شهری از مهم‌ترین سیاست‌های دولت است.

وی ادامه داد: شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه مهیا هستند در بودجه سال آینده این سیاست را با گنجاندن ردیف اعتباری ادامه دهند.

معاون رییس‌جمهوری در ادامه همچنین به سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده اشاره و بیان کرد: سهم شهرداری‌ها از این محل حدود 15هزار میلیارد تومان است. در این خصوص هیچ کاهشی رخ نداده و دولت ریالی از این مبالغ را استفاده نمی‌کند.

وی گفت: در قالب برنامه ششم توسعه نیز بحثی مطرح بود که ساز و کار وصول مالیات و تخصیص آن به شهرداری‌ها از کانال خزانه عمومی عبور کند. برای تسهیل در کار چنانچه گذر از خزانه نیز صورت نگیرد و بدون اینکه تخصیص از سوی سازمان برنامه انجام شود، این مبلغ توسط خزانه توزیع می‌شود.

 کارساز نبودن روش‌های سنتی احیای بافت فرسوده شهری

رییس سازمان برنامه و بودجه به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده نیز اشاره و بیان کرد: طبق توصیه رییس‌جمهوری برای شتاب در روند نوسازی بافت‌های فرسوده، به جای احیای یک یا دو واحد در بافت فرسوده شهری می‌توان از طرح‌های بهتری استفاده کرد. نوبخت افزود: در این راستا رییس‌جمهوری به کارشناسان دستور داد تا در بهسازی بافت‌های فرسوده با راهکارهای مناسب‌تری عمل کنند. با روش‌های سنتی و پیشین درخصوص احیای بافت‌های فرسوده در کشور تحول خاصی رخ نداده لذا در شهرهای بزرگ باید نوآوری در نوسازی داشت تا در زمان کوتاهی شاهد تحول در این بافت‌ها بود.

وی ادامه داد: طبق سیاست ابلاغی رییس‌جمهوری باید با روش‌های موثر شهرها را از وضعیتی که اکنون در تفاوت ساختمانی و اجتماعی با آن مواجیهم خارج کرد.

 تامین سهم 15 درصدی دولت در پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران

معاون رییس‌جمهوری در ادامه همچنین گفت: برخی استان‌های کشور فاقد خطوط ریلی هستند. باتوجه به وضعیت ویژه مشهد و میزبانی شایسته زائران داخلی و خارجی همواره این کلان‌شهر مورد توجه دولت بوده است. وی افزود: اجرا و تعدد خطوط متعدد مترویی و همچنین مساعدت دولت برای اجرای پروژه قطار سریع‌السیر برقی مشهد-تهران که بسیار هزینه‌بر است گواه این موضوع است.

نوبخت ادامه داد: دولت 15درصد سهم خود را برای اجرای این پروژه با همه سختی‌ها تامین کرده است. همواره مشهدالرضا(ع) متفاوت از سایر نقاط کشور دیده می‌شود که البته این التفات نیست بلکه وظیفه و ضرورت است. وی گفت: این یک وظیفه است که تمام امکانات را برای رفاه حال زائران داخلی و خارجی فراهم کنیم. استاندار خراسان‌رضوی نیز همیشه مسائل مشهد را به ما منعکس می‌کرده و می‌کند، هم‌اکنون نیز شهردار مشهد با برنامه‌یی که دارد در بحث مترو پیشرفت‌های خوبی در این کلان‌شهر حاصل خواهد شد. رییس سازمان برنامه و بودجه از مرحله نخست خط دوم قطار شهری مشهد و ایستگاه در دست ساخت سعدی بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفت. استاندار خراسان‌رضوی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان، شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد نوبخت را در این بازدید همراهی کردند.

 

ارسال نظر