نقش مساجد در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۷۶
نقش مساجد در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی

مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره): مقام معظم رهبری و به‌طور کلی دین، مخالف خلق ثروت نیست

گروه بنگاه‌ها

در روزهایی که موضوع خودکشی تعدادی از دختران جوان ایرانی بر اثر تحت تاثیر قرار گرفتن از یک بازی بازتاب‌های فراوانی در سطح شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پیدا کرده است و در شرایطی که موضوع آسیب‌های اجتماعی و مشکلات برخاسته از آن، امروز به یکی از چالش‌های اصلی کشورمان در مسیر توسعه پایدار بدل شده، دلسوزان کشور و کارشناسان امور اجتماعی تلاش می‌کنند تا با بررسی ابعاد و زوایای گوناگون این آسیب‌های اجتماعی که اکثریت قریب به اتفاق آنها ریشه در فقر اقتصادی و فرهنگی و افزایش شکاف طبقاتی دارد، راهکارهای موثر برای مهار و کنترل این آسیب‌های اجتماعی ارائه کنند.

 یکی از این راهکارهای موثر برای توسعه فرهنگی، اخلاقی و دینی جوانان، افزایش مراودات آنها با مساجد به عنوان کانون اصلی رشد فرهنگی و درونی است که بنیاد برکت تلاش می‌کند تا زمینه توسعه آن را در جای‌جای کشورمان فراهم کند.

 در راستای این اهمیت کلیدی است که رییس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه مسجد عامل پیشگیری از فساد است، می‌گوید: آیا سراغ دارید کسی را که به مسجد رفت‌وآمد کند اما اهل فساد باشد؟ اگر می‌خواهیم فرزندان‌مان را بیمه کنیم باید راه مسجد را به آنها نشان دهیم.

به گزارش «تعادل» حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی در مراسم افتتاح همزمان ٢٠٠مسجد و مرکز فرهنگی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه نخستین بنایی که در کره زمین بنا شد، خانه کعبه بود که در مسجدالحرام واقع است، گفت: بحث بر سر این است که آن را حضرت آدم ساخته یا حضرت ابراهیم. اکثر مفسران معتقدند خانه کعبه توسط حضرت آدم ساخته شده و بعدها توسط حضرت ابراهیم مرمت شده است. در هر حال مسجد سابقه چند هزار ساله دارد.  وی همچنین به نقش برجسته مساجد در طول تاریخ اشاره کرد و گفت که مساجد عامل پیشگیری از فساد هستند و اداره مسجد در بعد از ساخت آن نیز خیلی مهم است و باید بعد از ساخت بر آن نظارت داشت.  وی افزود: چه کسانی باید مسجد بسازند؟ آیا هرکسی توفیق ساخت مسجد را دارد؟ کسانی این توفیق را دارند که مومن هستند، باور به قیامت دارند، اقامه نماز می‌کنند و زکات می‌پردازند.

رییس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه مسجد کانون‌های هدایت بسیار مهمی است، گفت: در احادیث قدسی آمده است که خداوند فرموده: «خانه‌های من در زمین مساجد است که آسمان‌ها را نورافشانی می‌کنند.»

 توطئه‌های امریکایی

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که امریکا همیشه علیه ما در حال توطئه بوده، اما رییس‌جمهور فعلی از همه روسای قبلی بدتر است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به ارزش بالای پیاده‌روی اربعین گفت: ببینید چه انقلابی در اربعین درست شده و پیش‌بینی می‌شود 2 میلیون و 500هزار نفر فقط از ایران به کربلا بروند. در عین حال موکب‌ها در مسیر نجف تا کربلا قطع نمی‌شوند که این عشق و علاقه بسیار قابل توجه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این کانال‌های تلگرامی واقعا خانواده‌ها را در خطر قرار داده و بر اثر همین تبلیغات مسموم، طلاق نیز زیاد شده است و حتی شنیده‌ام چیزی مثل نهنگ آبی درست کرده‌اند.  رییس دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: ما در حال حاضر درگیر مسائل رییس‌جمهور به ظاهر دیوانه امریکا هستیم، هر چند ما همیشه از ناحیه آنها دشمن داشتیم اما این شرایط سابقه نداشته است. محمدی‌گلپایگانی به بندهایی از بیانیه حقوق بشر وزارت خارجه امریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: آنها در این بیانیه گفتند چرا نیروهای مسلح تحت امر ولی‌فقیه است؟ چرا مخالفان سیاسی را تحت عنوان قاچاقچی اعدام می‌کنند؟ اما آیا واقعا این‌گونه است. ما حتی قاچاقچیان را نیز به راحتی اعدام نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: در مواد دیگری آمده، چرا از تهیه و نمایش‌ فیلم‌های مبتذل جلوگیری می‌شود؟ چرا دادگاه ویژه روحانیت در ایران وجود دارد؟ اما باید گفت این دادگاه در اصل صیانت از روحانیت است، چرا که خاستگاه حکومت ما روحانیت در حوزه علمیه بوده و باید از آنها مراقبت کرد.

محمدی‌گلپایگانی تاکید کرد: در مواد دیگری آمده که چرا برای ورود به دانشگاه تحقیق می‌شود؟ ما نباید تحقیق کنیم و به هر کس اجازه ورود دهیم؟

رییس دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: همچنین گفته شده که چرا ناظران بین‌المللی در انتخابات ایران حضور ندارند؟ اما آیا در کشور خودتان حضور دارند؟ همچنین گفته شده که چرا ارتباط جنسی با رضایت طرفین غیرقانونی است؟ اما باید گفت که همین یکی از خطرات نسل غرب است. اینها مواد حقوق بشری در وزارت خارجه امریکاست.

 هدف‌گذاری حل مشکلات ٤٥٠٠روستای کشور

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به هدف‌گذاری برای رفع مشکلات معیشتی و زیرساختی 4500روستا در کشور گفت: از 4500 روستا تاکنون مسائل 2300روستا به شکل کامل و مسائل 2200روستای دیگر نیز تا 75درصد برطرف شده است و امیدواریم تا اوایل سال آینده تمام مشکلات این روستاها رفع شود. به گزارش روابط‌عمومی بنیاد برکت، محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مراسم افتتاح 200م سجد و مرکز فرهنگی برکت با بیان اینکه مسجد، یک امکان بسیار بزرگ تجربه ‌شده است که از آن غفلت کرده‌ایم، گفت: مساجد ظرفیت مطلوبی برای کاهش مشکلات جامعه دارند و می‌توانیم در بحران‌هایی که با آن مواجه می‌شویم از این فرصت استثنایی استفاده کنیم.

مخبر با اشاره به ظرفیت و تاثیرگذاری مساجد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و پیروزی جنگ تحمیلی گفت: در خصوص استفاده از ظرفیت مساجد کشور برای رفع مشکلات جامعه غفلت شده است.

وی افزود: متاسفانه از مساجد به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شود. شاهد هستیم که درِ مساجد یک ساعت پیش از اذان باز می‌شوند و یک ساعت بعد از آن بسته می‌شوند. در حالی که مساجد کانون شکل‌گیری انقلاب اسلامی بودند؛ در مساجد اعلامیه چاپ می‌شد، جلسه برگزار می‌شد و مانند مقرهای فرماندهی بود که‌ کل کشور را هدایت می‌کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه مساجد در دوران جنگ تحمیلی هم محل فرماندهی بودند، عنوان کرد: آنها که شهید، اسیر و جانباز شدند کدام‌یک مسجدی نبودند؟ همین حالا مدافعان حرم نیز این‌گونه‌اند و مسجدی هستند.

مخبر ادامه داد: مشخصه اصلی حکومت علوی، عدالت است. در حالی که در کنارمان کشورهای جمهوری اسلامی داریم، اما تفاوت ما با آنها وجود رکن رهبری و ولایت‌فقیه است که تبلور عدالت است. در حکومت علوی اشرافی‌گری جایی پیدا نمی‌کند و همین‌هاست که موجب رنجش حضرت آقا می‌شود. رهبری و به‌طور کلی دین، مخالف خلق ثروت نیست و حکومت اسلامی نیز دنبال خلق فقر نیست.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های عظیم کشور گفت: در عرصه نفت و گاز در دنیا اولیم. به لحاظ دسترسی به دریا وضعیت استثنایی داریم و بسیاری ظرفیت‌های دیگر در کشور وجود دارد. عدالت و وجود این ظرفیت‌های خدادادی ایجاب می‌کند، بیکار و فقیر در چنین جامعه‌یی نباشد.

وی افزود: بیکاری و فقر، ضدعدالت است. یک عزم ملی می‌خواهد تا اینها به‌طور کامل رفع شود. در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یک نهضت اساسی در چند محور اتفاق افتاده است. فرزندان رهبری در ستاد توفیق داشتند تاکنون بیش از 400 هزار فرصت شغلی ایجاد کنند که ان‌شاءالله این نهضت با جدیت کامل ادامه پیدا می‌کند.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های جدید ستاد، اجرای طرح‌های توسعه جامع و پایدار و توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق منتخب بر اساس الگوی اسلامی ایرانی و با مشارکت همه‌جانبه مردم است، افزود: توسعه و پیشرفت همه‌جانبه 16 شهرستان و بخش را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا مسائل معیشتی و زیرساختی‌شان را حل کنیم. راور در استان کرمان، جزیره هرمز در استان هرمزگان، نهبندان در استان خراسان‌جنوبی، سرباز و دلگان در استان سیستان و بلوچستان، بیجار و سروآباد در استان کردستان، چاروسا و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد، تکاب در آذربایجان، نورآباد در استان لرستان و حمیدیه در استان خوزستان از جمله این مناطق هستند.

مخبر افزود: امیدواریم، بتوانیم با این روند نقش اساسی در محرومیت‌زدایی ایفا کنیم. سعی کرده‌ایم که سیستم هوشمندی را در ستاد اجرایی ایجاد کنیم و به هیچ‌وجه دنبال کاری نرفتیم که یک‌جانبه باشد. به عنوان مثال در حوزه تولید دارو ضمن سودآوری اقتصادی، کاهش واردات و رفع معضلات بیماران خاص را دنبال می‌کنیم. هم‌اکنون واکسن سرطان رحم در دنیا به بازار آمده است و یکی از برنامه‌های ما ظرف یک‌سال آینده تولید این واکسن و ورود آن به بازار ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه تفاله نیشکر باید سوزانده شود، اما متاسفانه باعث آلودگی محیط زیست می‌شود، گفت: در حال راه‌اندازی کارخانه‌یی در شادگان با ظرفیت تولید 200هزار تن کاغذ هستیم که خوراک و ماده اولیه آن همین تفاله نیشکر است. با این کار در واقع فعالیت اقتصادی‌ای انجام می‌دهیم که دارای چند وجه است و ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، از قطع درختان برای تولید کاغذ جلوگیری می‌شود.

مخبر ادامه داد: وسعت اقدامات اجتماعی در ستاد اجرایی بالاست، به‌گونه‌یی که می‌توانیم هر هفته مراسم افتتاحیه برنامه‌های مختلف را داشته باشیم.

وی در پایان افزود: معتقدم اگر به دستورات مقام معظم رهبری به‌طور کامل عمل شود، اوضاع کشور بسیار بهتر خواهد شد. هرچند پیشرفت‌های امروز و امنیتی که داریم از رهنمون‌های مقام معظم رهبری نشات گرفته است.

 

ارسال نظر