عضویت ایران در هیات‌مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۲۸
عضویت ایران در هیات‌مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد

 معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد گفت: سازمان استاندارد ایران به عضویت هیات‌مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) درآمد.

سودابه یحیی‌زاده دیروز در همایش بزرگداشت روز استاندارد در اراک افزود: مدیریت فنی سازمان بین‌المللی استاندارد وظیفه مدیریت امور فنی  163 کشور را برعهده دارد و استاندارد‌هایی را که توسط این کشورها تدوین می‌شود، مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: مدیریت فنی سازمان بین‌المللی استاندارد توسط کشورهای مطرح ازجمله امریکا، کانادا و فرانسه راهبری می‌شود و امسال ایران موفق شد به‌عنوان یکی از 15 عضو هیات‌مدیره فنی این مدیریت پذیرش شود.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: این افتخار توسط یک بانوی ایرانی و در راستای ارتقای حضور بانوان در سطح ملی و بین‌المللی برای کشور به دست آمد. یحیی‌زاده با یادآوری حضور و فعالیت 50 ساله ایران در حوزه استاندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران با تلاش در حوزه تدوین و استانداردسازی کالاهای تولیدی در بین

163 کشور رتبه 23 را به خود اختصاص داده و همتراز کشورهای مطرح دنیا در این حوزه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین جمهوری اسلامی در حوزه شاخص‌های استانداردسازی در بین کشورهای عضو اکو و دی هشت در منطقه رتبه نخست را دارد که این مهم در راستای اهداف سند چشم‌انداز کشور و توسعه جایگاه علمی، فناوری و تکنولوژی انجام شده است.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد گفت: کشور ایران در راستای استانداردسازی تولیدات محصولات حلال اقدام‌های مناسبی انجام داده و از کشورهای پیشرو در زمینه تولید غذای حلال در بین کشورهای مسلمان به‌شمار می‌رود و در سال‌های آینده تسری استانداردهای حلال در حوزه گردشگری، پوشاک و محیط‌زیست به‌عنوان برنامه‌های مهم سازمان استاندارد دنبال می‌شود.

یحیی‌زاده گفت: سازمان استاندارد در حوزه کدکس غذایی استاندارد که وظیفه استانداردنویسی در حوزه غذایی را برعهده دارد، توانسته به واسطه فعالیت ارزنده‌اش، برای بار دوم مسوولیت و ریاست کمیته منطقه‌یی خاور نزدیک با عضویت 18 کشور پرچالش را به دست آورد.

وی ادامه داد: سازمان استاندارد در سال جاری توانسته استاندارد محصول لبنی دوغ را در این حوزه به تصویب برساند که این مهم می‌تواند نقش مهمی در صادرات محصولات لبنی و معرفی محصولات تولیدی ایران در منطقه و جهان برای کشور به همراه داشته باشد.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد یادآور شد: بیش از 31 هزار و 500 استاندارد ملی توسط این سازمان تدوین و تجدیدنظر شده که یک‌سوم آن از سال 92 تاکنون بوده است.

یحیی‌زاده گفت: این اقدام در قالب یک طرح ملی برای بازنگری، تجدیدنظر و به‌روز رسانی استانداردها و کمک به تولیدکنندگان برای تولید محصولات به‌روز و حضور هرچه بیشتر محصولات داخلی در بازارهای جهانی انجام شده است.

 

ارسال نظر