تسهیلات 6 درصدی به طرح‌های صنعتی روستایی

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۴۶
تسهیلات 6 درصدی به طرح‌های صنعتی روستایی

 یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم در زمینه توسعه پایدار، معکوس کردن روند مهاجرت از روستاها به شهرهاست که طی سال‌های گذشته بی‌توجهی به آن تبعات فراوانی را برای کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... ایجاد کرده است.

اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان مناسب‌ترین راهکار برای معکوس کردن روند مهاجرت به شهرها و کلان‌شهرها را اشتغال‌زایی و توزیع متوازن امکانات در مناطق روستایی می‌دانند.

واقعیتی که دولت را بر آن داشته تا طرح‌های عاجلی برای اشتغال‌زایی در روستاها تدارک ببیند. در راستای این ایده بنیادین است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ارائه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت با کارمزد 6درصد به سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی و تولیدی در نواحی و مناطق روستایی کم برخوردار خبر داد.

علی یزدانی در حاشیه نشست با صنعتگران خلخال اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت و حمایت از سرمایه‌گذاران مایل به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم روستایی، سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌های سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال و تولید در مناطق و نواحی صنعتی روستایی اجرا می‌شود.

وی گفت: تسهیلات مصوب این حوزه 60هزار میلیارد ریال است و طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تولیدی و اشتغال‌زا در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 10هزار نفر جمعیت مشمول دریافت این تسهیلات است.

 سهم کوچک‌ها از توسعه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه 965 شهرک به همراه 795 ناحیه صنعتی در مناطق مختلف کشور و در بخش تولید صنعتی فعالیت دارند، افزود: 93درصد از مجموع واحدهای صنعتی کشور را بنگاه‌های کوچک اقتصادی با اشتغال زیر 10نفر تشکیل می‌دهد و سیاست دولت نیز حمایت همه‌جانبه از ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی برای رونق کسب و کار در مناطق روستایی و کم برخوردار کشور است. یزدانی با بیان اینکه شهرک صنعتی خلخال مشمول دریافت تسهیلات 6درصدی مناطق کم برخوردار نیست، بیان کرد: در صورت ایجاد نواحی صنعتی در دیگر بخش‌های تابعه این شهرستان سرمایه‌گذاران و متقاضیان طرح‌های صنعتی این نواحی می‌توانند از این تسهیلات کم بهره برخوردار شوند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با وجود بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در مناطق برخوردار کشور اکنون 30 هزار و 459 بنگاه اقتصادی و صنعتی برای دریافت تسهیلات 18درصدی در سامانه بهین‌یاب نام‌نویسی کرده و در انتظار دریافت وام هستند.

وی با قول مساعد برای تحقق خواسته صنعتگران شهرک صنعتی خلخال اظهار کرد که با هدف هموار کردن راه سرمایه‌گذاری و تولید برای صنعتگران و تولید‌کنندگان در یک‌سال گذشته از 500 شهرک صنعتی بازدید انجام داده و مشکل‌های بیش از 2 هزار صنعتگر کشور نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره و نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است.

 ظرفیت‌های تولیدی اردبیل

علی نظری شیخ احمد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل نیز در این نشست که در محل شهرک صنعتی خلخال برگزار شد، از فعالیت 16 شهرک و ناحیه صنعتی در مناطق مختلف این استان خبر داد و گفت: یک هزار و 180 طرح صنعتی در استان اجرا شده که برای 600 طرح پروانه بهره‌برداری و تولید صادر شده است.

فرماندار خلخال هم با اعلام آمادگی برای هرگونه حمایت از سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال و تولید در این شهرستان گفت: محدودیت زمین در شهرک صنعتی، مساوی بودن نرخ زمین در این شهرک با شهرک‌های شهرهای بزرگ و صنعتی کشور، طولانی شدن زمان اجرای مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان در مرکز استان و کشور، دریافت مالیات بر ارزش افزوده و مساله تهیه وثیقه‌های بانکی از جمله مسائل صنعتگران و سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت این شهرستان است.

فریدون بابایی افزود: انتظار می‌رود، سفر معاون وزیر و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به این منطقه گشایشی در حل مشکلات صنایع این شهرستان ایجاد کند.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به محرومیت موجود در منطقه و سختی کار جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در مناطق کم برخوردار جنوب استان اردبیل خواستار اعمال مشوق‌های لازم از وی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به سرمایه‌گذاران بخش صنعت و معدن شهرستان‌های خلخال و کوثر شد.

یزدانی در سفر امروز خود به شهرستان خلخال کلنگ احداث ناحیه صنعتی شهر هشجین مرکز بخش خورش رستم را به زمین زده و در آیین راه‌اندازی کارخانه تولید پروفیل (یو‌پی‌سی) شهرک صنعتی خلخال با 70میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال 20 نفر حضور یافت.

وی در آیین کلنگ‌زنی ناحیه صنعتی هشجین خلخال اظهار کرد: هیچ کلنگی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در هیچ منطقه‌یی به‌طور نمایشی به زمین زده نشده است.

یزدانی گفت: زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی تا سه ماه آینده باید برای ورود سرمایه‌گذاران به آن ناحیه آماده شود.

 

ارسال نظر