کنترل فرمان ارزی با دولت

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۹۸
کنترل فرمان ارزی با دولت

گروه تجارت|

هیات نمایندگان اتاق تهران روز گذشته میزبان رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند. رییس اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی سخنان اخیر «دونالد ترامپ» را مورد اشاره قرار داد و گفت: صحبت‌های ترامپ، بیشتر توهین و استهزا بود و موضوع برجام را به کنگره واگذار کرد، اما برجام فرصتی در اقتصاد ایران مهیا کرد که مدیران اقتصادی امکان توسعه فعالیت‌های اقتصادی را فراهم آورند. از این‌رو باید برای تهدیدهای احتمالی ترامپ و تصمیمات پیش‌رو از سوی کنگره آماده باشیم. مسعود خوانساری تاکید کرد که باید خودمان را در مقابل تصمیمات احتمالی ایزوله کرده و اقتصادمان را محکم‌تر کنیم. او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سه مطالبه اصلی بخش خصوصی از دولت در شرایط کنونی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در وهله نخست باید «تک‌نرخی کردن نرخ ارز» را برای تقویت ثبات بازار عملیاتی کنیم. در گام بعدی به سمت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کنیم؛ چراکه این موضوع مولفه‌یی مهم برای توجیه‌پذیر شدن سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رود. «پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت» سومین دغدغه‌یی بود که از سوی بخش خصوصی مطالبه شد. البته خصوصی‌ها نگرانی خود را در ارتباط با بودجه 96 نیز مطرح کردند. از آن‌سو رییس کمیته امام خمینی (ره) هم که میهمان اتاقی‌ها بود، از معضلات نظام اقتصادی بسیار گلایه‌مند بود و گفت: وقتی در کشور قاچاق هست، یعنی فقر هم هست؛ وقتی واردات بیش از صادرات باشد یعنی فقر؛ این بدان معناست که ایرانی بیکار می‌ماند و چینی‌ها و کره‌یی‌ها و... برای ما کار می‌کنند. پرویز فتاح تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی را در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی دانست و خطاب به حسن روحانی گفت: از چه می‌ترسید که یارانه‌ها را قطع نمی‌کنید؟ شما بگویید هر کس نیازمند است برود کمیته امداد، ما وضعیت او را بررسی می‌کنیم.

 

در ابتدای این نشست، رییس اتاق تهران سخنان خود را با محوریت سخنان اخیر رییس‌جمهور امریکا شروع کرد و گفت: مهم‌ترین خبری که در روزهای گذشته رخ داد و روی آن باید بحث کرد، سخنرانی «دونالد ترامپ» بود که روز جمعه انجام شد و همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد او در خصوص مساله خروج امریکا از برجام صحبت کرد ولی آن چیزی که در عمل رخ داد بیشتر ناسزا و هتاکی به کشور بود و تصمیم‌گیری درباره برجام را هم به کنگره واگذار کرد. مسعود خوانساری افزود: بعد از امضای توافق هسته‌یی فرصت‌هایی در کشور ایجاد شد و مدیران ارشد کشور امکان توسعه اقتصادی را در کشور فراهم آوردند. در همین خصوص با دوراندیشی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی هم طرح شد تا ما با تمام توان خودمان بتوانیم از پتانسیل‌ها و امکانات موجود در کشور حداکثر استفاده را بکنیم و در عین حالی که به توانمندی‌های داخل فکر می‌کنیم نیم‌نگاهی هم به خارج داشته باشیم.

رییس اتاق تهران گفت: سخنرانی ترامپ را جز خود او و مقامات سه کشور دیگر هیچ کشوری تایید نکرد و همه به مخالفت با آن پرداختند؛ اکثر مجامع بین‌المللی، کشورهای اروپایی در مخالفت با حرف‌ها و ادعاهای ترامپ صحبت کردند و من فکر می‌کنم امروز ایران دیگر تنها نیست و در واقع سخنرانی ترامپ نه تنها ضرر و زیانی برای کشورمان نداشت بلکه بیشتر آسیب‌های آن به امریکا بازگشت. او در ادامه به بررسی برجام در کنگره امریکا پرداخت و گفت: موضوع برجام دو ماه یا سه ماه دیگر دوباره در کنگره امریکا بررسی می‌شود و از همین حالا باید چاره‌اندیشی شود که دوباره شاهد نوسانات در بازار نباشیم؛ باید بتوانیم خودمان را در مقابل تصمیمات احتمالی ایزوله کرده و اقتصادمان را محکم‌تر کنیم. او در ادامه از نوسانات ارزی به عنوان یکی از این چالش‌ها اقتصادی که باید برطرف شود و بارها بر آن تاکید شده است، یاد کرد و گفت: به موضوع تک‌نرخی و واقعی شدن نرخ ارز در سال گذشته بارها اشاره شده است، نخستین جایی که بلافاصله بعد از یک تلاطم اثر می‌پذیرد، بحث ارز است. انتظار ما از دولت این است که بالاخره بحث ارز را باتوجه به واقعیت‌هایی که در اقتصاد وجود دارد و تورم داخلی و خارجی مدیریت کند. تک نرخی شدن ارز عامل مهمی است که به اعتقاد ما می‌تواند در ثبات اقتصادی موثر باشد. به جای اینکه بازار و هیجانات آن تصمیم بگیرد که قیمت ارز را بالا و پایین ببرد، چه بهتر که دولت خود این موضوع را مدیریت کند و تکلیف تک‌نرخی و واقعی شدن قیمت ارز را هرچه زودتر مشخص کند.

 او دومین موضوع محور سخنانش را به حل مسائل بهبود مستمر فضای کسب و کار اختصاص داد و گفت که این موضوع می‌تواند به انسجام داخلی و اقتصاد کشور کمک کند، باید قبول کنیم که تولیدکنندگان و کارآفرینان کشورمان دچار مشکلاتی در کسب و کارهایشان هستند؛ دولت بیش از اندازه بزرگ است و دخالت‌های بیش از اندازه دولت در اقتصاد مانع زیادی برای کسب و کار ایجاد کرده. شاخص‌های اقتصادی ما چه در مجامع بین‌المللی چه در داخل دارای رتبه‌های خوبی نیست و قطعا اگر بخواهیم اقتصاد را پر بارتر کنیم باید به محیط کسب و کار بیشتر بپردازیم.

رییس اتاق تهران همچنین اصلاح نظام بانکی را مطالبه سوم خصوصی‌ها برشمرد و اظهار کرد که سود بانک‌ها به تسهیلات، یارانه نقدی که پرداخت می‌شود و قیمت سوخت ارزان باعث می‌شود که افراد پولشان را در بانک بگذارند و دیگر نیازی به کار کردن نداشته باشند و بدون دغدغه زندگی کنند؛ باید دولت بحث یارانه‌ها و سود بانک‌ها را اصلاح کند؛ چنانچه این اصلاحات صورت نگیرد، نمی‌توانیم انتظار جذب سرمایه‌گذاری را داشته باشیم. خوانساری همچنین با اشاره به پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران گفت: انتظارات بخش‌خصوصی از دولت پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران در بخش‌های مختلف مثل سلامت و کلیه فعالان اقتصادی است که از دولت طلب دارند. طلب‌های پیمانکاران و فعالان بخش‌ خصوصی که از دولت دارند به مرز بحرانی رسیده و شرکت‌ها دچار مشکل شده‌اند و کسب و کارهایشان فلج شده است.

 ضرورت قطع یارانه‌ها

از آن‌سو رییس کمیته امام خمینی (ره) نیز در سی و یکمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه وسعت فقر زیاد شده است، گفت: زیاد شدن وسعت فقر به دلیل این است که اقتصاد ما بیمار است. پرویز فتاح اظهار کرد: دولت هم فقیر است، همین ماه حقوق بعضی از پرسنل را نمی‌توانستیم بگیریم، برخی سازمان‌ها هم همین‌طور بودند. صادرات ضعیف است، قاچاق به کشور وارد می‌شود، وضعیت صادرات و واردات هم بدین‌گونه است.

رییس کمیته امام خمینی(ره) گفت: اگر بخواهیم اینها را درست کنیم باید راه اقتصاد مقاومتی را پیش بگیریم. فتاح اظهارکرد: به آقای روحانی گفتم از چه می‌ترسید که یارانه‌ها را قطع نمی‌کنید، الان که رای گرفته‌اید و دوران بعدی ریاست‌جمهوری هم که نیستید، من مسوولیت قطع یارانه‌ها را می‌پذیرم، بگذارید فحش آن را به من بدهند. وی گفت: کارهای بزرگ انجام دادن فحش‌خوری هم دارد. من به ایشان گفتم شما بگویید هرکس نیازمند است برود کمیته امداد و ما وضعیت آن را بررسی می‌کنیم. وی همچنین در ادامه اظهار داشت: 40هزار میلیارد تومان پول زبان بسته را به عنوان یارانه پرداخت می‌کنند که اگر نصف آن را هم حذف کنند 20هزار میلیارد تومان می‌شود. فتاح با اشاره به واردات 20 هزار میلیارد دلاری قاچاق به کشور تصریح کرد: اگر 50درصد آن کنترل شود، قاچاق به 10هزار میلیارد تومان می‌رسد. وی با طرح این سوال که چرا نمی‌توانید قاچاقچیان را بگیرید، گفت: وقتی می‌خواهیم قدرتمان را به گوش دنیا برسانیم و توی دهنشان بزنیم، می‌گوییم 2تا داعشی را شبانه در فلان روستایی در کرمانشاه گرفتیم و جزغاله کردیم؛ اما چرا در روز روشن کانتینرهای قاچاق را نمی‌توانی بگیری؟ چه کسی این حرف را می‌پذیرد؟

وی اظهار کرد: منافع ما به یکدیگر گره خورده و وقتی جلو قاچاق را بگیریم، در کشور تولید ایجاد می‌شود و به دنبال آن اشتغال خواهیم داشت.

از سوی دیگر، عضو هیات رییسه اتاق تهران هم با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، کمک‌های مردمی به کمیته امداد بیشتر بود، گفت: کمیته امداد بعدها منابع خود را از بودجه‌های دولتی نیز تامین کرد و در شمار نهادهای دولتی نظیر بهزیستی و هلال‌احمر قرار گرفت. درحالی که شایسته است که ماهیت مردمی بودن این نهاد حفظ شود. ضمن آنکه، اتاق تهران نیز نسبت به همکاری با کمیته امداد اعلام آمادگی کرده است. علامیرمحمدصادقی در بخش دیگر سخنانش به عدم حضور دو نفر از اعضای هیات رییسه اتاق تهران اشاره کرد وگفت: فعالیت‌های آنها ارتباطی با اتاق بازرگانی تهران نداشته و این دو نفر مورد اتهام قرار گرفته‌اند، گفت: ظاهرا این موضوع در حال بررسی است و ما آرزو داریم که به زودی آزاد شوند. همچنین در این نشست شاهد امضای تفاهمنامه همکاری کمیته امداد با نهاد بخش‌خصوصی با موضوع «طرح رفع سوءتغذیه کودکان نیازمند زیر 6سال» بودیم.

 

ارسال نظر