دورنمای صادرات 2میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۶۲
دورنمای صادرات 2میلیارد دلاری بنگاه‌های کوچک

گروه بنگاه‌ها|

یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت اعتدالگرایان از سال92 که سکان هدایت ساختار اجرایی کشور را به دست گرفتند، استفاده از ظرفیت‌های کسب و کار کوچک و متوسط برای توسعه دامنه‌های تولید، اشتغال‌زایی و صادرات است که با تشکیل دولت دوازدهم نیز براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده دنبال می‌شود. طرح رونق تولید و احیای بنگاه‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل که از ابتدای سال 95 با مشارکت وزارتخانه‌های اقتصادی و بانک مرکزی کلید خورد، مهم‌ترین اقدام دولت برای پویایی بیشتر این نوع کسب و کار بود. طرحی که در سال 96 هم با تمرکز بیشتر دنبال خواهد شد و براساس اعلام دولتمردان حداقل 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این منظور درنظر گرفته شده است. در کنار طرح رونق تولید، دولت تلاش کرد با افزایش پهنای باند اینترنتی و توسعه شبکه‌های مجازی فضای لازم برای توسعه کسب و کار آنلاین نیز فراهم شود.

 مجموعه تصمیماتی که می‌توان آنها را در کلاسه موضوعی راهبرد دولت برای توسعه کسب و کار‌های خرد و آنلاین دسته‌بندی کرد. اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که مجموعه این تصمیم‌سازی‌های اقتصادی برای احیای بنگاه‌های خرد درنهایت چه تاثیری در شمایل کلی صادرات کشورمان گذاشته است و دولت و فعالان بخش خصوصی چه دورنمایی در این زمینه تدارک دیده‌اند.

براساس اظهارات فرشاد مقیمی معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دولت دوازدهم دورنمای صادرات بیش از 2میلیارد دلاری را برای صادرات محصولات بنگاه‌های کوچک و متوسط درنظر گرفته که هر چند در میان اعداد و ارقام اقتصادی ایران عدد دندان‌گیری محسوب نمی‌شود، اما به هر حال می‌توان آن را یک جهش در زمینه صادرات این نوع محصولات درنظر گرفت. دولت از طریق افزایش کنسرسیوم‌های صادراتی و از طریق بازاریابی‌های متمرکز تلاش می‌کند تا سهم صادراتی بنگاه‌های خرد را در شمایل نهایی اقتصاد کشورمان افزایش دهد، چشم‌اندازی که مقیمی اعلام می‌کند تا پایان سال 96 صادرات محصولاتی که در بنگاه‌های خرد کشورمان تولید شده را به محدوده اعداد و ارقامی حول و حوش 2میلیارد دلار می‌رساند.

 اقدامات مهم دولت برای توسعه صادرات

 معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تا پایان سال جاری صادرات بیش از 2میلیارد دلار برای واحدهای صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور هدف‌گذاری شده است. فرشاد مقیمی در شیراز افزود: از جمله اقدامات مهم انجام شده در جهت حمایت از صنایع کوچک، ارتقای توان صادراتی آنهاست که هم اینک با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و حمایت از تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات اقدامات مناسبی در دست انجام است. او ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 881میلیون دلار صادرات توسط واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور انجام شده است. وی با اشاره به تداوم اجرای طرح رونق تولید در سال جاری هم گفت: امسال و از زمان آغاز اجرای این طرح تاکنون بیش از 29هزار واحد صنعتی و تولیدی در سراسر کشور با ورود به سامانه بهین‌یاب تقاضای خود مبنی بر دریافت تسهیلات طرح رونق تولید را ثبت کرده‌اند. به گفته مقیمی، از این تعداد نیز تاکنون بیش از 10 هزار تقاضا در کارگروه‌های استانی سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته که 3هزار مورد آن برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مقیمی، میزان اعتبار تخصیص‌یافته به طرح رونق تولید در سال 95 را 16هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: امسال این رقم به بیش از 30هزار میلیارد تومان افزایش یافته که از این میزان 20هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری از واحدهای راکد و واحدهای با پیشرفت بالای

60 درصد و 10هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی واحد‌های صنعتی در نظر گرفته شده است.

وی بهره‌برداری از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را از اولویت‌های مهم امسال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد و گفت: بر این اساس تا پایان امسال بیش از 3هزار و 400 طرح اقتصاد مقاومتی با اشتغال‌زایی بیش از 54هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور به بهره‌برداری خواهند رسید. وی فعال کردن واحدهای تولیدی راکد را از ماموریت‌های امسال سازمان صنایع کوچک دانست و افزود: بخش زیادی از تعطیلی واحدهای صنعتی به قبل از دولت یازدهم باز می‌گردد که از سال 92 تاکنون با اعمال برنامه‌های مختلف نظیر عارضه‌یابی و بررسی مسائل و مشکلات، اختصاص تسهیلات، تغییر در فعالیت، جذب شریک سرمایه‌گذار یا واگذاری به سرمایه‌گذارانی که اهلیت کار در بخش تولید و صنعت را دارند، بیش از 4هزار واحد صنعتی مجددا به چرخه تولید بازگشتند.

 

 

ارسال نظر