22درصد نرخ بیکاری جوانان در روستاست

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۷۹
22درصد نرخ بیکاری جوانان در روستاست

گروه بنگاه‌ها|

 کاهش یک‌درصدی نرخ بیکاری طی یک‌سال گذشته دستاوردی است که هم رییس‌جمهوری و هم مردان اقتصادی کابینه‌اش این روزها روی آن مانور زیادی می‌دهند، دستاوردی که دولت را در مسیر تحقق یکی از مهم‌ترین وعده‌هایش در زمان انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری قرار می‌دهد و به عنوان الگویی برای اجرای سایر برنامه‌های اقتصادی یاد می‌کند.

روز گذشته سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های دولت دوازدهم برای مهار بیکاری در مناطق روستایی و عشایری از ارتباط متقابل تعداد بیکاران و افزایش تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی صحبت کرد. ارتباط متقابلی که طی دهه‌های گذشته نمودارهای رشد بیکاری در کشورمان را افزایش داده و برای مهار آن باید برنامه‌های مدون و علمی به کار برد. معاون رییس‌جمهوری با اشاره به دو سرشماری سال 90 و ٩٥ گفت: جمعیت روستایی در این دو سرشماری از 21میلیون و 700هزار نفر به 20 میلیون و 466هزار نفر رسیده که بر این اساس 3.3 درصد از جمعیت این مناطق کاسته شده است. به گزارش ایرنا، «محمدباقر نوبخت» دیروز در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نخبگان روستایی در محل سالن اجلاس علت این کاهش جمعیت را از یک‌سو به دلیل تغییر مناطق جغرافیایی (تبدیل روستا به شهر) و از سوی دیگر مهاجرت دانست.

وی با اشاره به افزایش نرخ بیکاری جوانان ١٥تا ٢٩ ساله در روستاها از ١٨.٨ به ٢٢ درصد گفت: در حالی که جمعیت بیکار افزایش یافته تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار از ٥٣٠ هزار نفر به ٩١٠ هزار نفر رسیده است. وی گفت: در حالی که تعداد بیکاران بالا رفته، تعداد دانش‌آموختگان هم فزونی گرفته که این برای ما پیام دارد. وی گفت: تردیدی نیست اگر برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه اشتغال روستایی نداشته باشیم با وجود بازسازی و نوسازی مسکن روستایی باز هم شاهد مهاجرت روستاییان خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: امروز دیگر منابع طبیعی ثروت یک کشور نیست بلکه منابع انسانی ثروت اصلی هر جامعه محسوب می‌شود. وی افزود: در مدت برنامه ششم توسعه کشور باید یک‌میلیون و ٩١٤هزار شغل در مناطق روستایی کشور ایجاد شود. نوبخت با اشاره به تخصیص 1.5میلیارد دلار منابع ارزی معادل ٥هزار میلیارد تومان به اشتغال روستایی گفت: به همین میزان هم بانک‌های عامل منابع در اختیار می‌گذارند. نوبخت بهره منابع صندوق را صفر درصد اما تسهیلات بانکی را ١٨درصد عنوان کرد و گفت: حاصل این دو رقم تقسیم بر دو می‌شود، ٩درصد که از این میزان، درصدی هم توسط دولت به شکل یارانه پرداخت می‌شود؛ مبلغ یارانه ١٥٠٠میلیارد تومان است. وی یادآور شد، نمی‌توان نسخه‌یی واحد برای روستاهای کشور نوشت زیرا روستای حاشیه زاگرس با روستای حاشیه البرز یا تفتان متفاوت است و نیاز به برنامه جدا دارد. وی از آماده شدن سند آمایش ٢١ استان کشور خبر داد و گفت که ١٠ استان دیگر هم به زودی تهیه می‌شود.نوبخت در خاتمه گفت: لایحه بودجه سال ٩٧ تا ١٥ آذرماه عملیاتی و به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

 

 

ارسال نظر