کاهش فقر، افزایش رفاه و اشتغال‌زایی

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۹۰
کاهش فقر، افزایش رفاه و اشتغال‌زایی

 یک درصد رشد اقتصادی 100 هزار میلیارد تومان نیاز دارد

گروه بنگاه‌ها   

نوع نگاه دولت دوازدهم نسبت به توسعه متوازن استانی نسبت به گذشته تغییر چشمگیری پیدا کرده است؛ سفرهایی که دولتمردان در جریان آن تلاش می‌کنند تا با بررسی محتوایی گزاره‌هایی که بر سر راه توسعه پایدار در هر استان وجود دارد، به مطالبات عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و... هر منطقه پاسخ دهند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جمله وزرایی است که باتوجه به نقش ویژه وزارتخانه مطبوعش در برنامه‌ریزی‌های اشتغال‌زایی دولت دوازدهم، تلاش می‌کند تا از طریق دیدار چهره به چهره و رودررو با مسوولان استانی، تصویری از برنامه‌های اجرایی دولت دوازدهم را در استان‌ها ارائه کند.

بنابراین موضوعاتی که ربیعی در سفرهای استانی مطرح می‌کند، در واقع راهبردهایی است که دولت دوازدهم برای پیگیری مطالبات مردم در دستور کار قرار داده است.

 در روزهای پایانی هفته ربیعی راهی خراسان‌رضوی شد تا در دیدار با مسوولان استانی و باتوجه به مزیت‌های استانی، برنامه‌های توسعه این منطقه را مرور کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راهبردهای کلی دولت برای بهبود کسب و کار و معیشت مردم گفت: دولت دوازدهم دو برنامه اصلی کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و نیز ایجاد اشتغال را هدف‌گذاری کرده است.

 اشتغال، مساله اصلی کشور است

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب کشور باید به رشد 8درصدی در اقتصاد دست یابد که برای تحقق هر یک درصد رشد 100هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

علی ربیعی پنج‌شنبه‌شب در نشست شورای اداری تربت‌حیدریه در خراسان‌رضوی افزود: در مجموع برای تحقق 8درصد رشد اقتصادی کشور به

 700 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم‌اینک در کنار مساله اشتغال به‌عنوان یک مساله اصلی در کشور، آب نیز به‌دلیل بی‌برنامه بودن، هدر رفتن بی‌اندازه، ناسازگاری طبیعی، شیوه غلط نگهداری و مصرف به مساله اصلی تبدیل شده است.

وی افزود: از سوی دیگر کشور به سمت سالمند شدن پیش می‌رود به‌طوری که تعداد سالمندان ایران از 7میلیون و 200 هزار نفر امسال به 30 میلیون نفر در سال‌های نه‌چندان دور خواهد رسید و این یک مساله اصلی در کشور خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: باید برای همه مسائل مذکور برنامه داشته باشیم، اما مهم‌ترین مساله کنونی کشور بیکاری است که باید تلاش کنیم ظرفیت‌های نظام را بر بیکاری غلبه دهیم تا تبدیل به بحران نشود.

وی گفت: در حوزه اشتغال با چند مساله مواجهیم. نخستین مساله وجود رکود مزمن بود که از سال 87 آغاز شد و بیش از 60درصد کسری رشد اقتصادی در پی داشت. هم‌اینک نیز ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی باتوجه به بازار سرمایه، بودجه عمرانی، توان بانکی و میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور دشوار است. می‌توان این نقایص را با افزایش بهره‌وری، شیوه‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای مهارت‌آموزی جبران کرد.

وزیر تعاون افزود: در دولت یازدهم با اختصاص

 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای تثبیت شغل از ریزش

 230 هزار نیروی شاغل جلوگیری شد. از سوی دیگر پنجره جمعیتی در دولت یازدهم باز شد به‌طوری که تعدادی از جوانان دهه 60 شغلی پیدا نکردند و آمار نیروهای تحصیلکرده بیکار دهه 70 که انتظار بالایی از شغل‌شان داشتند رو به افزایش گذاشت، لذا رفع این بیکاری انباشته شده نیاز به تلاش زیاد و کار کارشناسانه و برنامه‌ریزی دارد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم با یک اقتصاد کوچک شده و جمعیت زیادی که به یک‌باره وارد بازار کار شدند، مواجه شد. با وجود این برنامه دولت برای حداقل یک میلیون فرصت شغلی در سال برای وضعیت فعلی امیدوارکننده است. ظرف 6 ماه ابتدای امسال 340 هزار بیمه شده جدید به جمعیت بیمه‌شدگان در کشور افزوده شد.

 برنامه دولت برای کاهش فقر

ربیعی گفت: قبلا سیاست دولت مبتنی بر تولید متکی بر تولید بود اما هم‌اینک سیاست دولت اشتغال مبتنی بر نیروی انسانی است زیرا سیاست مبتنی بر تولید بیشتر وابسته به عرضه و تقاضاست اما توجه به اشتغال عرضه نیروی کار را به همراه دارد.  وی افزود: در سیاست اشتغال دولت 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافت، 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و 5 هزار میلیارد تومان از بانک درنظر گرفته شد تا سرجمع آن با نرخ سود کمتر به صورت تسهیلات به مردم پرداخت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه رفاه اجتماعی 3 دوره سیاست رفاهی ناموفق را تجربه کردیم تا به این نتیجه رسیدیم که بهترین سیاست توانمندسازی است به‌همین منظور 4 هزار میلیارد تومان در سال جاری به مددجویان اختصاص یافت تا از حداقل زندگی برخوردار باشند.

وی گفت: انتهای سیاست رفاهی ما باید ابتدای سیاست اشتغال باشد و بر این اساس اشتغال مددجویان را در اولویت قرار دادیم به‌طوری که امسال مقرر شده بخشی از هزینه بیمه مددجو پرداخت شود تا با کسب شغل مناسب درآمد خوبی داشته باشد.  ربیعی افزود: تامین اجتماعی نظام چند لایه راه‌حل فقرزدایی است لذا در جهت اجرای برنامه کاهش فقر، در حوزه درمان سیاست این شد که همه ایرانیان باید دفترچه بیمه درمانی داشته باشند و در همین راستا طرح دیگری با عنوان بیمه فراگیر اجتماعی ارزان‌قیمت در حال پیگیری است.

 سیاست تعیین دستمزد

وی همچنین گفت: در حوزه سیاست مزد، در 4 سال گذشته دستمزد کارگران و بازنشستگان از تورم پیشی گرفت که این رشد در حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران 7 درصد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برای افزایش قدرت خرید قشر کارگران و بازنشستگان برنامه‌هایی در دست اجراست که این رشد با شیب ملایم در حال تحقق است و همچنین طی 2 سال گذشته هر سال 2هزار و 800 میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری اختصاص یافت.

وی به محدودیت منابع مالی اشاره و بیان کرد: جامعه مخاطب سازمان بهزیستی بسیار گسترده اما کل بودجه آن در سال هزار و 700 میلیارد تومان است

لذا برای پاسخ به نیازهای جامعه هدف باید فرهنگ خیر جمعی و موسسات خیریه را گسترش دهیم.

 6 درصد میزان اشتغال واحدهای صنعتی

و معدنی کشور در خراسان‌رضوی است

اما در شرایطی که ربیعی مهم‌ترین برنامه‌های دولت دوازدهم را در محور اشتغال‌زایی معنا می‌کند، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: حدود ۶ هزار واحد صنعتی و معدنی در استان فعال بوده که معادل ۷درصد واحدهای صنعتی، ۸درصد واحدهای معدنی و ۶درصد میزان اشتغال کشور است.

به گزارش تسنیم، جواد باقری دیروز در نشست اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی اظهار کرد: حدود 6 هزار واحد صنعتی و معدنی در استان فعال بوده که معادل 7درصد واحدهای صنعتی، 8درصد واحدهای معدنی و 6درصد میزان اشتغال کشور است و این استان در رتبه ششم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه آمار بیکاری استان به 11.5درصد رسیده است، افزود: خراسان‌رضوی در رتبه ششم کشور به لحاظ میزان بیکاری قرار دارد و متاسفانه 50درصد بیکاران استان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 705 جواز تاسیس صادر کرده که نیاز ریالی آن 23هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: 24هزار میلیارد تومان مازاد سپرده منابع نسبت به مصارف استان در حوزه سرمایه‌گذاری در نظام بانکی است و بالغ بر 70درصد چرخش مالی نظام بانکی چرخه در گردش است.

باقری بیان کرد: بالاترین میزان ثبت سرمایه‌گذاری خارجی را در استان داریم، اما به لحاظ بهره سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه هستیم و 24.7درصد سهم سرمایه داریم و قانون‌گذار سهم ویژه‌یی برای بازار سرمایه‌گذاری‌ها که عمده آن توسط بخش خصوصی بوده درنظر گرفته است.

 

دولت از مسیر توسعه و عقلانیت عقبگرد نمی‌کند

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مردم به دولت روحانی به دلیل پیشرو بودن و عقلانیت آن رای داده‌اند، به عقب بر نمی‌گردیم و مدارا و اجماع را در پیش می‌گیریم.  علی ربیعی در ادامه دومین روز سفر به خراسان رضوی دیروز در نشست مشترک شورای اداری شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در کاشمر به خواست برخی مسوولان برای حذف یارانه نقدی اشاره و بیان کرد: حذف یارانه‌ بگیرانی که در دولت احمدی‌نژاد رقم خورد، کار آسانی نیست و نباید سیاست عقبگرد را در پیش‌گیریم زیرا مردم به دولت تدبیر و امید به جهت رویکرد رو به پیشرفت آن رای داده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز چراغ توسعه در کشور سبز شده و برای ادامه مسیر نیازمند همدلی، همزبانی، صبوری و تلاش هستیم اما مردم می‌پرسند چرا این توسعه در زندگی آنان نمود ندارد. دلیل آن است که این امر زمانبر است و در عین حال تحقق توسعه نیازمند برنامه است. وی گفت: دولت تدبیر و امید در مسیر عقلانیت قرار گرفته و همین مسیر صحیح توسعه کشور است. دولت روحانی، دولت یک منش، روش و یک مسیر است که مردم به این مسیر رای داده‌اند و در شرایط فعلی کشور بهترین مسیر است و بدان اعتقاد داریم. ربیعی افزود: ایران شرایط بسیار بد اقتصادی را پشت سر گذاشته و فرصت محدود 5تا 10ساله را برای جبران عقب‌ماندگی‌ها دارد تا بتواند همگام با پیشرفت سایر کشورها گام بردارد. دنیا منتظر نمی‌ماند، ایران به جایی برسد که بتواند سهم خود را بگیرد و در واقع با فکر ناقص و بدون برنامه هم نمی‌توان سهم خود را در بخش‌های مختلف از دنیا گرفت.

 

 

 

ارسال نظر