تولید بیش از 300تن بذر گندم در آذربایجان‌غربی

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۱۵
تولید بیش از 300تن بذر گندم در آذربایجان‌غربی

آذربایجان‌غربی|

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید بیش از 300 تن بذر گندم رقم باران در طبقه گواهی شده در استان خبر داد. اسمعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برای افزایش عملکرد مزارع گندم و پایداری در تولید برای نخستین بار مقدار 305 تن بذر گندم رقم باران در طبقه گواهی شده در استان تولید و در سال زراعی جدید در اختیار کشاورزان استان و نیز سایر استان‌های سردسیر قرار خواهد گرفت.

وی از تولید انبوه رقم جدید گندم دیم در استان خبر داد و گفت: رقم جدید باران در سال جاری انحصارا  در استان آذربایجان‌غربی تولید شده که با هماهنگی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، سایر استان‌های سردسیر را هم پشتیبانی خواهد کرد.

کریم‌زاده اظهارکرد: از ویژگی‌های این رقم می‌توان به بالا بودن وزن هزار دانه، زودرس‌تر بودن نسبت به سایر ارقام، پایداری تولید در شرایط تنش، متحمل به بیماری زنگ زرد، مقاوم بودن در برابر سرما و خشکی، مقاوم به ریزش دانه و کیفیت نانوایی بالاتر اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: مقدار 180تن نیز از این رقم در طبقه مادری تولید شده که در اختیار پیمانکاران تولید و تکثیر بذر قرار خواهد گرفت.

کریم‌زاده با بیان اینکه متوسط عملکرد این رقم در حدود 2.5تن در هکتار است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان بذر مادری بیش از 2800تن بذر گواهی شده تولید شود که تا حدود زیادی مشکل بذر مزارع دیم استان را برطرف کند.

 

 

ارسال نظر