دورنمای افزایش تسهیلات هدفمند به تولید

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۱۰
دورنمای افزایش تسهیلات هدفمند به تولید

گروه بنگاه‌ها|

 کمبود منابع مالی یکی از چالش‌های اساسی صنایع کشور است و دولت این مساله را مورد توجه قرار داده است. نگاهی به آمارهای بانک مرکزی از جزییات تسهیلات‌دهی بانک‌ها در 4سال گذشته حکایت از اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش حکایت دارد و این روند در سال جاری نیز سرعت و شتاب بیشتری گرفته است.

به گزارش پاد، براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 5 ماهه امسال سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن معادل 537.5 هزار میلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص 40.3درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی است. کارشناسان با تاکید بر حمایت از صنایع کشور و با بیان اینکه برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی پایدار و اشتغال‌زایی فراگیر نیازمند توجه به بخش صنعت و تولید هستیم، معتقدند دولت درصدد ایجاد رونق در کشور است و بر این اساس در یک سال گذشته توجه بیشتری برای حمایت از صنایع به خصوص صنایع کوچک و متوسط کشور صورت گرفته است.

 تاثیر تسهیلات بانکی بر تولید زمانبر است

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه حمایت از صنعت نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بخش بزرگی از این منابع در جهت رفع مشکلات بنگاه‌های صنعتی استفاده شده و برای تاثیرگذاری بیشتر نیازمند گذر زمان هستیم.

 او با اشاره به تغییر مسیر وام بانکی به سمت صنعت و با بیان اینکه افزایش اختصاص تسهیلات بانکی به صنعت ازجمله اقداماتی است که در بسته حمایتی دولت از صنعت در نظر گرفته شده است، افزود: به همین جهت پرداخت وام به حوزه صنعت و تجارت به نسبت سال گذشته افزایش یافته اما باید دید که این وام‌ها چه تاثیری بر رونق تولید دارد.

گرمابی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های تولیدی کشور به خانه ملت گفت: واحدهای تولیدی با مشکلاتی چون پرداخت اقساط وام‌های گذشته، حقوق عقب مانده کارگران و پرداخت مالیات روبه‌رو هستند و بر این اساس بخش زیادی از تسهیلات بانک‌ها صرف مشکلات گذشته واحدهای تولیدی می‌شود و بخش کمی از وام به صورت مستقیم در سرمایه در گردش و تولید هزینه می‌شود.

 تغییرات زیربنایی در ساختار بنگاه‌ها

اظهارات این نماینده مجلس در شرایطی است که درحال حاضر بسیاری از بنگاه‌ها با مشکلات زیرساختی رو‌به‌رو هستند، مشکلاتی که بخشی از آن در گرو حمایت‌های دولت و بخش دیگر آنها در گرو اصلاح روش مدیریت صنعتی و نوسازی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات قدیمی است. اگرچه در چند سال گذشته دولت یازدهم تاکید زیادی به رفع موانع کسب وکار در اقتصاد کشور داشته و بر این اساس شاهد ارتقای رتبه ایران در مجامع جهانی بوده‌ایم با این حال برای رفع مشکلات صنعتی نیازمند تغییر بنیادین در این بخش هستیم.

عضو کمیسیون صنعت مجلس با بیان اینکه تاثیرگذاری وام‌های صنعت بر تولید زمانبر است، اظهار کرد: قطعا میزان وام و تسهیلات بانکی به صنعت افزایش یافته اما برای بررسی تاثیرات آن بر تولید داخلی نیاز به زمان و رفع مشکلات صنعت دارد.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به اقدامات حمایتی دولت یازدهم از صنایع کشور ازجمله حمایت‌های مالی و مشوق‌های مالیاتی و با اشاره به اثرات لغو تحریم‌ها و تایثر آن بر کاهش هزینه‌های صنایع کشور و نوسازی صنایع معتقدند، نتایج این اقدامات تاثیر زیادی بر رشد صنایع کشور داشته است. آمارها نشان می‌دهد، شاخص تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 3ماهه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 5.5 درصد رشد داشته است. همچنین براساس گزارش مرکز آمار از وضعیت رشد اقتصادی کشور در 3ماه نخست امسال رشد بخش صنعتی شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان به 4.9درصد رسیده که نشان‌دهنده رشد مستمر صنایع در کشور است.

 اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به صنایع در سال جاری

توسعه صنعت یکی از برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده و در این مسیر حمایت‌های ویژه‌یی از صنایع به خصوص صنایع کوچک و متوسط صورت گرفته است. بر این اساس برنامه‌ریزی شده تا ۳۰هزارمیلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز ۱۰هزار بنگاه اقتصادی، ۶ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰‌ درصد و بازسازی و نوسازی تعداد ۵ هزار واحد اقتصادی اختصاص یابد. پیش از این در سال گذشته تعداد ۲۴هزار بنگاه تولیدی موفق به اخذ تسهیلات با اختصاص مبلغی مجموعا معادل ۱۶هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از شبکه بانکی کشور شدند.

 اولویت‌دهی به تامین منابع برای بخش تولید

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 5 ماه نخست امسال به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2082.4هزارمیلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 308.8هزارمیلیارد ریال معادل 17.4‌درصد افزایش دارد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی در پنج ماهه سال جاری مبلغ 1334.6هزارمیلیارد ریال(معادل 64.1 درصد کل تسهیلات پرداختی) است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 134.7هزارمیلیارد ریال معادل 11.2‌درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن نیز در 5 ماهه سال جاری معادل 537.5 هزارمیلیارد ریال بوده که حاکی از تخصیص 40.3‌درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش تمام بخش‌های اقتصادی(مبلغ 1334.6هزارمیلیارد ریال) است. همچنین از 627.7 هزارمیلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 85.6‌درصد آن(مبلغ 537.5 هزارمیلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است. تعداد ۱۰۴هزار و ۴۷۹فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۶۰۰۷ میلیون ریال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌هاست.

 

ارسال نظر