آسیب‌ دولت‌های قبل به تولیدکنندگان زعفران

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۵۰
آسیب‌ دولت‌های قبل به تولیدکنندگان زعفران

گروه بنگاه‌ها|

ماجرای تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی دولت‌های نهم و دهم در بخش‌های گوناگون همچنان در فضای تولید، تجارت و کشاورزی کشورمان حاشیه می‌آفریند و تبعات تصمیمات عاجلی که در آن زمان گرفته می‌شد همچنان بر گرده‌ فعالان صنفی و کشاورزان سنگینی می‌کند. یک روز با مصوبات یک‌شبه درباره حفر چاه‌های غیرمجاز، منابع زیرزمینی آب ایران را با خطر نابودی کامل مواجه کردند و روز دیگر بدون توجه به ظرفیت‌های مراتع ایران به توسعه دامپروری بدون زمینه‌سازی قبلی اقدام کردند.

یکی از حوزه‌هایی که همچنان مشکلات فراوانی در اثر سوءمدیریت‌های دولت‌های نهم و دهم به دوش می‌کشد، کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با آن مانند آب و محیط زیست است که براساس اظهارات فعالان این بخش برای برون‌رفت از این مشکلات باید برنامه‌ریزی‌های متمرکز و دامنه‌داری را تدارک دید. نحوه مواجهه مدیران دولت‌های نهم و دهم با تولید و تجارت زعفران یکی از نمونه‌های این روش مدیریتی یک شبه و غیرکارشناسی است که بنابر گفته‌های فعالان این بخش، مشکلات زیادی را پیش پای کشاورزان قرار داده است.

حاتم‌بخشی‌های دولت قبل در اهدای شاخه‌های پیاز زعفران به کشورهای رقیب ایران(اسپانیا و افغانستان) در تولید این محصول امروز باعث شده تا رقبای قدرتمندی در برابر تولیدکنندگان ایرانی این محصول شکل بگیرد و بازاری که ایران به صورت انحصاری در دست داشت را با دیگر رقبا تقسیم کند.

 فرهاد سحرخیز، عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران یکی از مشکلات عمده را قاچاق پیاز زعفران به افغانستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت‌های قبل با صادرات کامیونی پیاز زعفران، افغانستان را در تولید این محصول به یک رقیب

تمام قد تولیدکنندگان ایرانی تبدیل کردند.

 حفاظت از منافع ملی در بخش کشاورزی

سحرخیز روز یک‌شنبه در نشستی خبری گفت: پیاز زعفران ذخیره ژنتیکی کشور محسوب می‌شود که باید نسبت به خروج آن حساسیت ویژه داشته باشیم. وی افزود: با وجود محدودیت صادرات پیاز زعفران از سوی دولت یازدهم و اکنون دوازدهم به نظر می‌رسد که افغانستان به عنوان یک رقیب دیگر نیازی به واردات پیاز زعفران ایران ندارد زیرا تاکنون به قدری پیاز زعفران از سوی دولت‌های قبلی و قاچاق از کشور خارج شده که هر 7سال این ریشه به 3تا 5 برابر تولید افزایش می‌یابد و دیگر نیازی به واردات مجدد ندارد.

به گفته وی، پیاز زعفران به دلیل ماهیت خشک بودن در خارج از فصل کاشت قابلیت جابه‌جایی دارد و بدون هیچ مشکلی از طریق قاچاق می‌تواند از کشور خارج شود. سحرخیز گفت: ما در آن زمان بارها اعلام کردیم، خروج پیاز زعفران، کامیون کامیون به افغانستان به نفع منافع ملی کشور نیست زیرا این یک محصول منحصر به فرد برای ایران به شمار می‌رود اما متاسفانه مسوولان امر آن زمان با خونسردی گفتند، کشت زعفران بهتر از کشت خشخاش است.

عضو هیات‌مدیره تولیدکنندگان زعفران افزود: البته بحث رقابت افغانستان با ایران با حضور هلندی‌ها برای کشت پیاز زعفران در زمین‌های بکر افغانستان شروع شد و اکنون برنامه حذف ایران را از بازار جهانی و جایگزینی افغانستان دارند.

وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را حضور تجار افغانی در ایران دانست و افزود: درحال حاضر برخی از تجار افغانی در ایران زعفران ما را خریداری می‌کنند و در دنیا تحت عنوان زعفران افغانی می‌فروشند که این نیز به ضرر زعفران تولیدی ایران تمام شده است.

 مصرف رنگ غیرخوراکی در تولید زعفران خیانت به کشور است

وی با بیان اینکه تقلب در زعفران در خارج و داخل کشور اتفاق می‌افتد، گفت: در شرایط خوش‌بینانه برخی رنگ‌های خوراکی را با ریشه زعفران و زعفران سرگل خیس کرده، دم می‌کنند تا سفیدی‌های ریشه رنگ قرمز را به خود بگیرد و بعد در بسته‌بندی زعفران اصل آن را می‌فروشند که این از نوع تقلب سالم است.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه برخی سودجو از رنگ‌های شیمیایی و صنعتی(غیرخوراکی) مورد استفاده در قالیبافی‌ها تحت عنوان رنگ تارتر در رنگ‌آمیزی ریشه سفید زعفران استفاده می‌کنند و به جای اصل زعفران می‌فروشند که سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

وی با تاکید بر اینکه زعفران ایرانی در دنیا رقیب ندارد، گفت: به نظر می‌رسد باید دولت اقدام اساسی در زمینه جلوگیری از خروج پیاز زعفران و تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از بروز این نوع تقلب‌ها داشته باشد تا محصول بی‌کیفیت به جای محصول با کیفیت ایرانی وارد بازارهای جهانی نشود.

 تقلب اسپانیا و امارات در زعفران ایرانی

سحرخیز اضافه کرد: در تقلبات بین‌المللی نیز اسپانیا سالانه 70تن و امارات 50 تن زعفران ایرانی وارد می‌کنند اما در آمار صادرات زعفران اسپانیا 130تن و امارات 100تن اعلام می‌شود و این نشان می‌دهد به جای زعفران از مواد شبه زعفران که ترکیبی از رنگ‌های خوراکی و ریشه زعفران است به نام زعفران ایرانی در دنیا می‌فروشند که این نیز نوع دیگری از تقلب در این محصول است.

عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران بین 4.5تا 5.5 میلیون تومان است. در سال گذشته نزدیک به 340تن زعفران در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 350تن برسد.

 

ارسال نظر