چهره‌های استانی

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۶۱

خبرنگاران سفیران

حفظ منابع آبی

11-2آذربایجان‌شرقی| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در دیدار با اعضای هیات‌مدیره خانه مطبوعات استان اظهار کرد: کلیه فعالان در حوزه ارتباطات رسانه‌یی در جهت تبیین وضعیت بحرانی منابع آبی استان می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. ایمانلو ادامه داد: تغییر اقلیم آب و هوایی و کاهش منابع زیرزمینی موجب شده که کلان‌شهر تبریز با مشکل تامین آبی مواجه شود و در شرایط کنونی میزان ذخایر آبی به حداقل خود رسیده اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نشود، مشکلات فراوانی خواهیم داشت. وی پایین بودن قیمت آب شرب در کشور را از دیگر دلایل عدم مصرف بهینه آب خواند و اذعان کرد: درحال حاضر هر متر مکعب آب در استان یک هزار و دویست تومان هزینه برمی‌دارد درحالی که مشترکان به ازای هر متر مکعب 400تومان پرداخت می‌کند این فاصله قیمت منطقی نیست. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و استان ما نیز از این حیث مستثنا نبوده و تامین بخش زیادی از آب شرب شهروندان به صورت فرا استانی و با صرف هزینه‌های زیاد تامین می‌شود لذا اهمیت آن در کشورمان بیشتر احساس می‌شود. ایمانلو در ادامه به صرفه‌جویی 10درصدی در مصرف آب توسط مشترکین اشاره کرد و از شهروندان درخواست کرد، توصیه‌های شرکت آب و فاضلاب استان را جدی بگیرند .

 

فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی در سیستان و بلوچستان

11-3سیستان و بلوچستان|رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: بازارچه‌های مرزی استان درحال حاضر از فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور هستند به طوری که سال گذشته ۵۵ درصد کل صادرات ۴۸۳میلیون دلاری استان از طریق بازارچه‌های مرزی صورت گرفته است. به گزارش«تعادل» به‌ نقل از روابط‌عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان، نادر میرشکار دیروز در کارگروه ویژه استان‌های مرزی کشور که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت در زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان براساس مصوبه جدید هیات دولت دارای 13بازارچه مرزی مصوب است که درحال حاضر 7 بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال هستند. وی افزود: از مجموع بازارچه‌های مصوب 6 بازارچه در مرز مشترک با افغانستان و 7 بازارچه در مرز مشترک با پاکستان قرار دارند و باید در مبادلات مرزی ابتدا معیشت مرزنشینان مد نظر قرار گیرد. بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در ایجاد رونق و تحرک اقتصادی در مرزها و حتی کشور ایفا می‌کنند و بدون وجود بازارچه‌ها، توسعه اقتصادی مرزی قابل تصور نیست و حجم مبادلات بازارچه‌های مرزی نشان‌دهنده نقش مهم این واحدها در توسعه صادرات و بازرگانی استان‌های مرزی قلمداد می‌شود.

 

هزینه تصفیه فاضلاب هر خانوار روستایی گیلان

11-4گیلان| مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، هزینه تصفیه فاضلاب هر خانوار روستایی استان را یکصد میلیون ریال دانست و گفت: 5 طرح برای پوشش شبکه بهداشتی فاضلاب گیلان تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد. محبعلی رنج‌ور در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شبکه بهداشتی فاضلاب از منابع آب و محیط زیست صیانت می کند، افزود: در همین راستا 5 طرح برای پوشش شبکه بهداشتی فاضلاب 6 روستای استان تا پایان شهریور 96 به بهره برداری می رسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان پروژه‌های اجرا شده تصفیه‌خانه فاضلاب را در روستاهای امامزاده ابراهیم شفت، مبارک آباد رشت، پاشاکی لاهیجان، ویرمونی آستارا و مسکن مهر آستانه اشرفیه عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه هر یک از این پروژه‌ها دارای مزیت‌های خاصی هستند، افزود: برای اجرای این پروژه‌ها 105میلیارد ریال هزینه شده که 2هزار و 172خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند. این مقام مسوول تصریح کرد: از محل بانک توسعه اسلامی نیز اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال برای اجرای طرح تصفیه فاضلاب 5 روستای گیلان در نظر گرفته شده است. رنج‌ور افزود: در کشور به ازای هر خانوار 30متر لوله‌گذاری آب شرب اجرا می‌شود اما در گیلان به ازای هر خانوار 75متر لوله‌گذاری می‌کنیم.

 

صدور مجوز 3 طرح تولید کاغذ از ضایعات سنگ نما

11-5مرکزی| رییس اداره صنعت، معدن و تجارت محلات در استان مرکزی گفت: مجوز 3 طرح صنعتی تولید کاغذ از ضایعات سنگ نما با ترکیب کربنات کلسیم در این شهرستان صادر شد. رضا ملکی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ماده اولیه تولید کاغذ در این طرح‌های صنعتی از انواع ضایعات لاشه‌های سنگ ساختمانی و نماست و باطله‌های ناشی از فرآوری سنگ تزیینی که هم‌اکنون آلایندگی محیطی و بصری ایجاد کرده، می‌تواند از این طریق موثر واقع شود. وی حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌های صنعتی را 825 هزار میلیون ریال اعلام کرد و گفت: ظرفیت اسمی تولید در این واحدها سالانه 120هزار تن کاغذ است. وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌های فرآوری سنگ نما فرصت اشتغال برای 122نفر در این شهرستان فراهم می‌شود. ملکی بیان کرد: زمین استقرار 2 طرح صنعتی تولید کاغذ از ضایعات سنگ در محلات نهایی شده و زیرساخت‌های لازم برای ساخت و تکمیل این طرح‌ها در دست پیگیری است که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه سال آتی به ثمر بنشیند. رییس صنعت، معدن و تجارت محلات گفت: محلات یکی از قطب‌های مهم تولید سنگ تزئینی کشور است که با توجه به توانمندی در ذخایر معادن سنگ، استخراج و فرآوری آن که منجر به تولید حجم بالایی از ضایعات شده، راه‌اندازی صنایع تبدیلی مرتبط ازجمله تولید کاغذ از کربنات کلسیم از برنامه‌های اولویت‌دار این شهرستان است.

 

ارسال نظر