افزایش تولید و صادرات لبنیات در سال جاری

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۶۰
افزایش تولید و صادرات لبنیات در سال جاری

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که برخی رسانه‌های مخالف دولت تلاش می‌کنند تا با ایجاد کوچک‌ترین نوساناتی در قیمت‌ها در آتش انتقاد از دولت بدمند و ساختار اجرایی کشور را بی‌توجه به مطالبات معیشتی معرفی کنند، رصد بازار کالا و محصولات مصرفی ایرانی طی هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که برخلاف تصور مخالفان، دولت دوازدهم به خوبی توانسته بازار را از آسیب‌های تورمی حفظ کند. بعد از رسیدن قیمت محصولات کشاورزی چون؛ پیاز، گوجه‌فرنگی و... روز گذشته خبر رسید که دولت از طریق افزایش در حجم تولیدات محصولات لبنی تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد بازارهای جدید صادراتی در کشورهایی چون قطر، عراق و افغانستان قیمت محصولات لبنی را نیز در محدوده قیمت‌های منطقی تثبیت کند. این خبری است که معاون وزیر جهاد کشاورزی آن را در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح می‌کند. حسن رکنی از افزایش تولید و صادرات لبنیات در سال جاری خبر داد و گفت: میزان صادرات چهار ماهه امسال ۷۰ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته بیشتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود به یک میلیون تن در پایان امسال برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باتوجه به نژاد دام‌هایی که در کشور استفاده می‌شود و ظرفیت ژنتیکی و دانشی که تولیدکنندگان به‌ویژه در واحدهای صنعتی پیدا کرده‌اند، میانگین تولید لبنیات در ایران از برخی کشورهای اروپایی نیز پیشی گرفته است و از سوی دیگر ثبات نسبی در بازار نهاده‌های دامی سبب بهبود شرایط تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته که تولید معادل ۹ میلیون و ۶۰۰هزار تن بود، انواع محصولات لبنی بیشتر تولید شود و به بیش از ۱۰ میلیون تن برسد. رکنی افزود: در سال گذشته ۸۵۰ هزار تن انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف از جمله برخی کشورهای اروپایی صادر شد که البته امسال شرایط بسیار بهتری داریم و برخی کشورها مانند روسیه به وفور سفارش محصولات خود را به کارخانه‌های صادرکننده می‌دهند.  وی افزود: در چهار ماهه نخست سال حدود ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات لبنی به کشورهای مختلف صادر شده است که بیش از ۷۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و اگر همین روند ادامه پیدا کند و مشکلی به وجود نیاید، پیش‌بینی می‌شود که صادرات محصولات لبنی به بیش از یک میلیون تن برسد. رکنی با بیان اینکه افزایش کشش‌پذیری بازار جهانی لبنیات برای محصولات ایرانی بهبود درآمد دامداران را در پی دارد، گفت: توازن تولید و بازار فعال‌تر شدن واحدهای با بازدهی پایین‌تر از نظر اقتصادی و ارزآوری بیشتر بخشی از اثرات صادرات محصولات لبنی و افزایش آن است که باتوجه به تنوع تولید و استانداردهای بالایی که در ایران رعایت می‌شود، نه تنها همسایگان ایران بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی نیز متقاضی محصولات تولید شده در کشور هستند. در چهار ماهه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۹۲۰تن انواع محصولات لبنی به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۷۸۰هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 2.73درصد از نظر وزنی و 28.67درصد از نظر ارزشی افزایش یافته است.

 

ارسال نظر