اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۰۶

 رونمایی از رآکتور خورشیدی در قزوین

قزوین| رآکتور خورشیدی با هدف ذخیره بلندمدت بخار خورشید در قزوین رونمایی شد. خانم جلالی سازنده این رآکتور در مراسم رونمایی از این رآکتور گفت: با طراحی و ساخت این دستگاه برای نخستین‌بار می‌توان بخار خورشیدی را در بلندمدت ذخیره کرد. وی افزود: به‌دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان، این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در رآکتور خورشیدی، بخار 300 درجه را ذخیره می‌کند و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در جاهای مختلف استفاده می‌شود. به گفته وی یکی از موارد استفاده از این رآکتور، در گلخانه‌هاست که اکسیژن و دی اکسید کربن و هوای گرم را تنظیم می‌کند.

 

 ایران باید به مرجع علم و دانش در دنیا بازگردد

بجنورد| جراح برتر مغز و اعصاب دنیا گفت: ایران باید به مرجع علم و دانش در دنیا بازگردد. مجید سمیعی دیروز در نشست اختصاصی با مدیران خراسان‌شمالی و اعضای منتخب هیات علمی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ضرورت دارد جوانان بدانند چه‌ کارهایی لازم است انجام دهند تا ایران جزو کشورهای برجسته دنیا شود. سمیعی با بیان اینکه ملت ما در گذشته مایه علم و دانش برای تمام دنیا ایجاد کرده بود، افزود: این درحالی بود که اروپا و دیگر جاهای جهان اطلاعی از علم نداشتند. جراح برتر مغز و اعصاب دنیا گفت: در تمام رشته‌های علمی در دنیا متخصصان ایرانی وجود دارند که باید از وجود آنها استفاده کرد و امکانات لازم را دراختیار آنها قرار داد.

 رقابت نفسگیر تیلاپیای وارداتی با قزل‌آلای مازندرانی

ساری|  ورود ماهی خوش خوراک و آماده طبخ «تیلاپیا» به بازار کشور ازجمله استان مازندران سبب شده تا پرورش‌دهندگان ماهی سردآبی «قزل‌آلا» در مازندران روز به روز بخش بیشتری از بازار مصرف را به این ‌گونه وارداتی واگذار کنند. بهای رقابتی تیلاپیا هم عامل دیگری است که سبب می‌شود مصرف‌کنندگان، خرید گوشت آماده طبخ این ماهی را بر انواع دیگری از ماهی‌های پرورشی به‌ویژه قزل‌آلا ترجیح دهند و حتی عطای اندک تفاوت موجود در قیمت و طعم ماهیان پرورشی را در کنار تازه بودن آنها به لقای دردسرهای پاک کردن و تیغ‌های نهفته در گوشت آنها ببخشند.

 

ارسال نظر