ایجاد محیط رقابتی برای رشد بخش خصوصی

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۲۷
ایجاد محیط رقابتی برای رشد بخش خصوصی

 بنگاه‌ها|

 از میان وزرا و معاونان رییس‌جمهوری که به بهانه هفته دولت هر کدام راهی منطقه‌یی از کشورمان شده‌اند، سفرهای استانی چهره‌های اقتصادی کابینه دوازدهم که با هدف تشریح راهبردهای اقتصادی دولت دوازدهم برای پاسخگویی به مطالبات مردم در زمینه رفع فقر، حل مشکلات معیشتی و بهبود فضای کسب و کار و... عملیاتی می‌شود، بازتاب‌های بیشتری در رسانه‌های گروهی پیدا می‌کند.

یکی از این کاراکترهای اقتصادی کابینه که این روزها حجم انبوهی از ابهامات و پرسش‌ها درباره دورنمای حوزه مسوولیت‌هایش در معاونت اقتصادی ایجاد شده، محمد نهاوندیان است که تلاش می‌کند از طریق رسانه‌ها این ابهامات و نقاط مجهول را برطرف کند. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری که در تعطیلات پایانی هفته راهی استان سیستان‌وبلوچستان شده بود از راهبرد اجرایی دولت برای سکانداری بخش خصوصی در اقتصاد صحبت کرد و از عزم دولت برای مشارکت تشکل‌های اقتصادی در فرآیند تصمیم‌سازی‌های اقتصادی خبر داد. راهبردی که باتوجه به آشنایی نهاوندیان با فضای اتاق‌های بازرگانی و دیدگاه مشخص او درباره مشارکت بخش خصوصی امیدوارکننده است.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با اشاره به چشم‌انداز استراتژی اقتصادی دولت دوازدهم گفت: ضرورت توسعه اقتصادی این است که «بخش خصوصی» سکاندار اقتصاد باشد به‌طوری که رهبر معظم انقلاب مجددا در بیانات اخیرشان تاکید کردند که باید دولت از تصدی‌گری فاصله گیرد و نقش هدایتی و حمایتی داشته باشد.  نهاوندیان همچنین با اشاره به برنامه دولت دوازدهم برای اصلاح نظام بانکی، از ایجاد محیط رقابتی برای رشد بخش خصوصی خبر داد.

معاون رییس‌جمهوری روز پنج‌شنبه ابتدا وارد زابل شد و 2 طرح مرکز همایش‌های بین‌المللی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زابل را افتتاح کرد. حضور در محل اجرای طرح 46هزار هکتاری دشت سیستان و بررسی آخرین وضعیت آن، همچنین افتتاح طرح‌های اقتصادی ویژه استان از دیگر برنامه‌های محمد نهاوندیان در سفر به سیستان‌وبلوچستان بود.

 ارتباط تنگاتنگ با اقتصاد همسایه‌ها

محمد نهاوندیان پنج‌شنبه شب در نشست شورای اداری، اعضای اتاق بازرگانی و کارگروه اقتصاد مقاومتی سیستان‌وبلوچستان در زاهدان، ارتقای روابط تجاری با کشورهای همسایه را اولویت سیاست‌های دولت عنوان کرد و افزود: اولویت سیاست دولت برقراری، ارتقا و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه است.  وی بیان کرد: در سیاست دولت کشورهای همسایه اولویت تجاری و اقتصادی هستند و باید در تعامل متقابل و اتکای اقتصاد و تجارت با این کشورها پیوندهای متنوع و غیرقابل گسست را ایجاد کرد.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: دولت باید در قالب پروتکل‌ها، مذاکرات و رفع موانع زمینه‌های لازم را در این رابطه فراهم و اتاق‌های بازرگانی باید با رفت‌وآمدهای مستمر و شناخت بازار کشورهای همسایه به بازرگانان و تجار کمک کنند.  نهاوندیان تصریح کرد: کشورهای همسایه نزدیک‌ترین بازارهای صادراتی با مزیت‌های مختلف از جمله هزینه کمتر برای حمل‌ونقل و روابط اجتماعی اقوام استان‌های مرزی با آن سوی مرز به حساب می‌آیند.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: باید از روابط دوستی و خویشاوندی اقوام و طوایف مرزی با مردم آن سوی مرزهای ایران برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه بهترین استفاده را کرد.  نهاوندیان تاکید کرد: سیاست قطعی دولت در حوزه اقتصادی ارجحیت دادن به روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه است.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ادامه داد: دولت بسترسازی‌های لازم را در این زمینه با امضای توافقنامه‌های مختلف ایجاد می‌کند و این تجار و فعالان بخش خصوصی هستند که باید از این فرصت بهترین بهره را ببرند.

نهاوندیان افزود: باید هیات‌هایی از تجار بخش خصوصی تشکیل و با سفر به کشورهای همسایه نیازسنجی‌های لازم را انجام دهند.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: به‌طور جدی از اتاق بازرگانی زاهدان و فعالان اقتصادی سیستان‌وبلوچستان می‌خواهیم در شناخت بازار کشورهای همسایه تلاش کنند.

 تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی

نهاوندیان تاکید کرد: امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازارهای جهانی به‌طور جدی در مورد ایران صحبت می‌کنند و بر این اعتقاد هستند که بازار ایران قابل صرف‌نظر کردن نیست.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری تصریح کرد: این دیدگاه کیفیت کالاهای تولیدی را تضمین می‌کند که هم به نفع مصرف‌کننده، هم کارگر ایرانی و هم سرمایه‌گذار خارجی است.  نهاوندیان گفت: اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذار خارجی به کشور بیاید باید فضای این سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه سیستان‌وبلوچستان مساعد و ایمن باشد.  وی تاکید کرد: رقابت اصلی در دنیا، رقابت در جلب سرمایه است و هر دولتی با برگزاری همایش‌های مختلف با هدف تبلیغ برای کشورش و جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کند.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: شعار انتخاباتی دکتر روحانی با عنوان آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت در حوزه اقتصاد فرصت دقیق و مهمی است برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی که بتوانند برای رشد و توسعه کشور فعالیت کنند.

وی ادامه داد: تاکید رییس‌جمهوری بر مسائل آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت فقط بیان الفاظ زیبا نیست بلکه با داشتن همه این مولفه‌ها در عرصه‌های مختلف ازجمله اقتصاد می‌توانیم به پیشرفت برسیم.

 نقش حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی

نهاوندیان اظهار کرد: حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین عناصر در جذب سرمایه‌گذار برای استان سیستان‌وبلوچستان است و دولت سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش آغاز کرده که نمونه آن توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، افزایش ظرفیت ترانزیتی و تلاش برای وصل کردن راه‌آهن جنوب‌شرق به شمال‌غرب کشور است.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری اجرای شبکه گاز شهری در زاهدان و کارهای بزرگ در زمینه اکتشاف معادن را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سیستان‌وبلوچستان برشمرد و گفت: همچنان بر فرصت استفاده از ظرفیت‌های معدنی استان اضافه می‌شود و به‌طور قطع این نقطه از ایران اسلامی در آینده به قطب معدنی کشور تبدیل خواهد شد.  وی با تاکید بر همدلی و وحدت بیان کرد: همه آنچه امکان بروز و ظهور دارد در سایه وحدت و همدلی محقق خواهد شد و در طول تمام این سال‌ها همین عامل موجب پیروزی‌های بی‌نظیر ملت در مقابل فشارها و تحریم‌ها بوده است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ادامه داد: باید این وحدت کلمه و همدلی را حفظ کرد و پایدار نگه داشت که رمز موفقیت در تمام عرصه‌ها خواهد بود.

 حمایت بخش خصوصی از اصلاح نظام بانکی

نهاوندیان گفت: با وجود همه محدودیت‌ها در کاهش درآمدهای نفتی، دولت سرمایه بانک‌ها را افزایش داده که به معنای افزایش قدرت ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای توانمندسازی است و باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری صورت گیرد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: همه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها در صورتی مفید خواهد بود که بخش خصوصی نیز در راستای توانمندسازی خود گام بردارد و لازمه این مهم ایجاد فضای رقابتی و رشد درونی بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی باید به جای اینکه با حمایت‌های غیرمنطقی و غیرهدفمند در حالت نوزادی باقی بماند برای حضور پررنگ در فضای رقابت جهانی و بین‌المللی تلاش کند.  معاون اقتصادی رییس‌جمهوری تاکید کرد: باید در بخش خصوصی مطالعه دقیق از عرضه و تقاضا و شناخت از محیط پیرامونی شکل گیرد و برای رسیدن به این مهم نیاز است اتاق‌های بازرگانی، مشاوران متخصص آشنا به حوزه‌های بین‌المللی را برای فراهم کردن زمینه رقابت در عرصه جهانی جذب کنند.

 

افتتاح پروژه‌های اشتغال‌زا

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در حاشیه مراسم راه‌اندازی

 2 طرح زیرمجموعه کارخانه سیمان زابل به ایرنا گفت: یکی از این طرح‌ها کارخانه پلیمر پاکت پرند است که به‌عنوان تنها واحد تولید کیسه‌های بسته‌بندی سیمان و مواد شیمیایی شرق کشور شناخته می‌شود.  نادر میرشکار افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت 7 هزار و 500 متر مربع و سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریال ساخته شده است.  وی ادامه داد: این کارخانه برای 160 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.  وی گفت: باتوجه به نگاه صادراتی در زمینه سیمان، شرکت صنایع سیمان سیستان برای سرعت بخشیدن به امر صادرات ناوگان حمل‌ونقل وابسته به این شرکت را امروز افتتاح کرد.  میرشکار اظهار کرد: با افتتاح این واحد برای 100نفر از مردم سیستان‌وبلوچستان شغل ایجاد شده است.

 

 

ارسال نظر