پول نفت حلّال مشکلات اقتصادی کشور نیست

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۷۰
پول نفت حلّال مشکلات اقتصادی کشور نیست

گروه بنگاه‌ها   

در شرایطی که وابستگی تاریخی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، خود به عاملی برای ظهور و بروز برخی مشکلات اقتصادی حاد، مانند رانت‌خواری، ویژه‌خواری، رکود و... می‌شود، معاون فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مشاغل آنلاین و مدرن اعلام می‌کند که تمام مشکلات کشور را با پول نفت نمی‌توان حل کرد. مشکلاتی که از منظر ستاری بنا به دلایل گوناگونی از جمله سوءمدیریت، بهره‌وری پایین و... در فضای اقتصادی کشورمان ایجاد شده و برای برون‌رفت از آنها باید میزان وابستگی به نفت را کم کرد.

 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این نکته که باورمندی به توان خویش و نوآوری به کارآفرینی منتهی می‌شود، گفت: مشکلات کشور با پول نفت حل نمی‌شود و باید از نوآوری و خلاقیت‌ها حمایت کنیم.

سورنا ستاری دیروز در جلسه شورای اداری مازندران افزود: نوآوری قیمت ندارد و کاری که بنیاد ملی نخبگان در دولت یازدهم شروع کرده و ادامه خواهد یافت، شناسایی جوانان نوآوری است که با کمترین امکانات خلاقیت به خرج داده و می‌دهند.

وی تاکید کرد: یقین بدانید، مشکلات استان‌های کشور با تهیه زیست بوم همان منطقه حل و فصل می‌شود، پس باید خلاقیت و نوآوری جوانان را جدی گرفت و کارآفرینان را به صورت جدی حمایت کرد.

معاون رییس‌جمهوری با اظهار اینکه با منابع دولتی نمی‌توان تغییرات را به وجود آورد، گفت: دانشگاهی که صددرصد پولش را از دولت بگیرد اثرگذار و کارآمد نخواهد بود، چراکه پول نفت رانت است و تجربه نشان داده که با دانش کافی از پول نفت استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: مشکلات کشور با پول رانتی نفت حل نشده است و اقتصاد نفتی همواره با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده و پیشرفت حاصل نشده و کشورهایی که با اقتصاد نفت اداره می‌شوند، بدبخت‌تر می‌شوند.

 پول نفت، پول توجیبی پدر

ستاری با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌های امروز را مطرح کنیم، گفت: پول نفت مانند پول توجیبی بچه‌های پولدار است و بچه‌های پولدار چیزی نمی‌شوند، چرا کسانی که با پول توجیبی پز می‌دهند، آدم حسابی نمی‌شوند.

وی افزود: در اقتصاد دانش‌بنیان افراد به نتیجه می‌رسند، پول در کشور پیدا می‌شود، اگر زیست بوم درستی در مازندران تهیه شود مشکلات حل و فصل خواهد شد.

معاون رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ارزش افزوده کشور به واسطه دانش در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید، گفت: امروز آموزش‌هایی که می‌دهیم، ارزش افزوده بالاتری ایجاد نمی‌کند و امروز به تفکر جدید در اقتصاد نیاز داریم.

وی ادامه داد: نیروی انسانی را باید تقسیم‌بندی کنیم، جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها باید با اعتماد به نفس، نوآور و خلاق به بار بیایند، اما اکنون بچه‌ها در سامانه آموزش و پرورش و دانشگاه نوآور و خلاق بار نمی‌آیند و این مقوله در دولت دوازدهم به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 ضرورت تهیه زیست بوم

معاون رییس‌جمهوری همچنین بر ضرورت تهیه زیست بوم استانی تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی فوق‌العاده‌یی در مازندران وجود دارد و به نظر می‌رسد باید اصلاحات جدی در دانشگاه‌های استان‌های کشور صورت بگیرد.

وی افزود: پژوهش را باید اقتصادی کنیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ورود پیدا کنند و این پژوهش‌های اقتصادی باید از دانشگاه‌ها بیرون بیاید. ستاری گفت: امروز موج سرمایه‌گذاری با اتحاد مسوولان و اینکه کارآفرینی یک ارزش تلقی شود به‌وجود می‌آید. وی بر لزوم حمایت بخش قضایی از کارآفرینان تاکید کرد و افزود: برخورد نادرست و پایین کشیدن کرکره یک کارآفرین جوان خیانت است و تا محیط کسب و کار را آماده نکنیم، معضلات حل و فصل نمی‌شود.

معاون رییس‌جمهوری گفت: مازندران بیشترین نیروی انسانی کارآمد فارغ‌التحصیل کشاورزی را دارد که باید در حوزه تولید، توزیع و بازار محصولات کشاورزی به صورت شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شوند.

وی افزود: در عصر آی‌تی، واسطه‌ها و دلالان محصولات کشاورزی جایگاهی ندارند، اگر استان برنامه داشته باشد این مشکلات حل و فصل می‌شود.

ستاری گفت: اشتغال در حوزه کشاورزی با توجه به تولید، توزیع و بازار در کوتاه‌مدت به وجود می‌آید و تحولات جدی در اقتصاد منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: باید با کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان که جوانان خلاق عضو آن هستند مشکلات پسماند، زباله، معدن و کشاورزی را حل کنیم. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صبح دیروز برای افتتاح چند طرح هفته دولت وارد مازندران شد. بهره‌برداری از 63طرح کشاورزی، آبرسانی به شهرهای گروه الف و تعدادی طرح‌های برق‌رسانی از جمله برنامه‌های ستاری بود.

معاون رییس‌جمهوری همچنین عصر دیروز در نشست شورای اداری مازندران شرکت کرد و برنامه بعدی وی هم نشست با خبرنگاران رسانه‌های استان است.

 مازندران رتبه ششم فروش محصولات علمی را دارد

بعد از صحبت‌های ستاری رییس بنیاد نخبگان مازندران با اشاره به جایگاه این استان در تولید محصولات فناورانه گفت: مازندران رتبه 6 فروش محصولات علمی را دارد.

محسن جهانشاهی در جلسه شورای اداری مازندران، با بیان اینکه مخترعان سطح سه حدود 80 تا 90 نفر هستند و هنگام کسب و کار حدود 12 مخترع سطح دو را پوشش می‌دهیم، اظهار کرد: در سال 91 تا 94 حدود 2 هزار میلیارد ریال جایزه تحصیلی جذب شد اما در سال 95 تا 96 حدود 14میلیارد ریال جایزه تحصیلی در سبد استان مازندران قرار گرفت.

وی افزود: در استان مازندران 300هسته فناور به شکل‌های مختلف و نیز 90 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و نیز 15مرکز رشد در حال فعالیت هستند و یک مرکز ماهواره‌یی فضایی فعال وجود دارد.

جهانشاهی تصریح کرد: مازندران با حدود

5 میلیون دلار فروش محصولات علمی و فناوری رتبه ششم را در کشور دارد و حدود 22میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش دریافت شد.

وی گفت: استان مازندران در زمینه اقتصاد مقاومتی پیش تولیداتی را آغاز کرد و استانداری هزینه‌ آن را متقبل شد.

جهانشاهی افزود: برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری، تنظیم متقابل تحصیل، اقتصاد، اشتغال و نقش مردم در اقتصاد فناوری در کنار هم باید کارگروهی براساس ماده 64 برنامه ششم در سازمان برنامه و بودجه تاسیس شود تا به‌طور جدی در سال 97 به اجرا درآید.

 

 

ارسال نظر