بهره‌برداری از 6 هزار طرح کوچک و متوسط صنعتی

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۵۸
بهره‌برداری از 6 هزار طرح کوچک و متوسط صنعتی

گروه بنگاه‌ها

در شرایطی که اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی، توسعه کسب و کار کوچک و متوسط را نسخه شفابخش اقتصاد ایران برای رسیدن به توسعه و اشتغال‌زایی می‌دانند، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه این نوع کسب و کار می‌گوید: 6 هزار واحد کوچک و متوسط صنعتی با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در کشور شناسایی شده که براساس برنامه، این واحدها باید تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایرنا، محسن صالحی‌نیا دیروز در آیین افتتاح چهار طرح صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه قم افزود: برای بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی شناسایی شده، 100هزار میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی و منبع داخلی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز آنها پیش‌بینی شده است.

وی حفظ و توسعه اشتغال، بازسازی تجهیزات واحدهای صنعتی و تکمیل زنجیره‌های تولید را از جمله مهم‌ترین محورهای وزیر جدید و وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم برشمرد و افزود: حفظ سطح تولید در شرایط فعلی و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای تثبیت شرایط واحدهای صنعتی در مرحله نخست و افزایش تولید هدف‌گذاری شده است.

وی بازسازی و نوسازی فرآیند تولید واحدهای صنعتی در کشور را ضروری دانست و ادامه داد: برای افزایش تولید در کشور باید علاوه بر بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی، به دنبال آموزش و کیفی‌سازی محصول‌ واحدهای صنعتی کشور با تکیه بر خلاقیت، نوآوری و به‌روز کردن تولیدها با ذائقه مردم و بازار بود.

صالحی‌نیا با بیان اینکه نوآوری در تولید اجتناب‌ناپذیر است، افزود: استمرار فعالیت واحدهای تولیدی نیازمند نوسازی و اصلاح ساختار تولید است.  وی تکمیل زنجیره‌های تولید را از اولویت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید عنوان کرد و گفت: افزایش تولید و کاهش هزینه نهایی محصول نیازمند تکمیل زنجیره‌های تولیدی است که باید اقدام‌های گسترده صورت گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت از واحدهای صنعتی که به دنبال تکمیل زنجیره تولید خود باشند، حمایت می‌کند.

صالحی‌نیا با اشاره به اجرای طرح پرداخت تسهیلات رونق صنعت در کشور ادامه داد: تاکنون بیش از 140 هزار میلیارد ریال به 12هزار واحد صنعتی در حوزه صنعت تسهیلات رونق صنعت پرداخت شده ضمن اینکه امسال نیز پرداخت تسهیلات به 10هزار واحد تولیدی هدف‌گذاری که تاکنون بیش از 2هزار واحد به بانک‌ها معرفی شده است.  معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شاخص‌های تولید در کشور مثبت شده است، ادامه داد: از ابتدای امسال شاخص‌ها، روند افزایشی تولید در کشور به ویژه در صنایع خودروسازی، فولاد، لوازم خانگی، پتروشیمی و صنایع تبدیلی کشاورزی را مثبت نشان می‌دهند. وی دانش‌بنیان شدن صنعت در تمام رشته‌ها و صنایع مرتبط را از دیگر اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و گفت: دانش‌بنیان بودن صنایع متعلق به هیچ صنعت خاصی نیست بلکه باید علاوه بر صنایع مدرن و پیشرفته، تمام صنایع نسبت به استفاده از علوم روز دنیا در تولید محصول‌های خود برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

صالحی‌نیا تاکید کرد: محصولاتی که از ظرفیت‌های سرزمینی بی‌بهره و در ایجاد و تولید آن از دانش و فناوری روز دنیا استفاده نشده باشد به‌طور قطع مزیت صادراتی مناسبی نخواهد داشت.

وی در ادامه توجه به صنعت نساجی در کشور را خواستار شد و افزود: صنعت نساجی مانند صنایع غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است که با توجه به نیاز کنونی کشور و ظرفیت‌های اشتغال بالای این واحدهای صنعتی، سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار ضروری است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها که شامل 2 واحد صنعتی نساجی و تشک‌دوزی و 2واحد صنعتی دوچرخه‌سازی و موتورسیکلت‌سازی بود، زمینه اشتغال برای 270 تن به صورت مستقیم و حدود یک هزار تن به صورت غیرمستقیم در استان قم فراهم شد.

 

ارسال نظر