ایران جذاب‌ترین اقتصاد در حال ظهور دنیا

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۰۵
ایران جذاب‌ترین اقتصاد در حال ظهور دنیا

نهاوندیان: فضای دروغگویی و افترا باید به پایان برسد

گروه  بنگاه‌ها   

موضوعی ذیل عنوان «ارتباط متقابل اقتصاد با حقوق شهروندی» شاید در ابتدای امر، مساله‌یی عجیب و غیر کاربردی به نظر برسد، اما شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می‌کند، تحقق گزاره‌های حقوق شهروندی در جوامع در نهایت شاخص‌های کلان اقتصادی را نیز بهبود می‌بخشد. به عبارت روشن‌تر، کشورهایی که در آنها حقوق شهروندی به نحو مطلوب‌تر و گسترده‌تری تحقق پیدا کرده، ساز و کارهای رشد اقتصادی و توسعه پایدار نیز سازمان‌یافته‌تر تثبیت شده است.

بدون یک ساختار کاربردی برای تحقق حقوق شهروندی، اساسا بهبود محیط‌های کسب و کار و رونق اقتصادی زمینه تحقق در فضای عمومی جامعه را پیدا نمی‌کند. بر اساس چنین دورنمایی است که محسن نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری در آخرین روزهای کاری‌اش در سمت ریاست بر دفتر رییس‌جمهوری و در مراسم تکریم دستیاران ویژه رییس‌جمهوری تلاش می‌کند تا با تشریح ارکان اصلی حقوق شهروندی ارتباط معنادار آن با فضای کسب و کار و رونق تولید را نمایان کند.

اما در کنار این موضوع نهاوندیان گریزی هم به فضای جاری کشور می‌زند و از فضای حیرت‌انگیز دروغگویی و تهمت‌افکنی گلایه می‌کند. فضای غبارآلودی که از سوی مخالفان دولت و گروه‌های تندرو از طریق تریبون‌های مختلف گسترش پیدا می‌کند و در آنها اعتماد مردم به ساختار اجرایی و دولت منتخب مورد خدشه قرار می‌گیرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به همین فضاسازی‌های مخرب است که می‌گوید: بدگویی، تهمت و دروغ‌ها علیه مسوولان به ویژه بانوان که کمر خدمت برای مردم بسته و همه دانش و تجربیات خود را در این مسیر عرضه کرده‌اند، بسیار مایه تاسف است. اینکه افرادی به خود اجازه می‌دهند هر طور که می‌خواهند ناسزا گفته و مطالبی بی‌سند منتشر کرده و اتهام وارد کنند، خلاف قانون اساسی بوده و نظام حقوقی ما باید در برابر این جرایم مشهود برخیزد.

نهاوندیان ایران را از منظر جهان پیرامونی جذاب‌ترین اقتصاد در حال ظهور دانست که با برنامه‌ریزی مناسب و مشارکت عمومی می‌تواند در زمره کشورهای توسعه‌یافته بنشیند.

 اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر

محمد نهاوندیان در مراسم تکریم الهام امین‌زاده و معارفه شهیندخت مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و معصومه ابتکار به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، اظهار کرد: معنای اعلام نام سال آن است که هر مدیری در هر جایگاهی ماموریت‌های خود را با این اولویت سمت‌دهی کند.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با بیان آنکه همه می‌دانیم برای آنکه تولید در کشور راه بیفتد و اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا تجلی پیدا کند باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد، گفت: در این میان به سرمایه انسانی بیش از سرمایه مادی نیاز داریم.

نهاوندیان در ادامه با تاکید بر آنکه سرمایه‌های انسانی نیاز به احساس امنیت دارند و باید در کشور احساس امنیت کنند، گفت: سرمایه‌های انسانی در صورتی که احساس امنیت داشته باشند، فضای شکوفایی استعدادهایشان فراهم می‌شود و می‌توانند بی‌خوف و خطر خلاقیت داشته و تشکل‌هایی تشکیل دهند یا آنکه ارتباطات داخلی و بین‌المللی برقرار کنند و نقد و ایرادات سازنده‌شان را نیز بیان کرده و... به همین ترتیب باید سرمایه‌های انسانی ما احساس امنیت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان آنکه فضای کسب و کار در کشور باید به‌گونه‌یی باشد که سرمایه‌گذار بداند که اگر براساس قوانین روز کشور برای انجام پروژه‌یی بلندمدت تامین سرمایه کند، نوسانات پرشتاب مقررات و قوانین توجیه اقتصادی آن پروژه را در سال‌های آینده برهم نمی‌زند، گفت: به این ترتیب اختیارات مالکیت و مدیریت آن در معرض آسیب نبوده و بازار تولید و صادرات آن در معرض تصمیمات یک‌شبه از بین نرفته و سرمایه افراد نیز امنیت دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهور با تاکید بر آنکه احساس امنیت موجب پیشرفت هر سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی با حقوق شهروندی ارتباط وسیع و عمیقی دارد زیرا اگر بخواهیم از فضای کسب و کارمان توانمندی، آمادگی و مساعدتر بودن اقتصاد ایران در رقابت بین فضاهای کسب و کار و سرمایه‌های فراوان و سرگردان در دنیا برسد، باید پیام امنیت و فضای حقوقی امن و مطمئن به جهان بدهیم.

 بازتاب پیام اقتصادی ایران

نهاوندیان در ادامه با بیان آنکه امروز افتخار می‌کنیم ایران در منطقه‌یی پرآسیب و پرآشوب از امنیت برخوردار است، گفت: نباید منظور ما از امنیت تنها امنیت نظامی و انتظامی باشد بلکه باید پیام امنیت اقتصادی، حقوقی و حیثیتی از ایران به گوش جهانیان برسد.

وی تاکید کرد: در اصل 22 قانون اساسی به صراحت تاکید شده که «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و اشتغال اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند» به این ترتیب قانون اساسی مصونیت و امنیت را ابتدا برای حیثیت افراد مهم شمرده و این به آن معناست که هر انسانی باید در نظام اسلامی احساس امنیت حیثیتی کند و آن روز، روز شکوفایی اقتصاد، تولید و اشتغال ایران خواهد بود.

رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر آنکه باید به‌گونه‌یی رفتار کنیم که علاوه بر شهروندان کشور کسانی که از خارج وارد ایران می‌شوند نیز احساس امنیت کامل داشته باشند، اظهار کرد: باید فضا را به‌گونه‌یی کنیم که هر کس به ایران سفر کرد، احساس کند نظام سیاسی و حقوقی‌ای وجود دارد که از حقوق آن فرد بیش از خود وی حراست خواهد کرد این در حالی است که باید بر فضای رسانه‌یی و اجتماعی ما نیز چنان فرهنگی حاکم باشد.

نهاوندیان تصریح کرد: هیچ‌کس در هیچ موقعیت و مقامی نباید جرات تعرض به حیثیت فرد و شهروند دیگری را داشته باشد و همه باید بدانند اگر تعرض کردند چنان مجازات می‌شوند که از کرده و گفته خود به‌شدت پشیمان خواهند شد.

وی ادامه داد: در کشور باید فضایی که در آن هر کس با سوءاستفاده از تریبون، عنوان وکالت یا مدیریتی می‌تواند به خود اجازه دهد دروغ گفته، افترا پخش کند و به دیگران توهین کند به پایان برسد و آن روز روزی است که می‌توانیم جشن تحقق قانون اساسی در کشور را بگیریم.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: روزی قانون اساسی در کشور محقق می‌شود که فرهنگ عمومی و فضای رسانه‌یی ما به‌گونه‌یی شود که به جای اینکه دروغ یک دروغگوی افترا‌زن بازنشر شود هر کس در هر امکان و فرصتی که هست در برابر دروغ و افترا برخیزد.

 ایجاد ساختار حقوقی شهروندی

وی همچنین با اشاره به آنکه بسیاری از افراد باشخصیت از اینکه در مورد خود سخن بگویند یا از خود دفاع کنند، ابا دارند، گفت: این ارزش یک نظام حقوقی است که اجازه توهین، تعرض و افترا را به افراد ندهد و خوشبختانه رییس‌جمهور در دولت یازدهم با تدبیر و ابلاغ رسمی منشور حقوق شهروندی گام مهمی برای اجرای قانون اساسی برداشت. رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان اینکه رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم نسبت به اجرای حقوق شهروندی تاثیر فراوانی داشته‌اند، گفت: گویی ترجیع‌بند برنامه‌های دولت دوازدهم اجرا و حراست از «حقوق شهروندی» در عمل و اجرا و پیگیری آن از وزراست.

وی ادامه داد: در ماده 9 منشور حقوق شهروندی اصل 22 قانون اساسی با صراحت بیشتری آمده است به‌طوری که تاکید شده این مساله باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، چرا که هیچ کس به ویژه آنها که از تریبون عمومی استفاده می‌کنند این حق را ندارند که به حیثیت دیگران صدمه بزنند.

نهاوندیان ادامه داد: امروز از ایران به عنوان جذاب‌ترین اقتصاد در حال ظهور یاد می‌شود. این در حالی است که مخالفان برجام و آنها که تنها سخن‌پراکنی کرده و جرات اقدام ندارند امروز به دنبال این هستند که فضای اعتماد به ایران ایجاد نشود که البته باید هوشمندانه در برابر این تخریب و بدعهدی ایستادگی کنیم.

وی همچنین با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: ایشان همواره تلاش کرد تا اعتدال را بیاموزد و از گسست‌ها جلوگیری کند.

نهاوندیان در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند الهام امین‌زاده گفت: مطمئنا حضور ایشان در معاونت امور زنان و خانواده می‌تواند، فضای گسترده‌تری در فرهنگ‌سازی و توانمندسازی زنان و خانواده‌ها ایجاد کنند. این در حالی است که در حوزه زنان و خانواده نیاز به بروکراسی عریض و طویل نداریم بلکه باید فرهنگ‌سازی و ایجاد فضاهای حمایتی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهیم. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین گفت: تلاش‌های فراوان، شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهور شایسته تقدیر است.

 

بدون بودجه ماموریت‌هایم را به سرانجام رساندم

11-7دستیار سابق رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: زنان اگر بخواهند بدون هیچ امکاناتی می‌توانند، اقدامات خود را انجام دهند و من در مدت حضور خود در دولت یازدهم سعی کردم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهم. الهام امین‌زاده در مراسم تکریم خود و معارفه شهیندخت مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: وضعیت پلاک ثبتی املاک دولت را بهبود بخشیدم و بیمارستان‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها و غیره که عدم پلاک ثبتی آنها باعث ایجاد زمین‌ خالی‌هایی می‌شد، بهبود داده شد. این در حالی است که در راستای عدم تطبیق مصوبات دولت با قوانین کشور نیز اقدامات جدی‌ای انجام دادم.  امین‌زاده همچنین به افزایش تعامل با دو قوه، بهبود فضای کسب و کار، حذف قوانین مزاحم از فعالان بخش خصوصی و اقتصادی، حل و فصل پرونده‌های حقوقی، نظارت بر اجرای قانون اساسی، حل رایگان اختلافات دستگاه‌ها و تلاش برای قضازدایی، تهیه و تدوین حقوق شهروندی، نگارش و تدوین برنامه حقوق شهروندی در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: سند حقوق شهروندی براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی برای ارتقای کرامت انسانی تدوین و به هیات وزیران ارائه شد.

 

بازیابی سهم زنان در بازار کار

11-8دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه «در زمان حضورم به عنوان معاون زنان و امور خانواده رییس‌جمهور مورد آماج انواع توهین‌ها، اتهامات، تخریب‌ها و دروغ‌پردازی‌ها قرار گرفتم»، گفت: مجموعه این اتهامات که یا از روی ناآگاهی یا به عمد و در راستای سناریوسازی‌ها در جهت برخورد با دولت یازدهم بود، به ۴۰۰صفحه می‌رسد. شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در مراسم معارفه خود با تاکید بر اینکه زنان هرجا که وارد شده‌اند، کار را تمام کردند، گفت: زنان از حوزه علم و دانش تا مشاغل اجتماعی و سیاسی همواره خوش درخشیدند و به تدریج برای کسب حقوقشان تلاش کرده و همان‌طور که امروز جایگاه خود را در دانشگاه‌ها به دست آورده‌اند سهم خود را از بازار کار نیز خواهند گرفت.  مولاوردی در ادامه با بیان آنکه بنا بر این قاعده کلی در جهان زنان جزو فقیرترین فقرا هستند، گفت: بیکاری و بی‌سوادی در زنان دوبرابر مردان است. این در حالی است که زنان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر