شناخت پیچیدگی‌های کسب و کار از ویژگی‌های شریعتمداری است

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۴۳
شناخت پیچیدگی‌های کسب و کار از ویژگی‌های شریعتمداری است

علی‌اشرف‌ افخمی

 مدیرعامل بانک صنعت و معدن

از روزی که نام محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم مطرح شد، می‌خواستم به قدر فهم و تشخیص خود مطلبی درباره ایشان بنویسم:

یکم در شرایط اقتصـاد متلاطم جهان که هنوز از زخم بحـران مالی ســال 2008 رهایی نیافته است، دوم در وضعیتی که اغلب کشورهای منطقه خاورمیانه با دخالت قدرت‌های بزرگ حامی تروریسم درگیر جنگ‌های خانمانسوز، آواره شدن میلیون‌ها انسان، به‌هم‌ریختگی اقتصادی و بروز نااطمینانی هستند و سوم در شرایطی که کشور عزیزمان پس از سال‌ها تحت تحریم ظالمانه قرار داشتن با دیپلماسی فعال دولت یازدهم و دستیابی به توافق هسته‌یی و برجام وارد عرصه جدیدی از حیات اقتصادی خود شده است، آقای شریعتمداری وزارتخانه‌یی را به دست می‌گیرد که بیش از یک‌سوم از تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارد. مسوولیتی که در شرایط رقابتی و پرچالش امروز بسیار سنگین و خطیر می‌نماید.

اما به ‌نظرم ایشان ظرفیت فکری و قابلیت مدیریتی مناسبی برای دستیابی به موفقیت و راهبری این وزارتخانه کلیدی را دارد. سوابق اجرایی دکتر شریعتمداری حاکی از آن است که زمانی که وزیر بازرگانی بودند، به اعتراف همکاران مشکلی در حوزه تجارت داخلی و خارجی کشور وجود نداشت. تعامل سازنده ایشان با فعالان اقتصادی داخلی و بازیگران بین‌المللی و شناخت عمیق از سازوکار و پیچیدگی کسب و کار ازجمله عوامل موثر در موفقیت وی به حساب می‌آید. به‌علاوه به‌کارگیری افراد کاربلد و آشنا به قواعد حرفه‌یی بازار و جسارت اعتماد و تفویض اختیار به مدیران تیم همکار خود از ویژگی‌های دیگر دکتر شریعتمداری قلمداد می‌شود.  از سویی دیگر داشتن نگاه استراتژیک به مسائل، دارا بودن یک چشم‌انداز روشن در برنامه کاری و مثبت‌اندیشی قطعا می‌تواند موفقیت وی را در مسوولیت جدید تضمین کند. نگاهی به برنامه ارائه شده جناب دکتر شریعتمداری و تاکید بر «توسعه صادرات» و «حمایت از تولید داخلی» و با بهره‌مندی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موید پایبندی ایشان به پیشرفت و توسعه کشور است.

مانند هر ایرانی علاقه‌مند به ترقی مملکت، آرزومندم با عملیاتی شدن برنامه‌های ایشان شاهد رونق در «تولید»، «کسب و کار» و «ایجاد اشتغال» باشیم. لیکن از یاد نبریم که همه‌چیز را نباید از وی انتظار داشته باشیم. سایر دستگاه‌های اجرایی، تقنینی، قضایی و همچنین همه فعالان اقتصادی باید دکتر شریعتمداری را با آن سوابق درخشان در ایفای مسوولیت خطیر وزارت صنعت، معدن و تجارت یاری دهیم.

نیک می‌دانیم که موفقیت ایشان، موفقیت ما و موفقیت ما برترین دستاورد ملت بزرگ ایران اسلامی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر