تاسیس سازمان ملی برای حل مشکلات کارآفرینی

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۹۷
تاسیس سازمان ملی برای حل مشکلات کارآفرینی

گروه بنگاه‌ها|

 برخلاف اقتصاد ایران که هنوز یک تعریف روشن، مشخص و کاربردی از کارآفرینی در آن وجود ندارد، این مفهوم در فرهنگ عمومی کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای در حال توسعه به‌طور شفاف و قوام‌یافته جا افتاده است. مطالعه سازمان دید‌بان کارآفرینی نشان می‌دهد که تفاوت نرخ رشد اقتصادی کشورها، ناشی از تفاوت سطح کارآفرینی آنهاست. به عبارت روشن یکی از دلایل رشد اقتصادی کشورمان طی 4سال گذشته به دلیل رویکردی است که دولت تدبیر و امید در مواجهه با مفهوم کارآفرینی درپیش گرفته است.  دولت یازدهم از همان ابتدای تشکیل در مسیر بهبود محیط‌های کسب و کار تلاش کرد تا با حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد در امر کارآفرینی و به کار‌گیری ظرفیت‌های دانشگاهی، آموزشی و صنعتی کشور، فضای لازم برای ایده‌پردازی در فضای کارآفرینی را ایجاد کند و در مراحل بعدی با حمایت از این ایده‌های کاربردی، فضای اقتصادی کشور را به سمت اجرای ایده‌های کارآفرینی سوق دهد.

روز گذشته رییس شورای مرکزی کارآفرینان کشور در جریان گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از تاسیس سازمان ملی کارآفرینی کشور خبر داد تا سازمانی که تلاش می‌کند با تجمیع ظرفیت‌های کارآفرینان از یک سو و انتقال آنها به نهادهای تصمیم‌ساز از سوی دیگر فضای اقتصادی کشور را به سمت استفاده از ایده‌های بکر اقتصادی سوق دهد. سلاح‌ورزی همچنین درباره پروژه حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها نیز به ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیری به عنوان تامین‌کنندگان مالی استارت‌آپ‌ها اشاره کرد. حمایت‌هایی که می‌تواند بخشی از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی را پوشش دهد.

 استفاده از تشکل‌های مردم‌نهاد

رییس شورای مرکزی کارآفرینان کشور از تاسیس «سازمان ملی کارآفرینی ایران» خبر داد و گفت: طی ۶ ماه آینده این سازمان به عنوان بالاترین نهاد بخش خصوصی در حوزه کارآفرینی تاسیس می‌شود.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با مهر در تشریح وضعیت کارآفرینی در کشور گفت: تعریف ماهیت و فلسفه کارآفرینی در کشورها به این سمت رفته که از مدل‌های کارآفرینی به مثابه یک الگوی توسعه استفاده می‌کنند.

رییس شورای مرکزی کارآفرینان کشور ادامه داد: در کشور ما در مقطعی در سال ۱۳۸۴ الگوبرداری از کشورهای آسیای شرقی و اروپای غربی برای توسعه ایده‌های خلاقانه برای اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های توسعه کارآفرینی و مشکلات توزیع پول این سیاست به انحراف کشیده شد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اشتغال‌زایی، خلق ثروت و ایجاد ارزش افزوده شاخصه‌های کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری هستند، گفت: با توجه به تکلیف برنامه ششم مبنی بر توسعه کارآفرینی امیدواریم با همت دولت بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های توسعه کارآفرینی را پیاده‌سازی کنیم. او با اشاره به اینکه با توجه به رابطه اجتناب‌ناپذیر کارآفرینی با خلاقیت و ایده‌پردازی متاسفانه از نظر شاخص‌های بین‌المللی موقعیت مناسبی در حوزه کارآفرینی نداریم، به خلأ متولی در این بخش اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حوزه کارآفرینی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی متولی مشخصی وجود ندارد.

 حمایت اتاق‌های بازرگانی از کارآفرینی

سلاح‌ورزی ادامه داد: البته در دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «حوزه کارآفرینی» در قالب معاونت دیده شده؛ در عین حال اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نیز به دنبال تشکل‌سازی و حمایت از تشکل‌های دانش‌بنیان بوده است اما متولی مشخصی برای توسعه و حمایت از کارآفرینی وجود ندارد. رییس شورای مرکزی کارآفرینان کشور از تاسیس سازمان ملی کارآفرینی ایران به عنوان بالاترین نهاد بخشی خصوصی در حوزه کارآفرینی طی ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: در همین راستا اخیرا با دریافت موافقت اصولی از اتاق بازرگانی ایران، کانون‌های کارآفرینی در استان‌ها نیز به عنوان کانون‌های رسمی ثبت و تشکیل می‌شود.

سلاح‌ورزی اظهار امیدواری کرد: با تاسیس سازمان ملی کارآفرینی و از سوی دیگر تشکل‌هایی که در این حوزه ایجاد می‌شوند مقدمات تعامل و ارتباط سازمان یافته برای توسعه کارآفرینی فراهم شود.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها گفت: در این زمینه یکی از اقدامات مهم پیگیری و بستری‌سازی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیری به عنوان تامین‌کنندگان مالی استارت‌آپ‌ها را در دستور کار قرار داریم که با حمایت بخش خصوصی از این نوع کسب و کارها حمایت شود.

 بسته جامع حمایت از کارآفرینی

در شرایطی که سلاح‌ورزی معتقد است که با تاسیس سازمان کارآفرینی بخش قابل توجهی از مشکلات کارآفرینی در کشور ساماندهی می‌شود، باید دید که اهالی اقتصاد و کارآفرینان درباره این چالش‌ها چه دیدگاهی دارند.

فرحناز مرادی عضو هیات‌مدیره انجمن زنان کارآفرین معتقد است: هرچند مشکلات کارآفرینی به نظر یک مشکل عمومی در اقتصاد محسوب می‌شود اما این فرآیند برای زنان کارآفرین با دشوارهای بیشتری همراه است. کارآفرینی از جمله فعالیت‌های سخت است، در کلیه کشورها برای ایجاد ثروت و اشتغال از کارآفرین حمایت می‌شود و به او یارانه می‌دهند. یکی از دلایلی که باعث شده که زنان کارآفرین نتوانند ایده‌هایشان را در کارآفرینی دنبال کنند به دلیل نگاه خاصی است که به کارآفرینی زنان وجود دارد. او در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی قوانین در حوزه زنان بازدارنده است، گفت: بر اساس آمار بانک جهانی 10 شاخص برای سهولت در فضای کسب و کار مطرح است و ایران در بین 189 کشور رتبه 119 را در سال 2016 در زمینه سهولت در کارآفرینی داشته است. البته وضعیت ایران در سال‌های قبل به گونه‌یی بوده که در سال 2010 ایران در رتبه 150 قرار داشته است؛ ضمن اینکه رتبه 119 نیز رتبه قابل توجهی برای کشور نیست. مرادی در این زمینه تاکید کرد: هر سازمانی که برای پیگیری فعالیت‌های کارآفرینی تاسیس می‌شود باید به مجموعه مطالبات این فعالان اقتصادی توجه کند. لازم است، تسهیلات در اختیار کارآفرینان با بهره پایین قرار بگیرد. علاوه بر آن در جامعه فرهنگ کارآفرینی ترویج شود.

 حمایت از ایده‌های نو در کارآفرینی

یکی از ارکان مهم تصمیم‌ساز در روند بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد کارآفرینی در کشورمان مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند نقشه راه کارآفرینی در کشورمان را بر اساس اهداف از پیش تعیین شده ترسیم کند.

از میان نمایندگان مجلس دهم سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به عنوان ارکان اساسی توسعه و ایجاد اشتغال در کشور دانست و گفت: مجلس باید برای حمایت از کارآفرینان پیگیر اجرای صحیح قانون تسهیل کسب و کار باشد.

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه حمایت از کارآفرینان یک ضرورت انکارناپذیر در توسعه اقتصادی کشور است بر ارائه تسهیلات ارزان قیمت به آنها تاکید کرد و افزود: مجلس باید برای حمایت از کارآفرینان پیگیر اجرای صحیح قانون تسهیل کسب و کار باشد. این نماینده مجلس گفت: «حمایت دولت و مجلس از کسب و کارهای نو کارآفرینان می‌تواند اشتغال را در کشور تضمین و به کاهش آمار بیکاری منجر شود. ضمن اینکه حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های متمرکز در امر کارآفرینی می‌تواند فضای لازم برای توسعه کارآفرینی را ایجاد کند.»

 

 

ارسال نظر