استفاده از فرصت‌های برجام برای جذب سرمایه‌های خارجی

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۲۴

تعادل    

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به استان البرز 3طرح تولیدی را افتتاح و از یک محصول دانش‌بنیان رونمایی کرد. نعمت‌زاده در جریان این سفر و افتتاح خط تولید انواع غشا‌های تصفیه صنعت آب تاکید کرد: این همکاری باید با دیدگاه صادراتی تداوم داشته باشد و پیشنهاد می‌کنم، واحد مستقلی جهت همکاری‌‌های صنعت و دانشگاه مشخص شود و جدی‌‌تر از گذشته با زمان‌بندی دقیق و استفاده از امکانات ایدرو، صنعت و دانشگاه را بسیج کنیم و هر سال چند کار پژوهشی مشترک را به نتیجه برسانیم. محمدرضا نعمت‌زاده گفت: پس از برجام فرصت بسیار مغتنمی برای بهره‌مندی از فضای امن گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم شد و از این فرصت هر چه بیشتر بهره‌برداری خواهیم کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخش خصوصی به مسائل علمی آموزشی و ارتقای توان علمی کشور علاقه‌مند است و این درحالی است که ضرورت تولید این محصول وجود داشت. وی اظهار امیدواری کرد: این فعالیت‌‌ها در محلی مناسب و با ظرفیت و دیدگاه صادراتی تولید شود؛ چراکه این محصول تاکنون تنها در دست چند شرکت بوده است.

از سوی دیگر رییس سازمان حفاظت محیط زیست که در این مراسم حضور یافته بود نیز گفت: اگر صنعت کشاورزی و اقتصاد بخواهند رشد واقعی داشته باشند باید با بهره‌‌گیری از فناوری روز رشد سبز را دنبال کنند. معصومه ابتکار با یادآوری بحران آب و روند تغییر اقلیم در 40سال اخیر افزایش دما، کاهش بارندگی و تنش آبی تاکید کرد: مدیریت صحیح آب و جلوگیری از آلودگی و نیز بازچرخانی آب در حوزه‌های شهری، کشاورزی و صنعت ضرورت دارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پروژه انجام شده صنعت سبز، بخشی از اقتصاد سبز است و این چیزی است که در دولت یازدهم بر آن تاکید شد که جهت‌گیری‌های اقتصادی به سمتی برود تا راه‌حل محیط زیستی داشته باشد. ابتکار یادآور شد: برجام زمینه سیاست‌‌گذاری درست و اراده جمعی و نیز به کارگیری فناوری‌‌های روز را امکان‌پذیر کرده است.

رییس هیات عامل ایدرو هم در مراسم افتتاح تولید فیلترهای ممبران که برای نخستین بار در کشور صورت می‌‌گیرد، عنوان کرد: براساس قراردادی که بسته شد تاکنون 13میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و در نتیجه امروز توانستیم به تولید صنعتی این محصول برسیم. منصور معظمی تصریح کرد: درحال حاضر این محصول برای استفاده صنعت آب کشور است و این مسیر را برای مصارف دیگر نیز ادامه خواهیم داد. معظمی ادامه داد: ایدرو تاکنون و در طول 50 سال فعالیت خود 250پروژه در زمینه صنایع های‌تک و نوین سرمایه‌گذاری کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین برجام را فرصتی طلایی برای کشور برشمرد و افزود: در فضای پس از برجام 29توافقنامه بسته شد که 8 مورد آن منجر به امضای قرارداد شد و 2مورد آن نیز تا پایان این دولت به نتیجه می‌رسد. معظمی یادآور شد: برخلاف تصور دلواپسان فضای بین‌المللی پس از برجام ورود سرمایه و تکنولوژی را تسهیل کرد.  در ادامه مراسم مدیرعامل شرکت تولید فیلترهای ممبران گفت: این پروژه های‌تک با همکاری صنعت دانشگاه ایجاد شد و ایدرو به عنوان قطب صنعتی کشور و دانشگاه صنعتی شریف این همکاری را به نتیجه رساندند. مصیب یونس‌دوست افزود: تکنولوژی تولید فیلترهای تصفیه آب ممبران تاکنون در اختیار 6 شرکت بوده است درحالی که فناوری تولید آن را در اختیار ما قرار نمی‌‌دادند، توانستیم از سال 88 با کار شبانه‌روزی دانش فنی تولید انواع غشا‌ها را به دست آوریم. وی تاکید کرد: قطعا این مسیر را ادامه می‌‌دهیم و محصولات را متنوع‌تر می‌کنیم و افزایش سرمایه‌گذاری و نیز صادرات را در برنامه خود قرار دادیم. این محصول در تصفیه‌خانه‌‌های آب و فاضلاب، واحدهای پتروشیمی، کشاورزی و صنایع مختلف شامل: فولاد، غذایی، دارویی و... استفاده می‌شود. فیلتر تصفیه آب ساخت داخل برای نخستین ‌بار در کشور با سرمایه‌گذاری ایدرو و همکاری محققان دانشگاه صنعتی شریف تولید می‌‌شود. طرح تولید انواع کاتالیست‌های صنعتی هم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

 

ارسال نظر