آماده‌سازی صنایع داخلی برای رقابت با خارجی‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۲۱
آماده‌سازی صنایع داخلی برای رقابت با خارجی‌ها

  بنگاه‌ها|

در روزهایی که توپخانه‌های رسانه‌یی مخالفان دولت با تمام قدرت و با استفاده از تمام ابزارهای تلاش می‌کنند تا افکارعمومی ایرانیان را نسبت به دستاوردهای اقتصادی و معیشتی کشور ناامید کنند، چهره‌های ارشد کابینه بدون توجه به این حاشیه‌سازی‌ها، طرح‌های اقتصادی، معیشتی، عمرانی و خدماتی تدارک دیده شده در مسیر رفاه حال مردم را در استان‌های گوناگون افتتاح می‌کنند تا به صورت عملی پاسخ مخالفت‌ها و تخریب‌های رقبا را بدهند.  سفر معاون اول رییس‌جمهوری به کرمانشاه یکی از همین برنامه‌ریزی‌های ساختاری است که با هدف افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های زیربنایی صورت گرفته است. سفری که در آن دامنه وسیعی از پروژه‌های مختلف از افتتاح ایران‌خودرو کرمانشاه تا افتتاح سدها و نیروگاه‌های مختلف و... برنامه‌ریزی شده است و به اعتقاد تحلیلگران نقطه تحولی در حرکت استان‌های غربی کشورمان به سمت توسعه متوازن استانی خواهد بود.  هرچند اسحاق جهانگیری در بدو ورود به کرمانشاه، هدف از سفر یک‌روزه خود را افتتاح 2 سد در شهرستان‌های سنقر، کلیایی و دالاهو و کارخانه خودروسازی کرمانشاه در شهرستان صحنه اعلام کرد، اما با نگاهی به تبعات این سفر مشخص می‌شود که ایجاد تحرک و پویایی در فضای تولید، تجارت، بازرگانی و کشاورزی منطقه مهم‌ترین دستاوردی است که می‌توان برای این سفر در نظر گرفت.

 حرکت جدید صنعت خودروسازی در استان‌ها

بر اساس اخبار اعلام شده، در کارخانه خودروسازی شهرستان صحنه در مرحله اول سالانه 15هزار دستگاه خودرو پژوپارس تولید می‌شود که این رقم تا پایان سال جاری قرار است به 30دستگاه افزایش پیدا ‌کند.  با بهره‌برداری از این کارخانه 187شغل مستقیم ایجاد شده است که با افزایش ظرفیت تولید به 30هزار دستگاه در سال میزان اشتغال‌زایی به 330نفر خواهد رسید.

هدف نهایی کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو که برای تکمیل آن 57میلیارد تومان هزینه شده تولید سالانه 100هزار دستگاه پژوپارس است

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه خودروسازان زمانی باید خوشحال باشند که مشتریان از محصولات تولیدی آنها ابراز رضایت کنند، بر حرکت خودروسازان ایرانی به سمت رقابت با همتایان خارجی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از کارخانه خودروسازی در شهرستان صحنه اظهار کرد: صنعت خودروسازی در ایران جزو صنایع مهمی است و امروز استان پرظرفیت کرمانشاه نیز صاحب این صنعت شد.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی در ایران از قدمت زیادی برخوردار است، افزود: امروز صدها هزار نفر در این صنعت که طی سالیان اخیر با رشد خوبی هم روبه‌رو بوده، مشغول به کار هستند.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه صنعت خودروسازی در ایران با پیشرفت‌های خوبی مواجه بوده است که حضور چند شرکت خارجی در ایران برای همکاری‌های مشترک در این عرصه می‌تواند این ادعا را ثابت کند.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین خواستار افزایش ارائه خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی کشور شد و گفت: مالک تمام خودروهای ایرانی باید از حمایت‌های خودروسازان برخوردار و در هر نقطه‌یی از کشور که نیاز به کمک داشتند، خدمات پس از فروش به آنها ارائه شود. وی تصریح کرد: هر چند کارهای خوبی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش طی سال‌های اخیر صورت گرفته است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

 تمجید از قطعه‌سازان

جهانگیری در ادامه از صنعت قطعه‌سازی خودرو در کشور نیز تمجید کرد و گفت: باید قدر این صنعت را دانست و در راستای رفع مشکلات آن قدم‌های خوبی ‌برداریم.  معاون اول رییس‌جمهور در عین حال خواستار حمایت خودروسازان از صنعت قطعه‌سازی خودرو شد و افزود: با این حال باید بر کار آنها نیز نظارت صورت گیرد تا شاهد تولید قطعات باکیفیت و مطمئنی باشیم.  وی همچنین با یادآوری دوران مسوولیت خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در آن دوران سرانه خودرو در ایران یک خودرو به ازای هر 18 نفر یا به عبارتی هر چهار خانواده یک خودرو بود اما در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت تدبیر و امید این شرایط بهبود پیدا کرده است.  جهانگیری افزود: تاکید دولت بر این است که هر خانواده یک خودرو داشته باشد تا بتوانند حمل و نقل آسان‌تری داشته باشند و با خودرو شخصی مسافرت کنند.  معاون اول رییس‌جمهور در عین حال خواستار توجه ویژه به حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک شهری نیز شد و گفت: باید برای این دو موضوع مهم نیز چاره‌اندیشی کرد.

وی در ادامه از بالا بودن مصرف انرژی در بخش‌های مختلف و به دنبال آن هدررفت منابع گلایه کرد و یادآور شد: باید با مصرف درست و بهینه از این کار جلوگیری کنیم.  جهانگیری با ابراز خرسندی از افتتاح کارخانه خودروسازی صحنه که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه بوده است، گفت: کرمانشاه استانی باظرفیت بالاست و قطعا بهره‌برداری از این طرح عظیم صنعتی تاثیرات خوبی در وضعیت اقتصادی این استان خواهد داشت.

 آبگیری سد «زمکان» کرمانشاه

 با حضور جهانگیری

 آبگیری سد «زمکان» در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو آغاز شد.  به گزارش ایرنا، در جریان این آبگیری که صبح دیروز آغاز شد، اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان استانی هم حضور داشتند.  سد زمکان حدود 90درصد و شبکه آبیاری آن 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته کیاست امیریان مدیرعامل آب منطقه‌یی استان کرمانشاه طی چند ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

تاکنون برای این طرح هزار و 255میلیارد ریال هزینه شده است.  هدف نهایی از ساخت زمکان، تامین آب مورد نیاز 531هکتار از باغات بخش گهواره و تبدیل هزار و 694 هکتار از اراضی دیم شهرستان دالاهو به آبی است.  حجم کل مخزن سد زمکان 23.1میلیون مترمکعب، حجم مفید مخزن 22.8میلیون مترمکعب و متوسط آورد سالانه آن 30.2میلیون مترمکعب اعلام شده است.

 افتتاح سد جامیشان

معاون اول رییس‌جمهوری پس از آغاز آبگیری سد زمکان برای افتتاح سد «جامیشان» راهی شهرستان سنقر و کلیایی در شمال شرق استان کرمانشاه شد.  با بهره‌برداری از سدهای جامیشان و زمکان که در پاییز امسال و با آغاز فصل بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد، ظرفیت آب ذخیره شده پشت سدهای استان به یک میلیارد و 230میلیون مترمکعب می‌رسد.  جهانگیری در سفر یک‌روزه خود به کرمانشاه، کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو در شهرستان صحنه را هم افتتاح می‌کند.

شرکت در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تبیین نقش و تکالیف استان‌ها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال از دیگر برنامه‌های جهانگیری در این سفر خواهد بود.

 

کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه افتتاح شد

کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰هزار دستگاه و در دو شیفت کاری با هدف توسعه صادرات با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو افتتاح شد.  به گزارش «تعادل» کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است که در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال به بهره‌برداری رسید.  در فاز نخست این ‌کارخانه و در یک شیفت کاری، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژوپارس تولید می‌شود که این میزان در دو شیفت کاری به سالانه ۳۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.  با بهره‌برداری از این کارخانه به‌طور مستقیم برای حدود 3۰۰نفر فرصت شغلی فراهم شده است. محصولات تولیدی کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه مطابق با استانداردهای روز کیفی، تولید و قابلیت صادرات به بازارهای منطقه به خصوص کشور عراق را دارد. عملیات اجرایی این کارخانه از سال ۹۴ آغاز شده بود و تمام فرآیند طراحی، تولید، ساخت ونصب تجهیزات بدون استفاده از مشاوران خارجی و با همت و تلاش مهندسان ایران‌خودرو و شرکت تام انجام شده است. کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه در ۳۰هکتار و در شهرک صنعتی صحنه واقع شده است.

 

 

ارسال نظر