توسعه دامنه خدمات زیربنایی به مناطق محروم

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۷۰
توسعه دامنه خدمات زیربنایی به مناطق محروم

گروه بنگاه‌ها    

«توسعه دامنه خدمات زیربنایی به مناطق محروم از راهبردهای اساسی دولت تدبیر و امید است.» این عبارات بخشی از اظهاراتی است که محسن بختیار در مراسم افتتاح خط برق 63 کیلوولت شهر صنعتی ساوه مطرح کرده است. عباراتی که نشان می‌دهد، دولت تا چه اندازه نسبت به توسعه زیرساخت‌های زیربنایی جدی است.

واقعیت آن است که ایده سرمایه‌گذاری مولد و پایدار در مسیر پروژه‌های زیربنایی کشور ازجمله ضرورت‌هایی است که دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت‌هایش برنامه‌ریزی در جهت تحقق آن را در استان‌های مختلف در دستور کار قرار داده است. پروژه‌هایی که به طور مستقیم در رفاه عمومی کشور و بهبود معیشت مردم نقش دارد و زیربنای اساسی طرح‌های توسعه‌ محور محسوب می‌شوند.

 پروژه ایستگاه و خط برق 63 کیلوولت شهر صنعتی ساوه یکی از همین پروژه‌های زیربنایی است که نقش قابل توجهی در پاسخگویی به مطالبات صنعتگران و عموم مردم منطقه دارد. پروژه‌یی که در روزهای اخیر با حضور محسن بختیار، معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی و نماینده ساوه و زرندیه در مجلس دهم، جمعی از مسوولان استانی و شهرستان ساوه و مدیران صنعت آب و برق در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.

 جایگاه صنعت در برنامه ششم

در مراسم افتتاح این پروژه، معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با تشریح عملکرد دولت یازدهم در حوزه صنعت برق بیان کرد: طی برنامه ششم توسعه، نقش صنعت در رشد اقتصادی کشور مشخص شده و از آنجا که اهمیت صنعت برق در توسعه و رشد اقتصادی کشور بسیار مهم است، حمایت از صنایع در ارائه خدمات آب و برق به صورت شبانه‌روزی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

 به گزارش«تعادل» به نقل از روابط عمومی برق باختر بختیار افزود: استان مرکزی یکی از قطب‌های صنعتی کشور به خصوص در صنایع مادرتخصصی محسوب می‌شود لذا خدمات‌رسانی به این استان به معنی مشارکت مستقیم در توسعه اقتصادی کشور است.

معاون وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد : طی سال‌های گذشته در دولت یازدهم در زمینه توسعه تاسیسات برق 2هزارمیلیارد ریال در استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده که 500 میلیارد ریال آن در منطقه ساوه اجرا شده و با بهره‌برداری از این پروژه زمینه توسعه بخش صنعت در این منطقه از شرایط مناسب‌تری برخوردار خواهد شد. بختیار بیان کرد: خدمات‌رسانی به مناطق محروم نیز از دیگر اولویت‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود که در این بخش نیز موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده است.

 

 ارائه خدمات برق‌رسانی مناسب‌تر به مشترکین

بر پایه این گزارش در این مراسم فرهاد شبیهی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی باختر ضمن ارائه گزارش کاملی از وضعیت تاسیسات و شبکه برق‌رسانی این شرکت بیان کرد: پروژه ایستگاه و خط برق 63 کیلو ولت شهر صنعتی ساوه 4 با هدف ارائه خدمات برق‌رسانی مناسب‌تر به مشترکین و متقاضیان برق در این شهر صنعتی و پاسخگویی به رشد مصرف برق در دستور کار برق منطقه‌یی باختر قرار گرفت و با تلاش متخصصان و کارکنان و نیز حمایت مسوولان صنعت برق با موفقیت به انجام رسیده است.

شبیهی بیان کرد: این ایستگاه شامل 60 مگاولت آمپر ظرفیت، 2 فیدر ترانس 63 کیلوولت، 16فیدر خروجی 20کیلوولت، 2 فیدرخط 63 کیلوولت قابل توسعه به 4 فیدر خروجی و 40کیلومتر مدار خط 63 کیلوولت 4مداره است که با ارزش بالغ بر 140میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی باختر افزود: براساس مطالعات وزارت نیرو در صورتی که مصرف برق به همین صورت پیش برود و الگوی مصرف در جامعه اصلاح نشود، وزارت نیرو باید هر 10سال یک بار ظرفیت تاسیسات خود را 2برابر کند که این مهم هزینه‌های سربار زیادی برای کشور به دنبال دارد.

شبیهی گفت: اگر بتوان برنامه 10درصدی کاهش برق را اجرایی کرد از محل صرفه‌جویی‌های حاصله در توسعه زیرساخت‌های صنعت برق، سرمایه‌گذاری‌های بسیار مناسبی صورت خواهد پذیرفت.

او اضافه کرد: در حوزه برق منطقه‌یی باختر بیش از 17هزار مگاولت آمپر ظرفیت منصوبه و طول خطوط 11هزار کیلومتر مدار است که سهم استان مرکزی از این مقدار 7600مگاولت آمپر در حوزه پست و 5100 کیلومتر مدار در حوزه خط است که بر این اساس 50 درصد تاسیسات برق منطقه‌یی باختر در استان مرکزی است.

 تقویت بنیه صنعتی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی باختر اضافه کرد: متوسط بار مصرفی صنعت در استان مرکزی بیش از 65 درصد است در صورتی که این مهم در کشور کمتر از 35درصد بوده و این میزان مصرف نشان‌دهنده تقویت بنیه صنعتی استان مرکزی است.

شبیهی اضافه کرد: پیک بار استان مرکزی بیش از یک هزار و 300مگاوات است که ساوه با بیش از 69 درصد در صنعت بیشترین مصرف را در استان مرکزی دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌یی باختر ضمن تاکید بر رعایت مصرف بهینه برق در روزهای گرم تابستان بیان کرد: با وجود افزایش مصرف انرژی الکتریکی و ثبت رکورد 55 هزار و 400مگاوات پیک مصرف برق در روزهای اخیر در استان مرکزی با عنایت به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و همکاری مشترکین و صنایع، شبکه برق استان تحت کنترل بوده و در شرایط مناسبی است.

 

ارسال نظر