ارتباط متقابل بهبود کسب و کار و رشد اقتصادی

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۳۸
ارتباط متقابل بهبود کسب و کار و رشد اقتصادی

تولید و تجارت مبنای اقتدار کشور است

گروه  بنگاه‌ها   

دولت اعلام کرده که ساختارهای اقتصادی را براساس راهبرد حمایت از تولید و صادرات و مبتنی بر ایده بنیادین اشتغالزایی دنبال می‌کند. در این مدل اقتصادی هر استان براساس ظرفیت‌های اقتصادی و مبتنی بر توانایی‌ها و مزیت‌هایش بخشی از تصویر کلی توسعه متوازن را می‌سازد. در مسیر اجرایی ساختن این راهبرد اقتصادی، چهره‌های اجرایی وزارتخانه‌های اقتصادی در سفرهای استانی و در همایش‌هایی که با حضور مسوولان استانی و اهالی اقتصاد برگزار می‌شود، تلاش می‌کنند تا سیاست‌گذاری‌های کلان دولت برای پیشبرد امور اقتصادی در استان‌ها را تشریح کنند.

همایش‌هایی که به بهانه روز صنعت و معدن در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، فرصتی هستند که در راستای آن می‌توان هماهنگی مناسبی میان مسوولان اجرایی، نقنینی و قضایی استان‌ها و مدیران تشکل‌های بخش خصوصی اقتصاد ایجاد کرد تا زمینه تحقق ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی و اشتغالزایی در استان‌ها فراهم شود.

بر همین اساس مراسم روز ملی صنعت و معدن دیروز با حضور یدالله صادقی معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استاندار، داود محمدی، بهمن طاهرخانی و روح‌الله بابایی‌صالح نمایندگان استان در مجلس دهم، علی پرزحمت رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، حمیدرضا خانپور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان و جمعی از صنعتگران و تولیدکنندگان در سالن اجتماعات سازمان صنعت قزوین برگزار شد.

مراسمی که در آن معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید و تجارت مبنای اقتدار و عزت کشور است و با بهبود فضای کسب و کار باید به رونق اقتصاد کشور کمک کنیم.

 چشم‌انداز امید بخش تولید

یدالله صادقی در این مراسم گفت: یک سوم تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش صنعت است و برای بهبود فضای کسب و کار در سال‌های گذشته و در دولت یازدهم اقدامات موثری صورت گرفته که امسال نیز تداوم خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت بیان کرد: با سپری کردن شرایط نامطلوب در بخش اقتصادی چشم‌انداز امیدبخشی در حوزه تولید دیده می‌شود که امیدواریم با حمایت دولت و بخش خصوصی بتوانیم برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم. اگر در مدیریت‌ها ذهنیت مشترک و واحدی ایجاد شود، می‌توانیم به شرایط بهتری برسیم و موانع را از سر راه تولیدکننده ‌برداریم.

صادقی اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتدار کشورها لزوما با تحکیم بنیه دفاعی و نظامی نیست بلکه با تقویت اقتصاد می‌توان به اقتدار کشور کمک کرد و ما نیز باید در این راستا گام ‌برداریم. در زمینه اقتصادی عقب‌ماندگی‌هایی داشتیم اما با کارهای انجام شده، رشد منفی 10.5درصدی به مثبت 6.5درصدی رسیده که باید آن را به 8 درصد برسانیم. خوشبختانه در سطح بین‌المللی و جهانی نیز دولت توانسته بهانه‌جویی‌ها را از میان بردارد و کسانی که به فعالیت ما تردید داشتند با رویکرد کشورمان آشنا شده‌اند و روند رو به اصلاح است.

 ارتقای ۳۲ پله‌ای جایگاه اقتصادی ایران

معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سال‌های اخیر توانستیم در شاخص‌های کسب و کار رتبه خود را از ۱۵۲ به ۱۲۰ ارتقا بخشیم که هر چند راضی‌کننده نبوده اما روند مطلوبی است که باید سرعت بخشیده شود.

صادقی بیان کرد: با سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 5.5 میلیارد تومان در سال گذشته در شرایط پسابرجام وضعیت مطلوبی ایجاد شده و در طول ۴سال دولت نیز ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی با همه محدودیت‌ها محقق شده است. تولید محصولات پایه‌یی ازجمله فولاد، آلومینیوم، شیشه، لاستیک و پتروشیمی رشد خوبی داشته‌ایم و روند استقبال رو به افزایش است.

صادقی تصریح کرد: برای رسیدن به اشتغال پایدار نیازمند رشد ثابت و مستمر 8 درصدی هستیم تا به چشم‌انداز ترسیم شده برسیم.

معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار در این دولت عملیاتی شد و آیین‌نامه اجرایی نیز ابلاغ و قانون ارتقای تولید هم توسط مجلس تصویب شده و اگر اشکالاتی دیده می‌شود از صنعتگران و تولیدکنندگان انتظار داریم، ایرادات را به ما منتقل کنند.  صادقی گفت: وضعیت بانک‌ها هم مطلوب نیست و با مشکلات انباشته مواجهیم و قدرت پرداخت تسهیلات در استان‌ها محدود است و سودهای ۱۸درصدی در صنعت منطقی نیست که باید اصلاح شود.  معاون وزیر صنعت تصریح کرد: قاچاق کالا به تولید داخلی آسیب می‌رساند که در این راستا با مبارزه جدی دولت توانستیم میزان قاچاق را از ۲۵میلیارد دلار در سال ۹۲ به حدود 12.6میلیارد کاهش دهیم که این روند باید ادامه یابد.

 شناسایی مشکلات تولید و صنعت

در شرایطی که معاون وزیر صنعت معتقد است که ساختارهای لازم برای جهش تولیدی و اقتصادی در کشور فراهم است، رییس پارلمان بخش خصوصی قزوین از منظر دیگری به بحث ورود می‌کند و از شناسایی گلوگاه‌های مشکلات تولید خبر می‌دهد. رییس اتاق بازرگانی قزوین گفت: مشکلات بخش تولید و صنعت در ۲۵سرفصل و محور شناسایی شده تا با ارائه راهکار عملی برای حل آن با کمک دولت اقدام شود.  به گزارش«تعادل» به نقل از روابط عمومی اتاق قزوین، علیرضا کشاورز‌قاسمی دیروز در مراسم روز صنعت اظهار کرد: بخش خصوصی با تحمل مشکلات عدیده در بخش تولید با انگیزه خدمت به اقتصاد و اشتغال کشور با تحمل همه سختی‌ها در این راه که جنگ اقتصادی است با عزم ملی وارد کار شده اما نیازمند حمایت جدی دولت است.

او افزود: مشکلات نقدینگی، سرمایه در گردش و گران بودن مواد اولیه، دریافت عوارض و هزینه‌های متعدد و افزایش قیمت تمام شده از دغدغه‌های تولیدکنندگان است که باید برای حل آنها اقدام کرد.

رییس اتاق بازرگانی قزوین تصریح کرد: مشکلات بخش تولید و صنعت در ۲۵ آیتم و محور شناسایی شده که امیدواریم با کمک مسوولان دولتی و طرح در شورای گفت‌وگو و کارگروه‌های رفع موانع تولید برای حل آنها اقدام شود.

او بیان کرد: وقتی سود تسهیلات بانکی درکشور ما بالای ۱۸درصد است، هزینه تولید بالا می‌رود و قادر نخواهیم بود با دیگر تولیدکنندگان خارجی در شرایط مساوی رقابت کنیم که باید در این زمینه نیز اقدام شود.  کشاورزقاسمی بیان کرد: نرخ ارز و سود بانکی و تامین مواد اولیه به قیمت مناسب می‌تواند به کاهش مشکلات این بخش کمک کند.

 همیشه پای قاچاق کالا در میان است

در همین خصوص مهدی بخشنده، نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین هم گفت: قاچاق کالا و واردات بی‌رویه کالا از مهم‌ترین مسائلی است که به تولیدکننده داخلی آسیب می‌زند و از مسوولان وزارت صنعت انتظار داریم در این زمینه راهکاری بیندیشند.

او اضافه کرد: با وجود اینکه تعامل و هماهنگی بسیار خوبی بین مسوولان استانی برای حل مشکلات تولیدکنندگان وجود دارد اما هنوز موانع زیاد در مسیر تولید داریم که از نمایندگان مجلس انتظار داریم در این زمینه اقدام و با بازنگری در قوانین روند سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند.

بخشنده اضافه کرد: درآمدهای نفتی کشور باید در نوسازی کارخانه‌ها هزینه شود تا بتوانیم با استفاده از تجهیزات مدرن و به روز و تکنولوژی مناسب هزینه‌های تولید را کاهش داده و به رقابتی شدن تولید کمک کنیم.  این صادرکننده نمونه استان یادآور شد: باید قوانین سخت‌گیرانه از مسیر تولید برداشته شود و مسوولان نیز شرایط روان‌تری را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی مهیا کنند.  او بیان کرد: صدور کارت سبز و ویژه برای تولیدکنندگان شاخص کار ارزشمندی است که در استان کلید خورده و امیدواریم این حرکت گامی در مسیر حل سریع‌تر مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.  در ادامه مهدی عبدیان، صادرکننده نمونه کشور و استانی گفت: جلو ارز مبادله‌یی برای واردات تجهیزات تولید در کشور گرفته شده و ما تولیدکنندگان باید هزینه‌های زیادی را برای نوسازی واحدهایمان متحمل شویم.  عبدیان بیان کرد: صنعتگران باید بتوانند تکنولوژی روز و تجهیزات مورد نیاز خود را با ارز مبادله‌یی وارد کنند تا به اشتغال و تولید کمک شود.

 هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: با هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری در استان قزوین در سال جاری جهش قابل توجهی در توسعه صادرات غیرنفتی محقق می‌شود.

پرزحمت گفت: در دولت تدبیر و امید بیش از۸۰۰ فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۱۵میلیارد تومانی در استان صادر شده و زمینه اشتغال ۵۴ هزار نفر در منطقه فراهم شده است.  او افزود: در این دولت همچنین تعداد ۱۶۵۷فقره پروانه بهره‌برداری در گروه‌های مختلف تولیدی با سرمایه‌گذاری ۹۹میلیارد و ۳۶۳میلیون تومانی و اشتغال ۴۹هزار و۹۴۲نفر صادر شده که به رونق تولید و اشتغال کمک کرده است.  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون در استان قزوین تعداد ۷۵فقره پروانه اکتشاف معدنی و۶۰ فقره گواهی کشف و ۴۷فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده است.

 

ارسال نظر