چهره‌های استانی

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۹۵

بنگاه‌های اقتصادی روستاها توسعه را آسان می‌کند

11-2گلستان| استاندار گلستان گفت: ایجاد بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از دانش بومی و فناوری روز، منجر به افزایش درآمد پایدار روستاییان شده و دستیابی به توسعه را آسان‌تر می‌کند. به گزارش «تعادل» به نقل از ایرنا، حسن صادقلو دیروز در نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور در گرگان اظهار کرد: روستاها دارای ظرفیت فراوانی برای درآمدزایی و افزایش توان اقتصادی روستاییان هستند اما به دلیل سیاست‌های غلط گذشته، تاکنون استفاده مطلوبی از این توانایی‌ها نشده است. وی بیان کرد: دور بودن روستاها از علم و دانش روز از جمله دلایل افزایش آسیب وارده به این مناطق و زمینه‌سازی مهاجرت‌های گسترده است که باید تلاش کنیم با ایجاد اشتغال جدید و روزآمد در روستاها هویت آن را حفظ کرده و زمینه پایداری در روستا و کاهش مهاجرت به شهرها را فراهم کنیم. استاندار به مراحل ساخت دومین موزه روستایی کشور در گلستان نیز اشاره کرد و گفت: ساخت این‌گونه موزه‌ها با هدف حفظ و پاسداشت روستاها و سنت‌های کهن روستایی در همه استان‌های کشور ضروری است. موزه روستایی گلستان در پارک جنگلی قرق از توابع شهرستان گرگان در حال ساخت است. صادقلو همچنین جاذبه‌های گردشگری روستایی در دنیا را الگوی مناسبی برای توسعه روستاهای کشور دانست و گفت: بزرگ‌ترین جاذبه گردشگری در جهان، میراث روستایی است و حرکت به سمت توسعه ظرفیت‌های روستایی در گردشگری و جذب گردشگران به اولویت کاری همگانی تبدیل شود.

 

تولید صنایع خودرویی در اردبیل حمایت می‌شود

11-3اردبیل| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به اینکه استان اردبیل در حوزه صنایع خودرویی به‌عنوان تنها تولیدکننده یونیت کنترل هوشمند خودرو کشور محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور نیاز است که تولید صنایع خودرویی در اردبیل حمایت شود. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، سیدحامد عاملی دیروز در جلسه بررسی مشکلات صنایع خودرویی در اردبیل باتوجه به اینکه استان اردبیل در حوزه صنایع خودرویی به‌عنوان تنها تولیدکننده یونیت کنترل هوشمند خودرو کشور محسوب می‌شود، گفت: به همین منظور نیاز است که تولید صنایع خودرویی در اردبیل حمایت شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: حل مشکلات صنایع خودرویی در این زمینه و با وجود مزیت‌هایی که این حوزه دارد باید مبنای کار قرار داده شود تا بتوانیم در این حوزه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابیم و شاهد رشد و توسعه استان در این حوزه در آینده‌یی نزدیک باشیم. او با اشاره به اینکه این استان تنها تولیدکننده شیرهای اتوماتیک نفت و گاز در سطح ملی نیز به‌شمار می‌رود، افزود: این موضوع نیز سبب می‌شود که بتوانیم برای رسیدن به موفقیت پیشگام عمل کرده و شاهد تحقق اهداف موردنظر در این زمینه باشیم. عاملی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی که این استان در این حوزه‌ها دارد بسیار قابل‌توجه است که به همین منظور نیاز است این موضوع باتوجه و اهتمام ویژه مورد توجه واقع شود تا بتوانیم به تمام اهداف خود در راستای رسیدن به رشد و توسعه مورد انتظار در استان دست یابیم.

 

قطعی آب نداریم اما با افت فشار مواجه خواهیم بود

11-4کرمان| معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان با بیان اینکه در سال جاری نیز به‌ بیش از 900 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند، اضافه کرد: در شهرها تاکنون قطعی آب نداشته‌ایم و با مدیریتی که آبفا انجام داده سعی بر آن است که کمترین قطعی آب را داشته باشیم اما با فشار کم آب مواجه بوده‌ایم و ان‌شاءالله از این بحران با صرفه‌جویی مناسب به خوبی عبور خواهیم کرد. ابوالقاسم سیف‌الهی در گفت‌وگو با ایسنا، از طرح همیاران آب سخن به میان آورد و گفت: در دو سال اجرایی طرح همیاران آب حدود 980میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است. او بیشتر صرفه‌جویی آب را در بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: حدود 94‌درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی، 1.5‌درصد در بخش صنعت و مابقی آب مصرفی استان در بخش آب شرب مصرف می‌شود. معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان بیان کرد: آب شرب در شهرها و روستاهای استان حدود 280میلیون مترمکعب است این درحالی است که 206.5میلیارد مترمکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی استان است بنابراین صرفه‌جویی در بخش کشاورزی منطقی‌تر و دقیق‌تر خواهد بود. سیف‌الهی با اشاره به مصوبات طرح همیاران آب، مطرح کرد: توسعه آبیاری‌های تحت‌فشار (سال گذشته استان رتبه اول کشور را کسب کرد)، جایگزینی کشت‌های کم آب با کشت‌هایی که آب خواهی آن بالاست، خطوط انتقال آب (جهت کاهش تبخیر آب) و جلوگیری از کشت‌هایی که مصرف آب آنها زیاد است، ازجمله مصوبات طرح همیاران آب است که اجرایی شده‌اند.

 

راه‌اندازی خطوط مسافربری میان ایران و آذربایجان

11-5مازندران| مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: براساس توافق بنادر شمالی با کشور آذربایجان خطوط مسافربری در دریای خزر راه‌اندازی خواهد شد. به گزارش ایسنا، علی خدمتگزار در نشست اصحاب رسانه در بندر امیرآباد گفت: در دولت تدبیر و امید میزان جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این گذرگاه در مقایسه با دولت گذشته 7 برابر رشد کرد. او افزود: تا قبل از دولت تدبیر و امید میزان جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر امیرآباد هزار و 500میلیارد ریال بود که مبلغ این سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم تا پایان سال 95 در حدود 11هزار و 500میلیارد ریال رسیده است. مدیر بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید بندر امیرآباد به عنوان مرکز ترانزیت گندم معرفی شد که در حال حاضر ترانزیت گندم در استان‌های شمالی کشور به 250 هزار تن رسیده است. خدمتگزار تصریح کرد: عمده سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در امیرآباد در کارخانه کاغذ، مفتول کلاف، مبل، نئوپان، کارخانه روغن‌کشی و سیلوی ذخیره گندم است. او گفت: خطوط مسافربری ابتدا در انزلی گیلان در حاشیه خزر راه‌اندازی و به صورت تور داخلی این مسافرپذیری در سایر بنادر حاشیه خزر انجام می‌شود. خدمتگزار یادآور شد: شناور مورد نیاز برای حمل مسافر از سوی آذربایجان خریداری و کار حمل مسافر در دریای خزر از سوی این کشور انجام می‌شود.

 

ارسال نظر