تکمیل زنجیره فولاد یکی از شاه‌بیت‌های اقتصاد مقاومتی است

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۱۷
تکمیل زنجیره فولاد یکی از شاه‌بیت‌های اقتصاد مقاومتی است

فولاد مبارکه پایه صنعت فولاد کشور است. از آنجا که تکمیل زنجیره فولاد در بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از شاه‌بیت‌های اجرای اقتصاد مقاومتی است، شاهد این هستیم که فولاد مبارکه توانسته است با موفقیت توسعه‌های خود را اجرا کند و در بازارهای داخلی و صادراتی نیز حضوری موفق داشته باشد.

این مطلب را رضا رحمانی قائم‌مقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت در بیست‌ودومین سالروز نکوداشت صنعت و معدن در اصفهان که با حضور رسول زرگرپور استاندار اصفهان، سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رییس اتاق بازرگانی اصفهان، فولادگر نماینده اصفهان در مجلس، بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، محمدرضا برکتین رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان و احمدیه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، جمعی از مسوولان استان، فعالان اقتصادی و مدیران عامل شرکت‌ها و کارخانجات استان در محل برگزاری همایش‌های نگین نقش جهان اصفهان برگزار شد، گفت.

قائم‌مقام وزیر با تاکید بر اینکه 10درصد صنعت کشور در استان اصفهان قرار دارد، به اهمیت و لزوم توجه هر چه بیشتر به طرح رونق تولید و نوسازی صنایع که یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است تاکید کرد و افزود: در استان اصفهان حدود ۳۲۰واحد صنعتی وجود دارد که به نوسازی تجهیزات و خطوط تولید خود نیاز مبرمی دارند؛ بنابراین زمان را نباید از دست داد چراکه اصفهان پیشران و لکوموتیو صنعت کشور است. تاثیر صنعت اصفهان بر کشور به‌گونه‌یی است که اگر صنعت در اصفهان بازسازی شود، حرکت کند و رونق گیرد، مسلما تمام صنایع و صنوف کشور رونق می‌گیرند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین رابطه خاطرنشان کرد: باید با نوسازی خطوط تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های تولید، شرایطی فراهم کنیم تا توان رقابت با سایر رقبا بیش از پیش فراهم شود.

او از تخصیص منابع مالی قابل‌توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی و بازسازی صنایع خبر داد و گفت: برای این منظور کارخانه‌هایی که تجهیزات آنها در داخل موجود است باید از محل داخل اقلام موردنیاز خود را تامین کنند در غیر این صورت اگر تجهیزات موردنیاز آنها در داخل کشور موجود نبود، به یقین این شرایط برای آنها فراهم خواهد شد تا بتوانند از منابع بیرونی نسبت به این کار اقدام کنند.

رحمانی درخصوص اهمیت نگاه صادرات‌محور به تولید تصریح کرد: اینکه قبل از هر چیز باور کنیم تحریک طرف تقاضا با درنظر گرفتن بازار داخل و صادرات امکان‌پذیر است یک اصل است، کمااینکه در دنیا نیز همین‌گونه است. بدون تردید شکوفا شدن هر صنعت، متاثر از دو عامل فناوری و صادرات است. باید این معنی را باور داشته باشیم. اهمیت این دو اصل به‌گونه‌یی است که بعد از این نیز برای ایجاد هر واحدی به‌دنبال این باشیم که حتما محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار و قابلیت صادرات را داشته باشد. این باعث می‌شود که هم مصرف‌کننده داخلی منتفع شود و هم تولیدکننده بتواند ضمن رقابت با بازارهای جهانی از حاشیه امنیت لازم برخوردار گردد و باید به خاطر داشته باشیم که بدون صادرات شکوفایی صنعت امکان‌پذیر نیست.

او درخصوص اقدامات دولت برای حمایت از صادرات با بیان اینکه امسال دولت با جدیت هرچه تمام‌تر از صنایع صادرات‌محور حمایت خواهد کرد، گفت: برای سال ۹۶ دولت بسته حمایتی خوبی درنظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به سپرده‌گذاری در بانک توسعه صادرات و بسته‌های تشویقی دیگر اشاره کرد.

قائم‌مقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنان خود گفت: اگر بخواهیم در بازارهای صادراتی دنیا حضوری مستمر و موفق داشته باشیم باید سه شرط کیفیت بالا، قیمت مناسب و تحویل به‌موقع سفارش را مدنظر قرار دهیم.

 

ارسال نظر