ورود بخش خصوصی به فرآیند اشتغال‌زایی استان‌‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۱۶
ورود بخش خصوصی به فرآیند اشتغال‌زایی استان‌‌ها

گروه بنگاه‌ها   

در شرایطی که برخی گروه‌های افراطی تلاش می‌کنند تا در مسیر جذب سرمایه و برنامه‌ریزی دولت سنگ‌اندازی کنند و هر روز طرح تازه‌یی برای محدود کردن دولت در فرآیند جذب سرمایه مطرح می‌شود، دولت یازدهم بدون توجه به این حاشیه‌سازی‌ها تلاش می‌کند تا در مسیر تحقق وعده‌هایی که به مردم داده است، گام بردارد. موضوع اشتغال‌زایی مهم‌ترین اولویتی است که دولت دوازدهم بعد از تشکیل باید برای پاسخگویی به مطالبات مردم ابعاد و زوایای گوناگون آن را تحقق بخشد.

اینکه دولت یازدهم از ضرورت جهش در حوزه ایجاد شغل صحبت می‌کند، نشان‌دهنده این واقعیت عریان است که چهره‌های اقتصادی کابینه و شخص رییس‌جمهور درک معقولانه و درستی از مطالبات مردم و جامعه دارند و بر اساس این درک واقع‌گرایانه تلاش می‌کنند تا حداقل سهم اشتغال‌زایی سالانه را به محدوده 950هزار شغل برسانند. این فرآیند اشتغال‌زا در استان‌های مختلف باید بر اساس مزیت‌ها و شاخصه‌های اقتصادی و معیشتی استان هدف برنامه‌های اشتغال‌زایی را در دستور کار قرار دهد.

 در این میان نکته ظریفی که نباید از آن غفلت شود، اهمیت مشارکت بخش خصوصی واقعی در فرآیند اشتغال‌زایی استانی است. بدون حضور بخش خصوصی امکان رسیدن به اعداد و ارقام اشتغال‌زایی اعلام شده، بیشتر به یک رویای در دوردست شبیه است تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب باز کرد.

استان کرمان یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌های فراوانی را در بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و... دارد، بنابراین در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توان از ظرفیت‌های بخش خصوصی به نفع اشتغال‌زایی و نهایتا توسعه استان بهره برد. بر اساس برنامه‌های دولت تدبیر و امید، کرمان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی، موثرترین و کارآمدترین طرح‌ها و ایده‌ها را عملیاتی کرده و مدیریت ارشد این استان با اقدامی مبتکرانه و ارائه طرحی نو، پهناورترین استان کشور را به هشت زون (منطقه) اقتصادی تقسیم و توسعه این مناطق را به شرکت‌های توانمند و توسعه‌گرا تفویض و تاکنون با 21 معین اقتصادی به تفاهم رسیده است. با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه استان کرمان در دستور کار قرار گرفت و شرکت میدکو به عنوان معین اقتصادی منطقه پنج در کرمان توانست 11 هزار شغل برای جوانان جویای کار این استان ایجاد کند.

در استان کرمان از این موسسه‌ها و شرکت‌های توسعه‌گرا به عنوان معین (یاوران) اقتصادی یاد می‌شود.

 سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی میدکو

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با اشاره به عهده‌دار شدن توسعه منطقه پنج شامل شهرستان‌های راور و زرند توسط میدکو به ایرنا گفت: ایجاد چنین تحولاتی در این استان، نتیجه احترام به سرمایه‌گذاران و پهن کردن فرش قرمز برای آنهاست؛ به گونه‌یی که فقط این شرکت با افتخار، بیش از 20هزار میلیارد تومان پروژه را در بخش معدن و صنایع معدنی کرمان اجرا کرده است.

سعید فیلسوفیان در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در راه‌اندازی کارخانه‌های احداث شده توسط میدکو از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است، عنوان کرد: انتقال دانش فناوری این صنایع به کرمان یکی از اولویت‌های مجموعه مدیریتی این شرکت است.

او ادامه داد: طی 2 سال و نیم گذشته کارخانه‌های شماره یک و 2 کنسانتره سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت 4میلیون تن، کارخانه آهن اسفنجی بردسیر با ظرفیت یک میلیون تن، مجتمع گندله‌سازی سنگ‌آهن سیرجان با ظرفیت 5.2میلیون تن و کارخانه‌های شماره یک و 2 تولید کنسانتره سنگ‌آهن زرند با ظرفیت 4میلیون تن به همت جوانان بومی استان کرمان به بهره‌برداری رسیده است.

فیلسوفیان اضافه کرد: هدف این شرکت رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 2.4 میلیون تن شمش فولادی و 55هزار تن مس کاتدی همراه با تامین تمام مواد اولیه و کمکی عمده برای رسیدن به این حجم از تولید است.

 سرمایه‌گذاری 15هزار میلیارد تومانی

مدیر روابط عمومی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه گفت: میدکو نسبت به طرح و اجرای 22 پروژه از معدن تا محصول نهایی با حجم سرمایه‌گذاری بیش از 15هزار میلیارد تومان در استان کرمان اقدام کرده است و از این تعداد طی پنج سال گذشته تاکنون 11پروژه به بهره‌برداری رسیده و در حال تولید است.

او اضافه کرد: سایر پروژه‌های باقیمانده این شرکت نیز مطابق برنامه زمانبندی شده در دست ساخت و راه‌اندازی است و بخش عمده‌یی از این پروژه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.

فیلسوفیان با بیان اینکه حمایت ویژه مدیران استان کرمان از بنگاه‌های اقتصادی در اجرای پروژه‌ها قابل تقدیر است، اظهار کرد: اعتقاد داریم که توسعه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بنگاه‌های اقتصادی باید در امر توسعه به کمک دولت‌ها بیایند نه اینکه از دولت کمک بخواهند.

او تاکید کرد: اقدامات بخش خصوصی در کرمان می‌تواند، الگویی موفق برای توسعه تمام استان‌های کشور باشد. فیلسوفیان گفت: امروز هلدینگ میدکو به عنوان معین اقتصادی به امر توسعه استان کرمان ورود کرده و همانند شرکت‌های بزرگ جهانی در راستای انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود از هیچ تلاشی دریغ نکرده به گونه‌یی که مشارکت در ساخت شبکه فاضلاب شهری شهربابک و مقابله با ریزگردها گوشه‌یی از این اقدامات است.

 همکاری دولت برای رشد بخش خصوصی

مدیر روابط عمومی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه ادامه داد: 2 هزار هکتار از اراضی استان کرمان برای اجرای پروژه‌های میدکو به این شرکت واگذار شده و شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از ایجاد 225هکتار فضای سبز به‌عنوان نخستین شرکت در بخش خصوصی این استان تفاهمنامه کاشت یک‌هزار و 555 هکتار جنگل کاری را با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به امضا رسانده است.

او ادامه داد: تاکنون یک‌هزار و 225 از این تفاهمنامه اجرا شده و این اقدام گام بلندی در مقابله با پدیده ریزگردها در استان کرمان است.

فیلسوفیان گفت: با راه‌اندازی تمام پروژه‌های این شرکت، تعداد شاغلان هلدینگ میدکو به‌طور مستقیم به 15هزار نفر خواهد رسید و اولویت استخدام همچون گذشته با افراد بومی منطقه خواهد بود.

موفقیت بخش خصوصی در دولت یازدهم در استان کرمان را باید مرهون کار شبانه‌روزی نماینده عالی و در عین حال ایده‌پرداز و خلاق دولت تدبیر به همراه تیم اقتصادی‌اش دانست که زمینه‌های رضایتمندی مردم را از یک‌سو و از طرفی صاحبان سرمایه را که اقدام به سرمایه‌گذاری بالایی در این استان کرده‌اند را نیز به همراه داشته است.

بدون شک ارائه مدل اقتصادی سپردن کارها به بخش خصوصی با پیوست فرهنگی و ایجاد مسوولیت اجتماعی برای شرکت‌های خصوصی که اینک در مناطقی از استان پهناور کرمان اجرایی شده می‌تواند به سایر نقاط کشور تعمیم داده شود.

 

 

ارسال نظر