بررسی پرونده سیم‌کارت‌‎های دایمی ایرانسل

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۴۰
بررسی پرونده سیم‌کارت‌‎های دایمی ایرانسل

گروه بنگاه‌ها|

مشترکان اپراتور ایرانسل نسبت به کاهش هزینه خرید سیم‌کارت‌های دایمی و تعرفه مکالمه این اپراتور در صفحه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، شرکت ایرانسل اپراتور دوم ایران، مدتی قبل قیمت سیم‌کارت‌های دایمی خود را نصف کرد و حتی امکان خرید قسطی آن را نیز فراهم کرد. همچنین ایرانسل تعرفه مکالمه سیم‌کارت‌های دایمی را به 333 ریال کاهش داد و تبلیغات گسترده‌‎یی را با شعار ارزان‌ترین خدمات بین دیگر اپراتورها شروع کرده اما در چندین روز گذشته موجی از اعتراضات از سوی مشترکان ایرانسل نسبت به این خدمات جدید در صفحه اینستاگرامی محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و توییتر بسیاری از کاربران ایرانی ایجاد شده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده، ایرانسل به‌عنوان اپراتور دوم ایران بیش از 31 میلیون سیم‌کارت اعتباری فعال دارد درحالی که این شرکت تنها حدود 300هزار مشترک سیم‌کارت دایمی فعال دارد. این شرکت برای افزایش تعداد مشترکان دایمی تصمیم گرفته با روش‌های مختلف مانند نصف کردن هزینه سیم‌کارت‌های دایمی، ارائه 20 گیگابایت اینترنت 30روزه، یک ماه مکالمه رایگان و... کاربران را به سمت خود جذب کند اما همچنان این شرکت به دلایلی چون نداشتن پوشش گسترده و اینترنت در بسیاری از نقاط کشور، نارضایتی کاربران از وضعیت سیم‌کارت‌های اعتباری و... موفق نبوده است.

از سوی دیگر اپراتور اول ایران، شرکت همراه اول دارای 33 میلیون سیم‌کارت اعتباری فعال و بیش از 15میلیون سیم‌کارت دایمی فعال است که نشان می‌دهد رقابت ایرانسل و همراه اول در سیم‌کارت‌های اعتباری بسیار نزدیک است اما همراه اول با بیش از 15میلیون سیم‌کارت دایمی بدون هیچ‌گونه خدمات تبلیغاتی و جذاب اولیه و تنها با کیفیت مناسب، پوشش گسترده و خدمات یکپارچه در سراسر کشور و شماره‌های 0912 به‌عنوان محبوب‌ترین شماره‌‎های کلاس تجاری و کسب و کار پیشرو میدان سیم‌کارت‌های دایمی در ایران است.

 ایرانسلی‌ها چرا گله‌مند هستند؟

شاید خدمات جدید ایرانسل برای برخی افراد جذاب باشند اما نکته مهمی وجود دارد. همان‌طور که گفتیم ایرانسل تعداد بسیار زیادی مشرک سیم‌کارت اعتباری دارد چراکه قیمت پایینی دارند و در گذشته حتی نیاز به فعال‌سازی خاصی برای آنها وجود نداشت؛ همین مساله باعث شد تا قشر ضعیف جامعه یا حتی جوانان سراغ سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل بروند و هر مشترک چندین سیم‌کارت را خریداری و سیم‌کارت هدیه آن را نیز دریافت کند، اما حالا ایرانسل تصمیم گرفته با سیم‌کارت‌های ارزان‌قیمت، خدمات اولیه جذابی را ارائه تا تعداد بیشتری مشترک دایمی جذب کند و همین مساله باعث شده تا مشترکان سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل که در گذشته سیم‌کارت‌های دایمی خریداری کردند و مشترکان اعتباری این شرکت از این مساله گله‌مند باشند.

بسیاری از مشترکان ایرانسلی در چندین روز گذشته در توییتر و اینستاگرام نسبت به خدمات جدید این اپراتور واکنش نشان داده‌اند که برخی آنها مربوط به ضرر بسیار زیاد خریداران سیم‌کارت‌های دایمی با شماره‌های رند یا غیر رند در چندین سال گذشته و برخی دیگر از آنها مربوط به عدم کاهش تعرفه مکالمه برای مشتریان اعتباری است. همچنین بسیاری از کاربران فضای مجازی تبلیغات جدید ایرانسل را غیرواقعی دانسته‌اند و این مسائل را به طعمه‌یی برای جذب مشتری تشبیه کرده‌‎اند.

کاربران ایرانسلی به‌دنبال کاهش تعرفه برای سیم‌کارت‌های اعتباری به 333 ریال مانند سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل هستند، چراکه این شرکت باید به اکثر مشترکان خود که سیم‌کارت‌های اعتباری دارند اهمیت دهد؛ اما ایرانسل به مشترکان اعتباری خود توجهی ندارد. همچنین مشترکان دایمی ایرانسل نگران سیم‌کارت‌های دایمی خود هستند که با هزینه بیشتری در چندین سال گذشته خریداری کرده‌اند و حالا قیمت کمتری در بازار دارد و باعث شده آنها ضرری بزرگ کنند و خواستار بازگشت قیمت سیم‌کارت به قیمت قبلی هستند.

برخی پیام‌های مشترکان ایرانسلی به شرح زیر است:

-اگر هزینه مکالمه ایرانسل رو کم میکنین، پس واسه همه کم کنین نه فقط دایمی‌ها

-ایرانسل هنر کرده! اگر خیلی ادعاش میشه تعرفه خوب میده بیاد واسه اعتباری‌ها رو هم کم بکنه

-من الان سیم‌کارت اعتباری دارم، برم یه سیم‌کارت دایمی هم بخرم که میخواد نرخ مکالمه کمتر بده؟ میخوام نده، بیاد همون اعتباری رو هزینه‌اش رو کم کنه

-الان من که کارم خرید و فروش سیم‌کارته باید چی کار کنم؟ سیم‌کارت خریدم سال 88 قیمت 75هزار تومان از ایرانسل حالا در کل ارزشش کمتر از

 200 هزار تومنه، همین 75 هزار تومن رو سیم‌کارت همراه اول می‌خریدم الان 400 هزار تومان ارزش داشت.

 سود ایرانسل از مشترکان اعتباری برای جذب مشترک دایمی

خدمات اولیه سیم‌کارت‌های دایمی ایرانسل از قیمت سیم‌کارت دایمی بیشتر است؛ در واقع ایرانسل 26گیگابایت اینترنت همراه با یک ماه مکالمه رایگان به شما می‌دهد که قیمت آن حدود 90 هزار تومان است اما شما تنها 60 هزار تومان پرداخت می‌کنید که این مساله نشان می‌دهد ایرانسل از سود بسیار بالای مشترکان اعتباری برای جذب مشترک دایمی در حال استفاده است، مساله‌یی که تا به امروز شکست خورده بوده است چراکه افرادی که به‌دنبال خرید سیم‌کارت دایمی هستند، توانایی پرداخت بالایی دارند و عمدتا برای‌شان خدمات اولیه و قیمت سیم‌کارت مهم نیست به‌همین دلیل است که ایرانسل فقط 300هزار مشترک دایمی و همراه اول بیش از 15میلیون مشترک سیم‌کارت دایمی دارد.

اگر ایرانسل مدعی تکریم مشتری و ارائه خدمات ارزان‌قیمت است باید درخواست 31 میلیون مشترک اعتباری یعنی کاهش تعرفه مکالمه به تمامی خطوط سیم‌کارت‌های اعتباری مانند سیم‌کارت‎های دایمی به 333 ریال را انجام دهد تا آن موقع دید که آیا این شرکت سودی خواهد داشت که به صورت قطع باید گفت ایرانسل به هیچ‌وجه چنین کاری را برای درآمد اصلی خود و جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بخش سیم‌کارت دایمی نخواهد کرد.

 کارشناسان حوزه ارتباطات در رابطه با اتفاقات اخیر چه می‌گویند؟

یک کارشناس حوزه ارتباطات در رابطه با مسائل اخیر ایرانسل گفت: ایرانسل بیش از 31 میلیون سیم‌کارت اعتباری دارد درحالی که همین اپراتور فقط حدود 300هزار سیم‌کارت دایمی دارد که تا به امروز در این شبکه فعال است اما در مقابل همراه اول حدود 16 میلیون سیم‌کارت دائمی و تعداد

 33 میلیون سیم‌کارت اعتباری دارد. با بررسی این آمار کاملا واضح و روشن است که ایرانسل با سرمایه‌گذاری کلان و تبلیغات جذاب به دنبال جذب مشترک دایمی است؛ اما این حرکت نیز به نظر می‌رسد شکست خواهد خورد.

کارشناس حوزه فناوری ارتباطات افزود: شرکت خدماتی ایرانسل در حال حاضر وارد یک بازی رقابتی شده است، رقابت با اپراتور اول ایران که فعلا پیشتاز در حوزه ترابرد‌پذیری است و از همه مهم‌تر دارای سیم‌کارت‌های دایمی 0912 برای صاحبان کسب و کار و بخش تجاری است که به آن علاقه زیادی

 دارند.

این کارشناس ادامه داد: ایرانسل باید بداند یکی از مهم‌ترین مسائل در سیم‌کارت‌های دایمی و خریداران آنها توانایی پرداخت است یعنی فردی که سیم‌کارت دایمی خریداری می‌کند قطعا می‌تواند هر هزینه مکالمه‌یی، هزینه اینترنت و... را پرداخت ‌کند. یعنی توان پرداخت بالاتری نسبت به مشترک اعتباری دارد و نیازی به این خدمات اولیه تبلیغاتی یا سیم‌کارت ارزان‌قیمت ندارد به‌همین منظور بسیاری از مشترکین دایمی به‌دنبال کیفیت ارتباط و سیم‌کارت‌هایی با شماره‌های برتر مانند شماره‌های 0912 هستند.

شایان ذکر است که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران در جریان نمایشگاه بین‌المللی TGC از پیگیری این مساله و فراخواندن اپراتور دوم برای بررسی بیشتر این موضوع برای پیگیری مطالبات مشترکان ایرانسل و جلوگیری از عدم رضایت تعداد زیادی از مشترکان ایرانسلی خبر داد.

 

 

ارسال نظر