امکان ایجاد 40هزار شغل در حوزه فرش دستباف

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۲۷:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۵۰۷
امکان ایجاد 40هزار شغل در حوزه فرش دستباف

در روزهایی که موضوع اشتغال‌زایی به عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار مسوولان اجرایی کشور قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌های ساختاری برای افزایش ظرفیت‌های اشتغال‌زایی با جدیت از مسوولان دنبال می‌شود، رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با تولیدات صادرات‌محور، امکان ایجاد 40هزار شغل در حوزه فرش دستباف در کشور وجود دارد. حمید کارگر دیروز در همایش بررسی وضعیت فرش کاشمر اظهار کرد: براساس ابلاغ دولت، 20هزار شغل برای حوزه فرش دستباف پیش‌بینی شده که با توجه به ظرفیت تولید و عنایت اوژه به موضوع صادرات برای ایجاد 40هزار شغل در این حوزه آمادگی داریم. او گفت: براساس تقسیمات استانی هزار و 360 نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان رضاو ایجاد می‌شود. کارگر از انعقاد تفاهمنامه‌یی با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: براساس این طرح برای خرید فرش تا سقف 100میلیون ریال به شهروندان تسهیلاتی با سود 4درصد و بازپرداخت 36 ماهه داده می‌شود. رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: این طرح به صورت پایلوت در آذربایجان‌غربی اجرا شده که امیدواریم در شهریورماه اجرای آن را به‌طور رسمی در سراسر کشور اعلام کنیم که عملیاتی شدن این طرح موجب رونق فرش دستباف خواهد شد. کارگر با بیان اینکه فرش کاشمر صاحب اصالت، پیشینه و هویت است و در سال 94 در سازمان جهانی مالکیت در ژنو ثبت جهانی شده است، گفت: مرکز ملی فرش ایران، به فرش این منطقه بی‌توجه نبوده و نخواهد بود. او با انتقاد از میدان دادن به تابلوفرش‌هایی که هیچ ارتباطی به فرش ایرانی ندارند، اظهار کرد: با وجود اینکه اکنون این تولیدات دارای بازارفروش هستند ولی مزیت شاخص ایران نسبت به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ترکیه محسوب نمی‌شوند لذا اگر آغوش خود را برای این تولیدات باز کرده باشیم به اصل اصالت‌های منطقه پشت کرده‌ایم.

رییس مرکز ملی فرش ایران با ابراز مخالفت نسبت به پرداخت مستقیم تسهیلات به قالیبافان و مشاغل خانگی اظهار کرد: پرداخت مستقم نقدینگی به قالیباف موجب خروج از دایره تولید و خریدن کالاهایی دیگری مثل یخچال و تلویزیون می‌شود، از این رو تسهیلات باید به تاجر و تولید‌کننده پرداخت شود.

او گفت: در حوزه فرش دستباف تثبیت اشتغال و توسعه کارگاه‌های موجود بسیار مورد اهمیت است.

کارگر ایجاد شهرک تخصصی فرش را چاره‌یی برای رونق این حوزه ندانست و گفت: بنا به شرایط بومی منطقه باید نسخه‌های متفاوتی برای رونق فرش دستباف تجاوز کرد که تولید غیر متمرکز در منازل با مدیریت متمرکز نسخه بهتری برای این عرصه است.

او با تاکید براینکه نباید سراغ کاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف رفت، اظهار کرد: برخی برای کاهش قیمت تمام شده از کیفیت فرش حرف می‌زنند که این امر موجب شده برند و اصالت فرش ایران زیر سوال برود. به گفته او هر اندازه قیمت تمام شده این محصول را کاهش دهیم باز هم قیمت فرش ایران سه‌برابر قیمت تمام شده در کشورهایی همچون هند و پاکستان است از این رو امروزه فرش کاشمر به خاطر همین مشکلات بازار اصلی خود را از دست داده است.

 

ارسال نظر