هدف‌گذاری برای رسیدن به توسعه متوازن استانی

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۱۹
هدف‌گذاری برای رسیدن به توسعه متوازن استانی

خندان‌دل: در حال حاضر 36 درصد جمعیت شهری کشور در 8 کلان‌شهر ساکن هستند

گروه بنگاه‌ها|

همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای کلان‌شهرهای کشور دیروز با حضور رحمانی‌فضلی وزیر کشور، احمدی معاون سیاسی وزارت کشور، مقیمی قائم‌مقام وزیر کشور، دین‌پرست و خندان‌دل معاونان وزیر کشور برگزار شد. همایشی که با توجه به پیروزی فراگیر اصلاح‌طلبان در اکثر کلان‌شهرهای کشور به محلی برای ارائه گفتمان اصلاح‌طلبی در ساختار مدیریت شهرها و کلانشهرها بدل شده بود.

گفتمانی که برای نخستین‌بار در زمان دولت اصلاحات، رویای در دوردست شوراهای اسلامی شهرها در کشورمان را از میان ردیف‌های مغفول مانده قانون اساسی خارج و به یک واقعیت نزدیک عملیاتی و عینی بدل کرد و امروز با گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز به کار نخستین دوره شوراهای اسلامی شهرها در سال78، اصلاح طالبان یک‌بار دیگر این فرصت را پیدا کرده‌اند تا با استفاده از شایسته‌سالاری و دیدگاه‌های کارشناسی، قطار مدیریت و برنامه‌ریزی در شهرها و کلان‌شهرها را به مسیر درست و اصولی خود باز گردانند. در همایش روز گذشته اما وزیر کشور از برنامه‌های دولت برای حمایت و پشتیبانی از شوراها صحبت کرد و از آنان خواست تا از تجربیات 4دوره گذشته برای بهبود وضعیت زندگی در شهرها و روستاها استفاده کنند. رحمانی‌فضلی توسعه متوازن در مناطق گوناگون را رمز توسعه پایدار کشور ارزیابی کرد که بخشی از آن در گرو ایجاد یک ساختار قوام یافته در مدیریت شهرهاست. خندان‌دل هم درباره قوانین مسکوت مانده مدیریت شهری در ساختار قانون اساسی ایران صحبت کرد و با قرائت یکی از این قوانین به نمایندگان شوراها یادآور شد که بر تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در شهرها باید نوع خاصی از تعامل را با شوراهای اسلامی داشته باشند.

 وارث مجموعه‌ غیرمتعادل شهر و روستاها هستیم

وزیر کشور گفت: ما وارث مجموعه‌یی از شهر و روستاها به صورت غیر متوازن و غیرمتعادل هستیم که ناشی از برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و نظام اداری غلطی است که در ظرف 50 تا60 سال گذشته بر ما تحمیل شده است. عبدالرضا رحمانی‌‌فضلی دیروز در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلان‌شهرها با بیان اینکه هر چند بعد از انقلاب ما اصلاحات زیادی را در نظام قانون‌گذاری و نحوه توزیع منابع انجام دادیم و در ایجاد زیرساخت‌ها واقعا موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: الان در ارائه خدماتی مانند برق، آب‌، راه و جاده، آموزش و پرورش و بهداشت یک عدالت نسبی خوب در کشور حاکم است اما در حوزه درآمد، تولید، اشتغال و توزیع جمعیت نتوانسته‌ایم عقب‌افتادگی سابق را جبران کنیم. وزیر کشور با اشاره به اینکه ما باید این مشکل را ریشه‌یی حل کنیم و نگاه تعادل‌بخشی و عدالت بخشی داشته باشیم، تصریح کرد: در غیر این صورت اگر بخواهیم نگاه یکپارچه به کل کشور نداشته باشیم کارها درست نمی‌شود. هر قدر منابع در تهران هزینه کنیم که البته باید به خاطر حضور جمعیت هزینه کنیم، در روستا و شهرها با کمبود امکانات و شغل مواجه می‌شویم و روند مهاجرت همین‌گونه ادامه می‌یابد و به روزی می‌رسیم که 15-10 شهر بزرگ و ایرانی خالی از سکنه به ویژه در مناطقی که دارای اهمیت ژئوپلیتیکی و امنیتی برای ما هستند خواهیم داشت. رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه نگاه حاکم بر شوراها نگاه جامع و عدالت محورانه و ساختارگرایانه باشد تا همه ظروف مرتبط با هم را ببینیم، گفت: ما نظام برنامه‌ریزی کلان، متمرکز و بخشی داریم. در این نگاه بحث عدالت منطقه‌یی را نمی‌بینید. با این نظام برنامه‌ریزی امکانات بیشتری در شهرهایی که تراکم جمعیت وجود دارد تخصیص داده می‌شود و این نابرابری‌ها را افزایش می‌دهد.

 در مدیریت شهری باید از تمرکزگرایی فاصله بگیریم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تهیه لوایح مختلف در وزارت کشور برای حل مسائل شهری گفت: در موضوع مدیریت شهری باید از تمرکزگرایی در دولت فاصله بگیریم.

هوشنگ خندان‌دل در صحبت‌هایش در این همایش اظهار کرد: در حال حاضر 36 درصد جمعیت شهری کشور در 8 کلان‌شهر، 36 درصد دیگر در 78 شهر بالای 100هزار نفر و کمتر از یک میلیون نفر ساکن‌اند و 28درصد باقی‌مانده در بیش از 1100شهر دیگر توزیع شده‌اند. او در ادامه افزود: این پراکندگی و توزیع جمعیت شرایط متفاوتی را برای تنظیم امور و ارائه خدمت به مردم فراهم می‌کند. حجم منابع مالی در مدیریت شهری حدود 54 هزار میلیارد تومان است که در شهرهای بزرگ‌تر به ازای هر نفر 2 میلیون تومان صرف ارائه خدمت شده در حالی که در شهرهای کوچک این رقم به یک‌چهارم 2 میلیون تومان تقلیل داشته است. باید اقداماتی انجام دهیم که در این امور اصلاحات مناسبی انجام شود. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین گفت: در روز بیش از 53 هزار تن زباله در شهرها تولید می‌شود که بیش از 16 هزار تن آن در کلان‌شهرها تولید می‌شود و فقط یک‌چهارم آن بازیافت می‌شود. خندان‌دل ادامه داد: در حوزه آلودگی هوا که به سیستم حمل و نقل شهری مربوط می‌شود با ناوگان اتوبوسرانی مواجهیم که بیش از نیمی از آن فرسوده است که این وضعیت در کلان‌شهرها بدتر است. و راه‌حلی برای آن باید ارائه کنیم. وی یادآور شد: بیش از 11 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر ارزش افزوده و دولت به شهرداری‌ها کمک شده که این رقم یک‌پنجم هزینه‌یی است که شهرداری‌ها انجام داده‌اند. حدود 60درصد از منابع مالی شهرداری‌ها به ساخت و ساز شهری بستگی دارد که این امر موجب ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر نامناسب و در نتیجه کاهش احساس آرامش شهروندان شده است. ما لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را آماده و تقدیم دولت کرده‌ایم تا وابستگی آنها به ساخت و ساز شهری کمتر شده و درآمد شهرداری‌ها کمتر تحت‌تاثیر نوسانات قرار بگیرد.

 

ارسال نظر