چهره‌های استانی

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۴:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۲۱۸۷

فاصله توان فارغ‌التحصیل با نیاز بازار کار

11تیراردبیل| معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: بین توان علمی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با سازمان نیاز بازار کار فاصله قابل‌توجهی مشاهده می‌شود. به گزارش «تعادل» به نقل از مهر، رضا باقری‌اصل دیروز در نشست توسعه اشتغال و کسب‌وکار در بستر دولت الکترونیک در اردبیل تصریح کرد: از جمله چالش‌های احصا شده در حوزه کسب‌وکار کشور موضوع فاصله بین توان علمی فارغ‌التحصیلان و نیاز بازار کار است. او با تاکید به ضرورت تلاش دانشگاه برای ارتباط‌دهی بین دانش و مهارت اضافه کرد: به عنوان مثال امروز یک برنامه‌نویس خوب بودن الزاما شغل ایجاد نمی‌کند. معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ۹۵ درصد از مراجعان به این مجموعه به جای طرح کسب‌وکار صرفا ایده آن را می‌توانند طرح کنند، متذکر شد: چالش دوم نیازمندی به سرمایه است که به‌درستی بین طراحان ایده‌ها تعریف نشده است. به گفته باقری‌اصل، سرمایه اولیه ۷۰درصد از استارت‌آپ‌های موفق دنیا توسط خود خانواده‌ها تامین شده است و این در حالی است که در کشور ما همه به دنبال وام بانکی هستند؛ غافل از اینکه بانک نیازمند توجیه و به دنبال سوددهی است. او با بیان اینکه تمرکز به دریافت وام ‌باید تغییر کند، اضافه کرد: لازم است طراحان ایده‌های کسب‌وکار ICT  به‌دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار بوده و از ابتدا نیز به فکر سودآفرینی نباشند. به‌دلیل محدودیت‌های مالی دولت قادر به تامین وام‌های درخواستی نیست و بهتر است پیاده‌سازی ایده‌ها بدون تمرکز به دریافت وام دنبال شود. باقری‌اصل با تاکید بر اینکه در کشور ‌باید داده‌های دولت به مرور آزاد شده و کسب‌وکارها براساس آن شکل بگیرد، اضافه کرد: امروز خوشبختانه چالش دسترسی نداریم و مدل‌های کسب‌وکار توسعه یافته شکل گرفته است.

 

حمایت از خوشه‌های صنعتی بخش فرش زنجان

11تیرزنجان| مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان زنجان از رونمایی فرش بافته شده براساس نقشه ویژه استان زنجان خبر داد و گفت: در بحث فرش در استان جلو هستیم و از خوشه و صنعتگران این بخش حمایت می‌کنیم. به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، امیرحمیدنیا دیروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان اظهار کرد: از 3 خوشه فرش، کفش و چاقو در استان زنجان خوشه فرش توسعه بیشتری یافته که در این راستا از فرش بافته شده براساس نقشه ویژه استان شهریور ماه رونمایی می‌شود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با بیان اینکه خوشه کفش جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان است، گفت: در این خوشه حدود 180 میلیون قرارداد منعقد شده و 8 واحد جدید در طول سال 95 به این خوشه افزوده شده است. حمید ذوالقدر مدیرعامل توسعه خوشه کفش هیدج نیز در این جلسه گفت: در صنعت کفش شهرستان هیدج حدود 140 واحد فعال وجود دارد که برای یک‌هزار و 67 نفر اشتغال ایجاد کرده است. او افزود: از این واحدها، 95 واحد در تولید کفش دست‌دوز با اشتغال‌زایی 799 نفر و 4 واحد در تولید کفش ماشینی با اشتغال‌زایی 137 نفر، فعالیت می‌کنند. مدیرعامل توسعه خوشه کفش هیدج با اشاره به تولید 6.5میلیون کفش در سال 95 ابراز کرد: در شرایط فعلی صادراتی برای کفش هیدج نداریم و اگر هم صادراتی انجام بگیرد به نام کفش استان‌های دیگری مثل تبریز یا اصفهان صادر می‌شود. او با ابراز امیدواری بر مورد حمایت قرار گرفتن این واحدها در بخش بازار تصریح کرد: همه محصولات این صنعت در بازار داخلی توسط واسطه‌ها و بنکدارها خریداری می‌شود.

 

کرمانشاه در تولید کلزا رکورد زد

11تیرکرمانشاه| رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بین‌المللی اورالیس فرانسه در یکی از مزارع کلزا کرمانشاه با ثبت تولید 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد کشوری این محصول زده شد. خسرو شهبازی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این رکورد ارزشمند با اختلاف زیاد بیش از یک تن نسبت به رکورد قبلی آن در کشور با تولید 8 هزار و 200کیلوگرم در هکتار به دست آمده است. او با بیان اینکه این رکورد در یکی از مزارع روستای «قاقلستان» شهرستان کرمانشاه ثبت شد، گفت: این موفقیت حاصل تلاش کشاورزان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به‌دلیل رعایت اصول فنی، علمی و کارشناسی در طول عملیات کاشت، داشت و برداشت بوده است. رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین حمایت‌های ویژه سازمان جهاد کشاورزی از کلزاکاران برای تامین بذور هیبرید فرانسوی، بیمه رایگان، نظارت مستمر کارشناسان، خرید تضمینی و پرداخت به‌موقع طلب کشاورزان را از دلایل دیگر ثبت این موفقیت ذکر کرد. شهبازی در پایان گفت: تاکنون بیش از 30 هزار تن کلزا از مزارع استان کرمانشاه برداشت شده که هزار تن بیشتر از تولید سال گذشته است و برداشت این محصول تا هفته آینده ادامه خواهد داشت. استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 945 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ دارد. دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰درصد پوست است. رقم اصلاح شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضدتغذیه‌یی، برای مصرف انسان و تک‌معده‌یی‌ها نسبت به رقم غیراصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌‌تر است.

 

جهاد کشاورزی درمورد آفت شب‌پره پاسخگو باشد

11تیرمازندران| استاندار مازندران گفت که درمورد نفوذ آفت شب‌پره در جنگل‌های شمشاد در غرب این استان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد. به گزارش ایسنا، ربیع فلاح جلودار دیروز در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی مازندران افزود: باید این سازمان تحقیقاتی پیش از وقوع آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال به‌خصوص در این خطه پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌داد و برای جلوگیری از این آفت نیز چاره‌اندیشی می‌کرد. او اضافه کرد: به نظر می‌رسد در صورت پیش‌بینی سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی این آفت قابل پیشگیری بود. نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: در شرایطی این سازمان به فکر مبارزه با این آفت افتاده که شب‌پره به بخش زیادی از جنگل‌های شمال کشور نفوذ کرده بود. ربیع فلاح باتوجه به سرعت نفوذ این آفت در جنگل‌های شمشاد در شمال کشور برنامه‌ریزی برای مبارزه با این آفت را دیرهنگام دانست. استاندار مازندران گفت که مبارزه با آفت شب‌پره در جنگل‌های شمال کشور نیاز به اعتبار ملی دارد و باید این اعتبار هرچه سریع‌تر دراختیار استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران قرار داده شود. فلاح افزود: تاکنون پیگیری‌های استانی برای دریافت اعتبار ملی برای مبارزه با این آفات نتیجه‌بخش نبوده است. نماینده ارشد دولت در مازندران از تخصیص نیافتن اعتبار طرح صیانت از جنگل‌های شمال از سوی وزارت نفت نیز انتقاد کرد. ربیع فلاح گفت که برای صیانت از جنگل‌های شمال و جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی برای جنگل‌نشینان دولت اعتباری پیش‌بینی کرده که باید وزارت نفت این اعتبار را دراختیار استان‌های جنگلی از جمله مازندران قرار می‌داد.

 

ارسال نظر