افتتاح 9پروژه اقتصادی در شمال کشور

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۳۸
افتتاح 9پروژه اقتصادی در شمال کشور

گروه بنگاه‌ها|

بعد از پایان جلسه روز گذشته هیات وزیران به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری همراه با تیمی از اعضای کابینه راهی رشت شد تا در جریان سفر دو روزه به استان گیلان ضمن افتتاح 9پروژه مهم ملی و استانی راهکارهای توسعه پایدار در گیلان را هم مورد بررسی قرار دهد.

افتتاح 9 طرح زیرساختی – تولیدی و گردشگری با هزار و 925میلیارد ریال هزینه و سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی 921 نفر – بازدید از خط‌آهن قزوین – رشت و 8 کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت - قزوین و شرکت در شورای اداری گیلان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر 2 روزه معاون اول رییس‌جمهور و هیات همراه به گیلان است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و زهرا احمدی‌پور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از شاخص‌ترین مقاماتی هستند که معاون اول رییس‌جمهور را در سفر گیلان همراهی می‌کنند.

 نقش گیلانی‌ها در توسعه کشور

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در این سفر موانع و راهکارهای توسعه بررسی می‌شود، گفت: گیلانیان همواره در طول تاریخ نقش تعیین‌کننده‌یی داشته‌اند.

اسحاق جهانگیری در فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت با بیان اینکه گیلانیان همواره در طول تاریخ نقش تعیین‌کننده‌یی داشته‌اند، گفت: مشارکت مردم گیلان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بالا بود و این حضور چشمگیر سبب شد تا برای تشکر از مردم فهیم گیلان به این استان سفرکنم.

او با اشاره به اینکه گیلان هم از نظر کشاورزی و هم از نظر صنعتی جزو مهم‌ترین استان‌های اقتصادی کشور است، افزود: این استان در زمینه گردشگری هم ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و باید زیربناهای مورد نیاز آن تکمیل شود. معاون اول رییس‌جمهور به طرح‌های مهم در دست اجرای در استان گیلان اشاره کرد و گفت: راه‌آهن قزوین- رشت یکی از این طرح‌هاست که باید سریع‌تر به بهره‌برداری می‌رسید اما محدودیت‌های بودجه‌یی دولت گاهی طرح‌های مهم کشور را با تاخیر مواجه می‌کند.

او اعلام کرد: راه‌آهن رشت - قزوین تا انزلی و آستارا ادامه می‌یابد و به خط‌آهن جمهوری آذربایجان وصل خواهد شد و با این اتصال استان گیلان می‌تواند نقش منطقه‌یی و فراملی ایفا کند.

جهانگیری افزود: امروز از خط‌آهن قزوین – رشت بازدید وموانع را بررسی می‌کنم که امیدواریم طبق برنامه زمانبندی شده امسال در مقطعی که آقای وزیر راه و شهر‌سازی اعلام خواهد کرد، این راه‌آهن تکمیل و افتتاح شود. ضمن اینکه 8 کیلومتر آزادراه رشت – قزوین هم باید سریع‌تر ساخته شود. معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: در جلسه با مسوولان استان موانع و راهکاری‌های توسعه استان بررسی می‌شود. جهانگیری خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت جدید هستیم، امیدواریم دولت جدید با انرژی بیشتر بتواند در حل مشکلات استان گیلان گام بردارد.

 افتتاح 3پروژه گردشگری با حضور معاون رییس‌جمهور در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: در جریان سفر معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سه پروژه گردشگری استان افتتاح می‌شود.

رضا علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز خرسندی از سفر جهانگیری و هیات همراه به استان از افتتاح یک هتل پنج ستاره در فومن، یک هتل چهار ستاره در لاهیجان و یک مجتمع گردشگری سه ستاره در چمخاله لنگرود در روز جاری خبر داد و گفت: پروژه‌های یاد شده متعلق به بخش خصوصی است و با اعتباری معادل 780میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید. او با بیان اینکه افتتاح سه پروژه مذکور زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای 220 نفر را فراهم می‌آورد؛ به تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در اجرای طرح‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: رشد و تعالی گردشگری و نیز ایجاد توسعه پایدار از طریق فراهم کردن زیرساخت‌ها از اولویت‌های این اداره کل است. علیزاده برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی به ویژه تعامل با سمن‌ها را منتج به نتایج مثبت خواند و افزود: به همین دلیل نشست رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه عملکردی این سازمان برنامه‌ریزی شده است. او ادامه داد: بازدید از چندین طرح گردشگری، حضور در کارگاه‌های صنایع‌دستی و نیز نشست مطبوعاتی از دیگر برنامه‌های سفر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از حضور در جلسه شورای اداری گیلان صبح پنج‌شنبه خواهد بود.

 افتتاح 4پروژه زیرساختی و تولیدی در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با حضور معاون اول رییس‌جمهور چهار پروژه زیرساختی و تولیدی با اعتبار 341میلیارد ریال در منطقه آزاد انزلی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

رضا مسرور، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص بخش های مختلف برنامه حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در این منطقه اظهار کرد: در جریان بازدید معاون اول رییس‌جمهور از فاز تجارت و گردشگری و بخش های صنعتی و بندری این منطقه، طرح توسعه بزرگ‌ترین مجموعه ورزش های ساحلی شمال کشور، بلوار دسترسی به مجتمع بندری کاسپین مورد بهره‌برداری قرار می گیرد و برج مراقبت دریایی این مجتمع بندری و همچنین یک واحد صنعتی تولید انواع پارکت و لمینت نیز افتتاح می شود.

او با بیان اینکه با حضور معاون اول رییس‌جمهور برج مراقبت دریایی مجتمع بندری کاسپین به ارتفاع 38.5متر و با سطح زیربنای 2370مترمربع در هفت طبقه با صرف هزینه 55میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: ساختمان برج مراقبت و امور دریایی از مهم‌ترین بخش های هر مجتمع بندری است که از اهم وظایف و کارکردهای آن می توان به کنترل ترافیک و تردد شناورهای دریایی و نظارت بر ایمنی دریایی و تامین امنیت شناورها و پوشش رادیویی آب های ساحلی به صورت شبانه‌روزی اشاره کرد.

مسرور با اشاره به طرح توسعه بزرگ‌ترین مجموعه ورزش های ساحلی شمال کشور نیز افزود: مجموعه ورزش های ساحلی منطقه آزاد انزلی که به نام سیروس قایقران کاپیتان فقید تیم ملی فوتبال ایران نامگذاری شده در فضایی به مساحت 1.5هکتار و با هزینه ۲۰میلیارد ریال از محل درآمدهای این سازمان ساخته شده که با دارا بودن گنجایش ۱۵۰۰ تماشاگر علاوه بر دارا بودن تمام امکانات و استانداردهای فدراسیون جهانی فوتبال ساحلی بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی ساحلی شمال کشور و دومین مجموعه ساحلی در نوع خود در سطح کشور است که با حضور جهانگیری افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیگر پروژه یی که از سوی معاون اول رییس‌جمهور افتتاح می شود را افتتاح واحد صنعتی تولید انواع پارکت و لمینت در شهرک صنعتی شماره یک این منطقه بیان داشت و گفت: عملیات احداث آن از اواخر سال ١٣٩٤در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع آغاز و با سرمایه‌گذاری 146میلیارد ریالی بخش خصوصی، مراحل ساخت و تجهیز خطوط تولید خود را به پایان رساند. در این واحد تولیدی، تولید چوب پلاست از ضایعات محصولات کشاورزی، تولید روکش‌های مقاوم با فرمت HPL از کاغذهای ضایعاتی، تولید انواع دیوارپوش، پروفیل‌های پی وی سی و سایر محصولات سلولزی مرتبط با صنعت ساختمان انجام و به کشورهای منطقه صادر می شود.

مسرور بلوار دسترسی به مجتمع بندری کاسپین را دیگر پروژه زیرساختی این منطقه اعلام کرد که با حضور جهانگیری به بهره‌برداری می رسد و این بلوار دسترسی

2 کیلومتری از جاده رشت – انزلی آغاز شده و به مجتمع بندری کاسپین وصل می شود. هزینه آزاد‌سازی اراضی و احداث جاده آن 120 میلیارد ریال از محل منابع مالی این سازمان بوده که برای افزایش مزیت های رقابتی مجتمع بندری کاسپین و توسعه ظرفیت های حمل و نقلی منطقه و امکان دسترسی راه‌آهن به این مجتمع بندری در دستور کار قرار گرفت.

 

تکمیل آزادراه از نیازهاى اساسی گیلان است

در مسیر بازدید از پروژه‌های زیرساختی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و محمدباقر نوبخت مشاور رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به گیلان از پروژه راه‌آهن رشت - قزوین بازدید کردند.

در همین خصوص رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان گفت: تکمیل آزادراه از مطالبات پلیس و از ضروریات و نیازهاى اساسی استان است. سرهنگ محمدرضا محمدی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان در جمع خبرنگاران ضمن خیرمقدم به مسافرانی که گیلان را برای سفر انتخاب کرده اند، اظهار کرد: با توجه به حجم زیاد مسافر به استان گیلان مسافران عزیز براى برگشت حتما برنامه داشته باشند.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه تکمیل آزادراه قزوین- رشت در محدوده رودبار نیازمند تصمیمات کلان کشورى است، تصریح کرد: تکمیل آزادراه از مطالبات پلیس و از ضروریات و نیازهاى اساسی استان است.

 

 

ارسال نظر