هدف 2میلیارد دلاری تجارت با اندونزی

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۹۶

29 خرداد

گروه بنگاه‌ها|

ایران به‌دنبال شرکای تازه برای متنوع کردن برنامه‌های صادراتی، تجاری و تولیدی ایران است؛ شرکایی که کشورهای مختلف از شمال اروپا تا امریکای‌لاتین و از آفریقا تا آسیای جنوب شرقی و... را دربر می‌گیرد.

در این میان اندونزی به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورمان دارد و از طریق افزایش مراودات با اهالی صنعت، تجارت و کشاورزی این کشور می‌توان ظرفیت‌های صادراتی تازه‌یی را برای صاحبان بنگاه‌های ایرانی به ارمغان آورد. روز گذشته سفیر اندونزی در تهران با رییس اتاق ایران دیدار کرد تا خبر حضور هیات بلندپایه اقتصادی به کشورمان را با رییس اتاق ایران در میان بگذارد. توسعه مبادلات 2میلیارد دلاری 2 کشور از جمله برنامه‌هایی است که در جریان این سفر قرار است در دستور کار 2 طرف قرار بگیرد. بررسی آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در 10ماهه پارسال میزان صادرات از ایران به اندونزی 126میلیون و 435 هزار و 44 دلار بود. در این مدت ارزش واردات از این کشور به 149 میلیون و 494هزار و 834 دلار رسید.

 ایران هاب اقتصادی منطقه

سفیر اندونزی در تهران در دیدار با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای تحقق هدف‌گذاری 2 میلیارد دلاری مبادلات تجاری باید تعرفه‌ها بهبود یابد و به این منظور بعد از عید فطر هیاتی از اندونزی به ایران می‌آید.

به گزارش تارنمای اتاق ایران، علی مودین در این دیدار افزود: هدف ما این است که نشست‌های مشترکی داشته باشیم و بتوانیم مسائل و مشکلات بر سر راه بازرگانان 2 کشور را رفع کنیم.

مودین درباره نقش ایران به‌عنوان هاب (مرکز) منطقه گفت: ما نیز این ایده را درنظر داریم و برای بررسی بیشتر و آشنایی بازرگانان با این ایده، تلاش می‌کنیم اما باید رقابت‌ کشورهای دیگر مانند قطر را نیز درنظر بگیریم.

وی بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و اندونزی تاکید کرد و گفت: با اجرای تفاهمنامه‌های

 2 کشور، حجم روابط تجاری نیز افزایش می‌یابد.

سفیر اندونزی در تهران به روابط 2 کشور در زمینه انرژی اشاره کرد و افزود: مبادلات نفتی ایران و اندونزی افزایش پیدا کرده است؛ به‌عنوان نمونه پارسال یک شرکت نفتی اندونزی 88 میلیون دلار از ایران خرید داشت که امسال این عدد را به 220میلیون دلار رسانده و همچنان رقم‌ها رو به ‌پیشرفت است.

وی با اشاره به حضور بازرگانان ایرانی در نمایشگاه اکسپو پارسال اندونزی گفت: امسال نیز این نمایشگاه برگزار می‌شود و علاقه‌مندیم بازرگانانی از شهرهای مختلف ایران مانند زنجان، ارومیه و... در این نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آشنایی با طرف‌های اندونزیایی، محصولات خود را معرفی کنند.

سفیر اندونزی در تهران، صنعت، کشاورزی و معدن را از زمینه‌های همکاری 2 کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک هیات‌هایی به ایران می‌آیند و ما به آینده روابط خود با ایران بسیار امیدواریم.

 پیگیری راه‌اندازی شورای مشترک بازرگانی میان ایران و اندونزی

در این دیدار، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اندونزی را پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) خواند و گفت: ایران نیز برای ارسال کالا به کشورهای همسود و همچنین افغانستان در موقعیتی است که می‌تواند در اقتصاد اندونزی تاثیرگذار باشد و کالای اندونزی را به کشورهای دیگر برساند. غلامحسین شافعی افزود: مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی در سال‌های زیادی سیر مثبت داشت به‌ویژه تا سال 2011 که مبادلات اقتصادی به 2 میلیارد دلار رسید اما پس از آن به دلیل تحریم‌ها حجم مبادلات به رقم 500 میلیون دلار کاهش یافت. شافعی اضافه کرد: پس از تحولاتی که با امضای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) به وجود آمد و فضای جدیدی که بر روابط اقتصادی ایران حاکم شد، روابط اقتصادی ایران و اندونزی نیز تغییر کرد، به‌طوری که رفت‌‌وآمدهای بازرگانان 2 کشور در 2سال گذشته بیشتر شد و روسای جمهوری با یکدیگر دیدار کردند. همه این عوامل فضای جدیدی ایجاد کرده و می‌توان در این مسیر جدید برای افزایش مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری 2 کشور حرکت کرد.

او تصریح کرد: کشورهای شرقی به‌ویژه کشورهای مسلمان برای ایران اولویت بالایی دارند و در این میان اندونزی به‌عنوان کشوری شرقی و اسلامی از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط اقتصادی برخوردار است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآوری کرد: در سفری که بخش ‌خصوصی ایران در سال 1392 به اندونزی داشت، قرارداد ایجاد یک پالایشگاه در «جاوه شرقی» اندونزی امضا شد که راه‌اندازی پالایشگاه روند خوبی را طی می‌کند.

شافعی گفت: به نظر می‌رسد میان فعالان اقتصادی دو کشور خلأ ارتباطی وجود دارد و ما به‌عنوان اتاق بازرگانی به‌دنبال ارتباط و رفت‌وآمد هر چه بیشتر فعالان اقتصادی 2 طرف هستیم تا افزایش شناخت بیشتر از ظرفیت‌های یکدیگر، امکان افزایش مبادلات اقتصادی میان 2 کشور فراهم شود.

او درباره ایجاد شورای مشترک بازرگانی ایران و اندونزی، تصریح کرد: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است و ما در تدارک هیاتی اقتصادی برای اعزام به اندونزی هستیم.

 

ارسال نظر