ایجاد ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۳۹

28 خرداد

گروه بنگاه‌ها|

 بارها در جریان گزارش‌های تحلیلی صفحه به این نکته اشاره شده که اقتصاد در شکل بنیادینش چیزی جز به حرکت در آوردن چرخ‌های معیشتی یک اجتماع قوام‌یافته نیست. تمام تئوری‌های اقتصادی کلان و نظریه‌پردازی‌های تولیدی و صنعتی در نهایت تلاش می‌کنند تا الگویی برای رتق و فتق امور معیشتی زندگی در اختیار انسان معاصر قرار دهند. بر اساس آخرین یافته‌های علمی، کسب و کار خرد و مشاغل آنلاین مهم‌ترین رکن اشتغال‌زایی و گردش معیشتی در هر جامعه‌یی به شمار می‌روند. چنانچه در این بخش برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته باشد، بخش‌های اعظم مشکلات اقتصادی از قبیل بیکاری، فقر، رکود و... نیز در مسیر حل و فصل شدن قرار می‌گیرند و چنانچه به این نوع کسب و کار توجه لازم نشود، عملا امکان توسعه و پیشرفت در جامعه ممکن نخواهد بود. با نگاهی به آمارهای کسب و کار کوچک و متوسط در جوامع توسعه‌یافته یا در حال توسعه مشخص می‌شود، انسان امروز با وجود تمام ماجراجویی‌های اقتصادی‌اش، هنوز نتوانسته نسخه‌یی شفابخش‌تر از توسعه کسب و کار کوچک و مشاغل آنلاین را برای مهار هیولای بیکاری، توسعه صنعتی، رشد پایدار و... ارائه کند. بر اساس چنین ملزوماتی است که دولت یازدهم از سال 92 یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیشران اقتصادی خود را حمایت از این نوع کسب و کار قرار داده تا از این طریق توجه افکارعمومی به سمت راه‌اندازی مشاغل خرد بر اساس مزیت‌های استانی و منطقه‌یی جلب شود. صفحه بنگاه‌های «تعادل» هم با توجه به درکی که از اهمیت این نوع مشاغل در این روزنامه وجود دارد از هر فرصتی برای انعکاس نمونه‌های جالب توجه مشاغل خرد انجام می‌دهد تا از طریق معرفی نمونه‌های مثالی مشاغل خرد و روایت داستان کسب و کار آنان به سهم خود جرقه‌یی برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک در استان‌های مختلف در ذهن مخاطبان ایجاد کند. گزارش امروز روایت دو قهرمان کسب و کار کوچک است که توانسته‌اند با حداقل امکانات پایه‌های یک کار و کاسبی کوچک را بر پا کنند.

 مسوولانی که تنها وقت تقدیر پیدا می‌شوند

درگز یکی از شهرستان‌های دورافتاده استان خراسان رضوی است که جمعیتی بالغ بر 37هزار نفر را در خود جای داده است. بر اساس آمارهای اقتصادی شهرستان درگز از لحاظ معیشتی وضعیت خوبی ندارد و دامنه وسیعی از جوانان در این منطقه با مشکل بیکاری دست به گریبان هستند. طبیعی است که برای حل مشکلات این منطقه دولت باید سرمایه‌گذاری وسیعی را برای تحرک در بخش تولید، تجارت، بازرگانی و... این منطقه انجام می‌داد تا بتواند بخشی از مشکلات بیکاری و آسیب‌های اجتماعی برخاسته از آن را پوشش دهد.

اما در شرایطی که بر اساس اعلام دولتمردان برای ایجاد هر شغل پایدار سرمایه‌گذاری حداقل 100میلیونی مورد نیاز است یک بانوی کارآفرین درگزی از طریق راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید و با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌یی، توانسته 500 نفر از افرادی که مددجو هستند را در 18عرصه شغلی مختلف صاحب شغل کند. خانم یکتا از بانوان شناخته شده در شهرستان درگز است و در زمینه اشتغال توانسته رنگ تازه‌یی به شهر بدهد.

خانم یکتا روایت کسب و کار خود را این‌طور شرح می‌دهد: «‌منزل خود را در این راه اشتغال‌زایی وقف کرده‌ام، با تاسیس کارگاه، مهدکودک و آشپزخانه مجموعه بزرگی را مدیریت می‌کنم و در سراسر شهرستان تقریبا برای ۵۰۰ نفر در عرصه‌های پوشاک، خوراک و صنایع‌دستی اشتغال‌زایی انجام شده است.»

این بانوی کارآفرین عنوان داشت: «بیش از ۱۳ طرح کارآفرین در شهرستان درگز را به‌صورت منطقه‌یی برنامه‌ریزی کرده‌ام که مناطقی مانند لطف‌آباد درگز را که منطقه محروم و پر از معتاد است، آباد می‌کند اما به سبب نامهربانی‌ها نمی‌توانم، اجرا کنم.»

یکتا ادامه داد: «من با ۵ نفر از دوستانم کار را شروع کرده‌ام و امروز این ۵ نفر را به ۵۰۰ نفر اشتغال رسانده‌ام، اکنون ۲۰۰ نفر مستقیما اشتغال دارند، ۱۸ شعبه کاری داریم و 3بیمارستان از ما کالای مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. در جلسه‌یی با حضور مسوولان شهرستان که سنگ‌اندازی‌های بسیاری انجام دادند به آنها گفتم کار را زمین نخواهم گذاشت و راهم را ادامه می‌دهم. شهر من پر از ثروت‌های بالقوه است اما برخی مردمانش نان خوردن هم ندارند و این من را متاثر کرد به‌طوری‌که جامه تنم هیچ‌گاه برند خارجی نیست.»

این بانوی کارآفرین افزود: «یکی از نخبه‌های کشوری طراح پروژه هدایت یکتا در مجموعه من فعال است و در زمینه کشاورزی با او همکاری داریم تا گل انگور که در شهرستان درگز متاسفانه از عصاره آن به عنوان ماده مضری استفاده می‌شود، به یک صنایع تبدیلی سودمند تبدیل کنیم. ضمن اینکه سالمندان شهر را فراموش نکرده‌ام آنها برکت زندگی هستند، از کهنسالان برای کیسه‌دوزی و لیف‌دوزی استفاده کرده‌ام تا علاوه بر سرگرمی ایشان اشتغالی برایشان فراهم کرده باشم. از این مجموعه تاکنون ۱۸ دختر را به خانه بخت فرستاده و همین موارد باعث آرامش روحی مجموعه می‌شود.» یکتا می‌گوید: «در این مجموعه هر بخش مخصوص یک شغل است، بخش فروش روزانه تره‌بار، خیاطی، مهدکودک، خانه سالمندان و حتی فروش‌اش که کسبه مقابل مجموعه از ما خرید می‌کنند.»

این بانوی کارآفرین در نهایت خاطرنشان کرد: «بسیاری از مسوولان کشوری از مجموعه من بازدید کرده‌اند اما تقدیرهای ایشان حمایتی را نداشته است و برخی کار در تهران را پیشنهاد می‌کردند.»

 حوله‌بافی و کسب درآمد در خانه

قهرمان روایت بعدی این گزارش کیلومترها دورتر از شهرستان درگز در بیرجند خراسان جنوبی است که توانسته از طریق یک وام 7میلیون تومانی پایه‌های یک کسب و کار کوچک و جمع و جور را برای خود و خانواده‌اش برپا و از این طریق به معیشت خانواده‌اش کمک کند.

با توجه به این واقعیت که پارچه‌بافی و حوله‌بافی یکی از هنرهایی است که قدمت طولانی در شهرستان بیرجند دارد. فاطمه اسپکی یکی از بافندگان این هنر زیبا در بیرجند تصمیم گرفت که با راه‌اندازی یک کارگاه کوچک استقلال اقتصادی خود را حفظ و به معیشت خانواده نیز کمک کند.

این بانوی جوان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج سازندگی با بیان اینکه متاسفانه انواع هنرها و صنایع‌دستی ما در زمان کنونی کمتر مورد توجه خانواده‌ها به‌خصوص بانوان شده است، گفت: برای احیای هنر و این صنایع‌دستی همت اقشار مختلف و مسوولان را می‌طلبد.

او با بیان اینکه برای ایجاد یک کارگاه کوچک بافندگی در منزل از مبلغ 70میلیون ریال تسهیلات دریافت کردم، افزود: به‌طور متوسط هر ماه مبلغی بین 600تا یک میلیون تومان درآمد از بافت و فروش این هنر دارم.

اسپکی با اشاره به اینکه روزانه به‌طور متوسط می‌توانم 4جفت حوله ببافم، ادامه داد: مهم‌ترین مشکل فروش حوله‌ها در بازار است.

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه به بانوان علاقه‌مند توصیه می‌کنم به مشاغل خانگی و صنایع‌دستی روی بیاورند، تصریح کرد: با توجه به اقتصاد جامعه امروز مشاغل خانگی کمک بزرگی به اقتصاد خانواده است.

 

 

ارسال نظر