فدرال رزرو از نرخ بهره بالای ۵ درصد می‌گوید، اما داده‌ها چیز دیگری نشان می‌دهند!

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۰۵:۴۰:۳۹
کد خبر: ۱۹۵۸۱۴

آمارهای اخیر تقریباً نشان‌دهنده این است که تورم در امریکا درحال کنترل است ولی نباید به صورت قطعی امیدوار شد. از سوی دیگر برخی اعتقاد دارند که سرعت افزایش نرخ باید کاهش یافته و بر این باور هستند که برخلاف پیش بینی‌ها کاهش نرخ زودتر از موعد دنبال خواهد شد و فدرال رزرو درنهایت به سیاست پولی انبساطی روی خواهدآورد. با تمام این احتمال‌ها فدرال رزرو هنوز به هدف خود دست نیافته و جشن را برپا نکرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو، ۱۴ دسامبر، اندکی پس از آخرین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی، گفت: ما تا زمانی که کار به نتیجه برسد، ادامه خواهیم داد. به عنوان بیانیه ارایه هدف، سخنان او هم صریح و هم کاملاً معقول بود. اما اینکه انجام کار به چه معناست در حال تبدیل شدن به یک موضوع بحث برانگیز است. تورم به طرز ناراحت‌کننده‌ای بالا است. در همین حال، انقباض تهاجمی پول در سال گذشته تنها در حال عبور از اقتصاد است و ارزیابی‌ها را در مورد اینکه آیا فدرال رزرو در واقعیت به اندازه کافی برای مهار قیمت‌ها کاری انجام داده یا خیر، پیچیده می‌کند. امیدوار‌کننده است که پس از دو سال دشوار، به نظر می‌رسد تورم کنترل خود را بر اقتصاد امریکا کاهش می‌دهد. طبق داده‌های منتشرشده در ۱۳ دسامبر، قیمت‌ها در ماه نوامبر تنها ۰.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که نادرترین اتفاقات اخیر را به وجود آورد: یک شگفتی رو به پایین. دلگرم‌کننده‌تر، سقوط ناگهانی بود که نشان می‌داد تورم اصلی، که هزینه‌های بی‌ثبات غذا و انرژی را لحاظ نمی‌کند‌، برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، که از تورم بی‌امان امریکا آسیب دیده‌اند، یاد گرفته‌اند که پس از یک ماه انتشار آمارهای خوب، امیدواری خود را مهار و محدود کنند. نرخ تورم سال به سال در سطح ۷.۱ درصد باقی می‌ماند. اما کاهش تورم در ماه نوامبر به دنبال مجموعه‌ای مشابه از داده‌های منبسط برای اکتبر است.

خوش‌بینی در حال افزایش است، البته هنوز هم بیشتر از نوع محتاطانه تا افسارگسیخته. از اواسط اکتبر، شاخص اس‌اند پی ۵۰۰ شرکت‌های پیشرو امریکایی که در اوایل سال جاری تضعیف شده بود، بهبود یافته است. نگرانی‌ها به سمت چشم‌انداز رشد ضعیف‌تر تغییر می‌کند.

بسیاری از اقتصاددانان رکود اقتصادی را در اوایل سال آینده پیش‌بینی می‌کنند . برای فدرال رزرو، این نیروهای متقابل تعادل پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند. از یک‌سو، این کشور به تازگی شدیدترین سیاست پولی را در چهار دهه اخیر اعمال کرده و نرخ بهره را از کف صفر درصد در ماه مارس به بیش از چهار درصد در حال حاضر رسانده است. با کاهش تورم، عاقلانه این است که سرعت افزایش نرخ را کاهش دهیم. از سوی دیگر، تصوری از نرم شدن فدرال رزرو ریسک تقویت رالی بازارها را در پی دارد. این به سهم خود باعث تسهیل شرایط مالی و در نتیجه فشار صعودی بر تورم می‌شود.

فدرال رزرو تلاش کرده تا با حفظ سیاست پولی انقباضی خود همزمان با تغییر سیاست‌های خود، این معما را حل کند. در ۱۴ دسامبر، فدرال رزرو نرخ بهره را نیم واحد درصد افزایش داد و به یک مجموعه دنباله وار افزایش سه چهارم واحدی پایان داد. طبق آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی، اکثر مقامات فدرال رزرو معتقدند که در سال آینده نرخ بهره را به بیش از ۵ درصد افزایش خواهند داد و تا سال ۲۰۲۴ از کاهش نرخ‌ها خودداری خواهندکرد.

آقای پاول گفت: «تجربه تاریخی به‌شدت نسبت به کاهش پیش از موعد هشدار می‌دهد.» به‌طور قابل توجهی، بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که فدرال رزرو در نهایت به سیاست پولی انبساطی روی خواهد آورد. قیمت اوراق قرضه نشان می‌دهد که نرخ‌ها در کمتر از ۵ درصد به اوج خود خواهند رسید و بانک مرکزی کاهش آن را قبل از پایان سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد کرد.

درنهایت، تصمیم عمدتاً به داده‌ها بستگی خواهد داشت. با از بین رفتن کمبودهای دوران پاندمی، قیمت کالاهای مصرفی شروع به کاهش کرده است. قیمت مسکن نیز در حال کاهش است. نگرانی بزرگ این است که آیا بازار کار با رقابت شدید باعث افزایش درآمد و در نتیجه افزایش قیمت‌ها می‌شود یا خیر. سرمایه‌گذاران شرط‌بندی می‌کنند که افزایش دستمزدها با تضعیف اقتصاد کند می‌شود. قابل درک است که فدرال رزرو هنوز به مراد نهایی خود نرسیده است.

 

ارسال نظر